سرنوشت برگزیت زیر تیغ قانون گذاران انگلیس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نخست وزیر انگلیس در 48 ساعت گذشته تلاش کرده است تا نظر نمایندگان کشورش را درباره توافق بدست آمده با اتحادیه اروپا جلب کند. با این حال حزب ائتلافی دولت موسوم به حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی و سایر احزاب مخالف این توافق را رد کرده‌اند.
«استفن بارکلی» وزیر امور برگزیت انگلیس صبح امروز در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی از نمایندگان مجلس خواست تا به توافق جدید رای موافق دهند تا به گفته او «کشور به سمت جلو حرکت کند»
پیش‌بینی های اولیه حاکی است که توافق جدید، رای کافی را در پارلمان کسب نخواهد کرد و با توجه به فرصت باقی‌مانده تا پایان مهلت اجرای برگزیت، جانسون چاره ای جز تمدید عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را نخواهد داشت.
انگلیس و اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته درباره نحوه اجرای برگزیت توافق کردند. این توافق عصر همان روز از سوی 27 کشور عضو شورای اروپا به تائید رسید. جانسون برای اجرای برگزیت به رای نمایندگان کشورش نیاز دارد در غیر اینصورت طبق مصوبه پارلمان بایستی مهلت برگزیت را تمدید کند.
بیشتر مفاد  توافق جدید همان چیزی است که در زمان نخست‌وزیری «ترزا می» در آذرماه سال گذشته به دست آمده بود و تغییر اصلی بر سر پیشنهادهای مربوط به ایرلند شمالی است. در توافق جدید طرح پشتیبان ایرلند شمالی موسوم به «بک استاپ» حذف شده و به جای آن ترتیبات جدیدی برای تبادل کالا بین دو در نظر گرفته شده است.
بر اساس این توافق انگلیس تا سال 2020 و شاید بیشتر از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و هزینه 39 میلیارد پوند بابت حق جدایی از اتحادیه اروپا پرداخت می کند. دو طرف همچنین درباره تضمین حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس و شهروندان انگلیسی ساکن اروپا توافق کردند.
رهبران احزاب مخالف دولت جانسون، توافق جدید را بدتر از توافق «ترزا می» می دانند. حزب کارگر بعنوان بزرگترین حزب مخالف دولت جانسون، به طور مشخص به دنبال تمدید مهلت برگزیت است تا از طریق برگزاری انتخابات سراسری در کشور، سکان دولت را بدست بگیرد.
جانسون امروز طی سخنانی از نمایندگان خواست تا از توافق جدید حمایت کنند، چرا که به گفته او "نتیجه بهتری" ممکن نیست. او همچنین در یادداشتی که در روزنامه سان منتشر شد طرح خود را «‌فوق‌العاده» خواند تا به «فصل سخت و دردناکی تاریخ انگلیس» پایان دهد. همچنین مایکل گوو معاون نخست وزیر نیز در نشریه تایمز هشدار داده که مخالف پارلمان، شکاف در کشور را عمیق‌تر می کند.
نمایندگان پارلمان انگلیس پیش از رای‌گیری درباره توافق جدید برگزیت، به تعدادی لایحه پیشنهادی از جمله طرح پیشنهادی «اولیور لتوین» درباره تمدید مهلت برگزیت رای خواهند داد. بر اساس این طرح حتی اگر توافق جدید جانسون به تائید برسد، نمایندگان قادر خواهند بود تا در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اختلال ایجاد کنند.
لتوین در این باره می‌گوید؛ لایحه پیشنهادی نوعی ضمانت است که اگر به هر دلیلی کارها هنگام تصویب قوانین مربوط به برگزیت با مشکل مواجه شد، برگزیت بدون توافق اجرا نشود.
جانسون اما در سخنرانی امروز خود تصریح کرد که اتحادیه اروپا تمایلی به تمدید مهلت برگزیت ندارد. او همچنین عنوان کرد که تمدید مهلت برگزیت بی‌فایده، گران و موجب از بین رفتن اعتماد عمومی می شود.
جانسون برای تصویب توافق جدید به 320 رای موافق نیاز دارد تا از سد پارلمان عبور کند. گمانه زنی‌ها حاکی است که تنها 287 نماینده پارلمان از این طرح حمایت می کنند. اسکای نیوز به نقل از منابع دولتی گزارش داد اگر توافق جدید در پارلمان شکست بخورد، جانسون در نامه‌ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تقاضای تمدید مهلت برگزیت را تسلیم خواهد کرد.
پیش بینی می ‌شود رای گیری درباره توافق جدید برگزیت ساعت 2 و نیم به وقت محلی برگزار شود. هم زمان مخالفان برگزیت هم اعلام کرده‌اند مقابل پارلمان تظاهرات خواهند کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان