ماهان شبکه ایرانیان

بررسی تویوتا کرولا ۲۰۱۸؛ محبوب، خسته کننده و اقتصادی

آن اوایل را به خاطر آورید که تا نام یک خودروی چینی را می شنیدیم با ترش رویی طوری فردی که نام آن برند یا خودروی چینی را بر زبان آورده بود، مورد عتاب و سرزنش قرار می‌دادیم که انگار ظلم بزرگی از جانب آن فرد یا آن برند چینی بر ما وارد شده است

بررسی تویوتا کرولا 2018؛ محبوب، خسته کننده و اقتصادی

آن اوایل را به خاطر آورید که تا نام یک خودروی چینی را می شنیدیم با ترش رویی طوری فردی که نام آن برند یا خودروی چینی را بر زبان آورده بود، مورد عتاب و سرزنش قرار می‌دادیم که انگار ظلم بزرگی از جانب آن فرد یا آن برند چینی بر ما وارد شده است. در پاره‌ای موارد نیز با دیدن یک خودروی چینی، با لحنی تحقیرآمیز بیان می‌نمودیم: «چینی است» و یا با بی اعتنایی از کنارش، به گونه‌ای رد می شدیم که انگار اصلا وجود خارجی ندارد.

اما امروزه نمی‌توان چینی‌ها را نادیده گرفت؛ نه تنها نمی‌توان ایشان را نادیده گرفت، بلکه همکاری با آنها حتی برای بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز به یک راهبرد اساسی تبدیل شده است.

در ابتدای حضور چینی‌ها در بازار خودرو کشورمان، شاید کسی آنطور که باید و شاید آنها را جدی نمی‌گرفت، اما رفته رفته چینی‌ها به یک بازیگر اساسی در بازار خودروی ایران تبدیل شدند و در دوره تحریم نیز با یک بازار به بدون رقیب مواجه شدند که می‌شود گفت همین امر جایگاه آنها را در بازار ایران تثبیت نمود.

خودروسازی چری یکی از اولین کمپانی‌های چینی بود که با خودروی ریز نقش چری QQ ( ام وی ام 110) وارد بازار ایران شد تا جای خالی دوو ماتیز را برای مشتریان ایرانی پر کند. پس از آن چری ویانا را به یاد آورید که علی رغم ظاهر بسیار نامأنوس آن، آینه تمام‌نمای تلاش چینی ها به منظور طی کردن پله های ترقی محسوب می‌شد.

همچنان که ظاهر چری ویانا را در ذهن متصور هستید، چند سال جلوتر بیاید و نگاهی نیز به ظاهر چری آریزو 5 بیندازید. حالا حتما شما هم پیشرفت گسترده چینی‌ها را ظرف این چند سال اخیر، تحسین و تأیید می نمایید.

شرکت چری در سال 1997بنیان نهاده شد و از سال 1999 تولید خودرو را آغاز نمود. این شرکت از سال 2003 تاکنون بزرگترین صادر کننده خودروهای چینی بوده و با شرکت‌های مطرحی همچون جگوار لندروور نیز همکاری دارد.

شرکت خودروسازی چری در کلاس کراس اوور و سدان، در بازار ایران حضور دارد. در این میان شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک اصلی چری در ایران، به مونتاژ مدل‌هایی همچون تیگو2(ایکس 22)، تیگو3 (X33)، تیگو5 و تیگو7 مشغول است. در بین سدان های چری نیز مدل‌های MVM550 و آریزو 5 در ایران حضور حضور دارند.

آریزو 5 یکی از سدان‌های شرکت چری است که بین دو مدل آریزو3 و آریزو7 قرار می‌گیرد. این خودرو در سال 2015 میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و از سال 2016 تولید آن آغاز شد. مدتی پس از این واقعه نیز به بازار کشورمان راه یافت.

بنابراین اگر قصد خرید یک سدان در بازه قیمت 200 تا 250 میلیون تومانی را دارید، با ما همراه شوید تا با هم بررسی جنبه های مختلف خودروی چری آریزو 5 بپردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

نمای روبروی چری آریزو 5 برای علاقمندان حرفه ای دنیای اتومبیل، می‌تواند یادآور چهره برخی محصولات جدید شرکت اوپل باشد؛ هرچند زبان طراحی جدید شرکت چری را که در محصولات مدرن آن نظیر تیگو 7 نیز به کار رفته است را نمی‌توان نادیده گرفت.

جلو پنجره آریزو 5 به شکل شش ضلعی نامنتظم بوده و الگوی خاص سیاه رنگ سطح آن را پوشش داده است؛ نماد چری در وسط قرار داشته و نواری کروم رنگ از جوانب آن تا دو انتهای کناری جلوپنجره امتداد یافته است.

چراغ های اصلی در دو طرف جلو پنجره آرام گرفته‌اند و حد فاصل این دو تنها به یک شکاف باریک محدود می‌شود. گرافیک داخلی چراغ‌ها به گونه‌ای است که با نوار کرومی، هماهنگی و هارمونی مناسبی را پدید آورده اند.

بخش اعظم نیمه پایینی سپر آریزو 5 را مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغ‌های روشنایی در روز با رنگ آمیزی مشکی، به تسخیر خود درآورده‌اند. نشانی از خطوط حجمی آنچنانی در نمای روبرو به چشم نمی خورد و تنها بر روی درب کاپوت اثراتی به منظور افزایش حس هیجان مشاهده می‌شود.

دو ردیف چراغ LED دی لایت نیز با ساده‌ترین شکل طراحی در دو جناح پایین سپر تعبیه شده‌اند. به طور کلی نمای روبرو آریزو 5 با وجود بهره‌گیری از اِلمان های اندک، شمایل دلنشینی داشته و به احتمال زیاد مورد پسند مشتریان ایرانی واقع خواهد شد.

در نمای جانبی طراحان تاکید بیشتری بر استفاده از خطوط حجمی داشته‌اند تا حس اسپرت بودن افزون‌تری را به بیننده القا نمایند. خط شانه‌ای بالایی از روی چراغ عقب در راستای دستگیره درب‌ها تا حوالی گلگیر جلو با شیب ملایم تداوم داشته است.

همچنین یک چین خوردگی حجمی دیگر نیز در بخش میانه رو به پایین درب‌ها، از نزدیکی‌های گلگیر عقب با شیب تقریبا یکسان نسبت به خط بالایی، تا حدود گوشه تحتانی گلگیر جلو ادامه یافته است.

نوع طراحی رینگهای 16 اینچی نیز وجهه زیبایی داشته و بر افزایش میزان جذابیت بصری نمای جانبی خودرو تاثیر مثبتی دارد. طول نسبتا کوتاه درب صندوق عقب به همراه شیب ستون C، تداعی گر یک خودروی فستبک اسپرت را در ذهن طرفداران خودرو خواهد بود.

طراحی فریم پنجره‌ها نیز حالت تقریبا متقارن داشته و ضلع پایینی آن با رنگ کروم پوشش داده شده است تا جذابیت دیداری آن افزایش یابد. نوع طراحی نمای عقبی آریزو5 با هوشمندی طراحان آن، ضمن سادگی، جذاب و زیبا به نظر می‌رسد.

فرم چراغ‌های عقب آریزو5 بسیار شبیه به انواع به کار گرفته شده در هیوندای النترا هاچبک بوده و می توان گفت از روی آنها الگو برداری شده است.

طراحان آریزو 5 سعی نموده‌اند تا با ایجاد برجستگی و فرورفتگی‌های مختلف بر روی سپر و درب صندوق عقب، به نحوی چشم بیننده را فریب داده و ظاهری فریبا را در ذهن بیننده از نمای پشت های آریزو 5 ایجاد نمایند. انصافا به نسبت هم موفق بوده‌اند.

در پایین‌ترین بخش از سپر عقب نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ با حاشیه های منحنی به چشم می‌خورد که در دو انتهای کناری خود به چراغهای مه شکن-شب نمای باریک و کشیده مزین شده است.

در مجموع می‌توان به طراحی ظاهری آریزو 5 نمره قبولی داد. این خودرو ظاهری عامه پسند داشته و به راحتی می‌تواند نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب نماید.

همچنین ابعاد بدنه آریزو 5 به شرح ذیل است:
طول: 4532 میلی‌متر، عرض: 1814 میلی‌متر، ارتفاع: 1487 میلی‌متر

طراحی داخلی و کابین

در داخل کابین به تبعیت از نمای ظاهری خودرو سعی شده تا حس و حالی اسپرت به سرنشینان انتقال داده شود. کیفیت متریال به کار رفته در فضای داخلی به ویژه در بخش داشبورد و پنل درب‌ها در قیاس با سایر محصولات چینی موجود در بازار کیفیت تقریبا بهتری دارد. البته نمی تواند مشتریان سخت پسند را راضی نگه دارد.

ضمنا به دلیل قیمت نسبتا بالاتر آریزو 5 در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای سدان چینی موجود در بازار کشور، بهره‌مندی از یک کابین خوش ساخت و باکیفیت، حداقل انتظار مشتریان از این خودرو است که البته شاید کیفیت متریال به کار گرفته شده (در ازای بهای پرداختی) چندان خرسند کننده نباشد.

صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی نیز این روزها دیگر به لیست تجهیزات رفاهی اکثر خودروها اضافه شده است و آریزو 5 (به جز نسخه پایه) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دو طرف صفحه نمایشگر، دریچه‌های تهویه به صورت کشیده و بر روی سطوح شیبدار، به سمت راننده و سرنشین متمایل شده‌اند.

یک سری دکمه به حالتی مایل و شیبدار، در پایین صفحه نمایشگر لمسی حول یک دکمه چرخان به صف شده‌اند. در نواحی پایین‌تر کنسول میانی نیز دکمه‌های سیستم تهویه و غیره حضور دارند.

در جلوی اهرم تعویض دنده نیز یک فضای خالی مکعبی شکل وجود دارد که مکان بسیار مناسبی به جهت قرار قرار دادن اشیایی همچون تلفن همراه خواهد بود.

غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و خوش دست به نظر می‌رسد و در مدل فول آپشن نیز توسط پوشش شبه چرم روکش شده است. پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان نمای زیبایی داشته و به صورت اسپرت طراحی شده است. یک صفحه نمایشگر TFT نیز در بین دو عقربه ساعت شمار و دور سنج تعبیه شده تا راننده را نسبت به یک سری اطلاعات ضروری آگاه نماید.

فرم صندلی‌های این خودرو به نسبت محصولات وطنی بهتر بوده و پوشش آن نیز کیفیت مناسبی دارد. ضمن اینکه استراحتگاه بازویی تعبیه شده بین صندلی‌های جلو نیز با پوششی مشابه روکش شده و نرمی تقریبا مناسب و در حد انتظاری دارد.

فضای مابین این کنسول بازویی و پنل تعویض دنده هم توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان که یکی از آنها را جاسیگاری لیوانی شکل اشغال نموده، پر شده است.

متاسفانه فضای سر برای افرادی با قد بیش از 185 سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب با محدودیت مواجه است و از این نظر نمی‌توان آریزو 5 را خودروی چندان آسایش بخشی دانست. با این حال، به دلیل فاصله محوری و عرض مناسب بدنه، آریزو 5 از نظر فضای پا، زانو و شانه‌ها، فضای کافی را برای نشیمن چهار سرنشین بالغ در اختیار می‌گذارد.

گنجایش صندوق عقب آریزو 5 نیز معادل 430 لیتر است که نسبت به خودروی همچون تندر 90 با 510 لیتر فضای صندوق، کمی ناکافی به نظر می‌رسد. این فضا البته با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب گسترش خواهد یافت.

چری آریزو5

در کل فضای داخلی آریزو 5 از نظر دیداری جلوه مناسبی داشته و می‌تواند نظر مثبت مشتریان را کسب نماید اما از نظر فضا و گنجایش کمی با محدودیت مواجه است.

تجهیزات و امکانات

چری آریزو 5 مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، از نظر سطح امکانات و تجهیزات، به سه نسخه پایه(MT) ، لاکچری و اکسلنت تقسیم می‌شود. امکانات نسخه پایه به شرح زیر است:

  • قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم بالارفتن اتوماتیک پنجره ها همراه با قفل درها (Power Window)
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • سیستم تثبیت سرعت(کروز کنترل)
  • کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
  • تنظیم صندلی راننده در 4 جهت
  • قابلیت تبدیل جمع شدن صندلی عقب بصورت یک پارچه
  • رادار عقب با 3 سنسور
  • چراغ ترمز LED
  • چراغ روشنایی در روز LED
  • چراغ راهنمایی کننده تا درب منزل
  • خاموش شدن اتوماتیک چراغها در صورت فراموشی
  • کمربند ایمنی 3 نقطه ای برای همه سرنشینان
  •  کیسه هوا برای دو سرنشین جلو
  • ترمز دیسکی برای چهار چرخ مجهز به ABS+EBD
  • سیستم هشدار دهنده و ضد سرقت ایموبلایزر

مدل لاکچری علاوه بر امکانات فوق، دارای تجهیزات ذیل نیز هست:

  • سیستم استارت بدون کلید
  • سیستم ورود بدون کلید
  • ریموت کنترل یدکی
  • تنظیم صندلی راننده در 6 جهت
  • روکش صندلی های شبه چرمی
  • صفحه نمایش 7 اینچی لمسی
  • نمایش خطوط کمکی پارک
  • چراغ روشنایی برای استفاده از سیستم استارت خودرو
  • سیستم رانندگی ECO
  • همگام سازی موبایل با سیستم صوتی

همچنین نسخه فول آپشن اکسلنت، به جز موارد فوق، از موارد زیر نیز بهره‌مند گشته است:

  • کولر برقی
  • سان روف برقی
  • خطوط کمکی پارک حساس به حرکت فرمان
  • غربیلک فرمان با روکش چرمی
  • سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها
  • کیسه هوای جانبی و پرده‌ای
  • سیستم کمکی ترمز EBA
  • سیستم ضد لغزش TCS
  • سیستم پایداری الکترونیکی ESP
  • سیستم کمکی بالا رونده HHC

آریزو 5 توربو نیز از نظر امکانات شامل دو مدل لاکچری و اکسلنت است که تفاوت چندانی با نسخه تنفس طبیعی خود ندارند.

البته لازم به یادآوری است که با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشورمان در حال حاضر تمامی نسخه های مذکور در بازار کشورمان عرضه نمی شود.

مشخصات فنی و قوای محرکه

چری آریزو5

آریزو 5 در کشورمان با دو پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود که یکی از آنها به صورت تنفس طبیعی بوده و دیگری به توربوشارژ مجهز است.

پیشرانه تنفس طبیعی آریزو 5 قادر است تا توان خروجی معادل 116 اسب بخار را ایجاد نموده و 141 نیوتن-متر گشتاور را نیز چاشنی کار خود کند. لازم به ذکر است که حداکثر قدرت و گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دورهای 6400rpm و 4800 rpm ظاهر خواهند شد.

پیشرانه توربوشارژ نیز دارای قدرتی معادل 145 اسب بخار است. گشتاور حاصل از آن هم به رقم جالب توجه 210 نیوتن متر می‌رسد که آمار نسبتا قابل قبولی خواهد بود.

انتقال نیروی حاصل از پیشرانه تنفس طبیعی به چرخهای جلو از طریق یک گیربکس دستی 5 سرعته و یا جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT صورت خواهد پذیرفت.

آریزو 5 با گیربکس دستی در زمان تقریبی 13 تا 14 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. این زمان برای نمونه اتوماتیک در حدود 15 ثانیه اعلام شده است.

تجربه رانندگی

مشروح تجربه رانندگی با خودروی آریزو 5 تنفس طبیعی و توربو شارژ را می توانید در لینک های زیر مشاهده نمایید:

تجربه رانندگی طولانی مدت با چری آریزو 5؛ گرانترین سدان 1.5 لیتری بازار

تجربه رانندگی با چری آریزو 5 توربو؛ اولین چینی اسپرت بازار ایران

رقبا و محصولات مشابه

چری آریزو5

از جمله رقبای آریزو 5 در بازار ایران می‌توان به مزدا3، هیوندای الانترا، لیفان 820، MG360، بسترن B30، بسترن B50 (توقف تولید) و کیا سراتو سایپا اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش آریزو 5

آریزو 5

هم اکنون مدیران خودرو تنها نسخه MT چری آریزو 5 را در بازار کشورمان عرضه می کند. این خودرو در شرایط فروش مدیران خودرو از قیمت 198 میلیون و 700 هزار تومان برخوردار است.

همچنین شما عزیزان میتوانید جدیدترین شرایط فروش آریزو 5 از سوی مدیران خودرو را در اینجا مشاهده نمایید.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری مناسب
  • ایمنی مناسب در مقایسه با رقبا
  • امکانات مناسب در نسخه اکسلنت
  • هندلینگ خوب
  • عملکرد خوب مدل توربو
  • گارانتی طولانی مدت پنج ساله (150 هزار کیلومتر)
نکات منفی
  • کابین نه چندان جادار
  • کیفیت نامناسب متریال فضای داخلی به نسبت قیمت
  • شتاب ضعیف مدل تنفس طبیعی
  • عملکرد نه چندان ایده آل گیربکس سی وی تی در نسخه اتوماتیک
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان