برکینگ بد: ال کامینو El Camino: A Breaking Bad Movie &#۸۲۱۱; دنباله‌ای کاملا مستقل

این که بخواهیم «برکینگ بد» را یک درام جنایی اکشن بدانیم، کار راحتی است. هر مونتاژی از لحظات به یادماندنی این سریال قطعا پر از انفجار، تصادف، تیراندازی و انبوهی از پول خواهد بود

این که بخواهیم «برکینگ بد» را یک درام جنایی اکشن بدانیم، کار راحتی است. هر مونتاژی از لحظات به یادماندنی این سریال قطعا پر از انفجار، تصادف، تیراندازی و انبوهی از پول خواهد بود. اما اگر به این سریال شش فصله‌ی شبکه‌ی ای‌ام‌سی به عنوان اثری درام بنگریم هم اشتباه نکرده‌ایم. تعادلی که برای نشان دادن شخصیت اصلی این سریال به عنوان مردی مستاصل و در عین حال یک هیولا لازم بوده است، در کنار فیلم‌نامه‌ی قوی سریال، «برکینگ بد» را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرد.
بسیاری از این المان‌ها در «برکینگ بد: ال کامینو» El Camino: A Breaking Bad Movie، فیلم جدید نت‌فلیکس که داستان جسی پینکمن (آرون پال) را دنبال می‌کند، نیز دیده می‌شود. داستان این فیلم درست چند ثانیه بعد از پایان قسمت آخر «برکینگ بد» دنبال می‌شود. جسی که از قفس زندان خود فرار کرده است و پشت فرمان یک ماشین دزدی نشسته است، بیشتر فیلم را مشغول فرار از دست مامورانی که به دنبال او می‌گردند است.

برکینگ بد ال کامینو

این در حالی است که فیلم به طور مداوم به خاطراتی که جسی نمی‌تواند از ذهنش بیرون کند، فلش‌بک می‌زند. کارگردانی و نویسندگی «برکینگ بد: ال کامینو» را هم وینس گیلیگان، خالق «برکینگ بد»، بر عهده داشته است.
با وجود تعداد زیادی سکانس با روند آرام، اما این فیلم 125 دقیقه‌ای بسیار کوتاه و با روندی سریع به نظر می‌رسد. این موضوع خود نکته‌ی مثبت دیگری به نفع «ال کامینو» است، تا به عنوان دنباله‌ای کامل مناسب از داستان بی‌نظیر «برکینگ بد» نقش بازی کند.
اما مخاطب واقعی این فیلم کیست؟ آیا برای طرفداران متعصب و مستاصل این سریال که به دنبال کوچک‌ترین اطلاعاتی در مورد سرنوشت شخصیت‌های این سریال می‌گردند، ساخته شده است؟ یا به درد افراد بدبینی می‌خورد که ترجیح داده‌‌اند تا زمانی که دنباله‌ای مختصر و در قالب یک فیلم از این سریال بیرون نیامده صبر کنند و از دیدن آثار دیگری مثل سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» خودداری کرده‌اند؟ یا به درد کسانی می‌خورد که اشتراک نت‌فلیکس را خریده و فیلم‌ها و سریال‌هایی را که در صفحه‌ی اول اکانت نت‌فلیکس‌شان پدیدار می‌شوند را تماشا می‌کنند؟

جواب کوتاه و ساده‌ی این سوال این است که این فیلم به درد همه‌ی این افراد می‌خورد. حتی با وجود اشاراتی به «برکینگ بد»، «ال‌کامینو» داستانی کاملا مستقل را روایت می‌کند. قطعا دیدن دوباره‌ی برخی شخصیت‌ها برای طرفداران این سریال معنی و مفهوم دیگری نسبت به مخاطب عادی خواهد داشت، اما سادگی مفهوم تمایل جسی به زنده ماندن و نجات پیدا کردن چیزی را به «ال کامینو» اضافه کرده است که حتی اگر هیچ چیزی از گذشته‌ی این شخصیت ندانید هم باز برایتان جذاب خواهد بود.
نگاهی که در چشمان یک شخصیت که تفنگی سر او را نشانه گرفته است، دیده می‌شود، حتی اگر که این نگاه را در فصل‌های قبلی «برکینگ بد» ندیده باشید هم باز برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود. در «ال کامینو» به وضوح جسی به عنوان کسی که هیچ چیزی برای از دست دادن نداشته و شانس بسیار ناچیزی برای یک شروع دوباره دارد، به تصویر کشیده شده است. همانطور که صحنه‌ی آغازین «ال کامینو» نشان می‌دهد، بعضی چیزها را حتی یک شانس دوباره هم نمی‌تواند عوض کند.

آرون پاول

گیلیگان «ال کامینو» را به عنوان توالی از مشکلات که جسی باید از پس آن‌ها بربیاید، نوشته است. در عین حالی که هر فرار سختی ‌های خودش را دارد، به دنبال خود مشکلات جدیدی را نیز برای جسی به همراه دارد.
«برکینگ بد: ال کامینو» 11 اکتبر پخش شد.

و حالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:

استیو گرین منتقد ایندی‌وایر نوشته است:

“این پال است که همه چیز را ساده می‌کند. او بیشتر«برکینگ بد: ال کامینو» را در نقش جسی‌ای بازی کرده است که قادر به صحبت کردن نیست. یا شرایط (مثل وقتی که از دست چند مرد که به دنبال او هستند، پنهان شده است) علت آن است و یا اینکه گذشته‌اش او را طوری شکسته است که دیگر به زبان آوردن کلمات بی‌فایده به نظر می‌رسد. گاها جسی را در لحظات شادتری هم می‌بینیم، اما این شادی مسئله‌ای نسبی به نظر می‌رسد، چرا که می‌دانیم چه چیزهایی در کمین اوست.

ال کامینو برکینگ بد

موضوع این است که جسی نمی‌تواند از گذشته‌اش فرار کند و «ال کامینو» این را به خوبی نشان داده است. این فیلم در عین حالی که به «برکینگ بد» ادای احترام کرده است اما در عین حال نیز به عنوان فیلمی کامل مستقل می‌تواند تلقی شود. حتی به نظر می‌رسد «ال کامینو» یکی از تحسین‌برانگیزترین طرح‌های فرار را نسبت به کل سریال در خود جای داده است.”

لیز شانون میلر منتقد ورج Verge The نوشته است:

“با اینکه ممکن است جسی نتواند بدون یادآوری کارهایی که در گذشته انجام داده است به آینه نگاه کند، اما در امید به اینکه حتی کسی با گذشته‌ی جسی هم ممکن است بتواند آینده‌اش را نجات دهد حس زیبایی وجود دارد. در «برکینگ بد: ال کامینو» گیلیگان این نکته را خیلی ظریف و در پس زمینه داستان به مخاطب القا می‌کند. این فیلم داستانی بسیار خاص و مشخص در مورد مرد جوانی است که راه اشتباهی را انتخاب کرده است. با این حال پیام این فیلم، پیامی جهانی است.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان