برترین خودروها از نگاه مشتریان
براساس این گزارش، برند لکسوس که سالها است با تکیه دادن در رتبههای برتر قرابت دارد، بنابر آخرین آمارها در جایگاه برترین برند خودرو از دیدگاه شهروندان آمریکایی جای گرفته است و البته نباید فراموش کرد که برند لوکس شرکت تویوتاموتور از سال 2011 تاکنون بهطور مرتب در بین پنج برند برتر خودرو قرار داشته است. این برند از سال 1983 فعالیت خود را تحتمالکیت تویوتا آغاز کرد. اما برند سوئدی ولوو نیز بهطور مشترک با لکسوس بر جایگاه نخست تکیه زده است. اگرچه طی سالهای اخیر ولوو روند روبه افولی را نسبت به نزدیکترین رقبای خود درپیش گرفته بود، اما نمرات ثبتشده در «شاخص رضایتمندی مشتریان آمریکایی» در طیف وسیعی از شاخص و رشد فروش 6/ 27 درصدی این برند نشان از تایید این امر دارد. قدمت این برند به سال 1927 بازمیگردد. برای رتبه دوم نیز دو برند «لینکلن» و «سوبارو» بهطور مشترک توسط مشتریان آمریکایی انتخاب شدهاند. تنها برند لوکس باقیمانده از شرکت فورد، باتوجه به ویژگیهایی نظیر راحتی، عملکرد، قابلیت اطمینان و جذابیت ظاهری در این جایگاه قرار دارد. با این حال این برند آمریکایی که از سال 1917 تاسیس شد در سال 2018 افت فروش 10 درصدی را تجربه کرد. خودروساز دیگری که در رتبه دوم قرار گرفته سوباروی ژاپنی است و این خودروساز البته همواره یک نام قابلاحترام و اعتماد برای مشتریان آمریکایی بوده است. رشد فروش 5 درصدی در سال 2018 نشان از همین محبوبیت دارد. برند سوبارو برای نخستینبار در سال 1915 و بهعنوان یک شرکت تحقیقات هواپیمایی در ژاپن تاسیس شد. جایگاه سوم هم اینبار بین سه برند تقسیم شده است؛ یکی از آلمان و دو برند از ژاپن. آئودی آلمان که تاسیس آن به سال 1899 باز میگردد، در جایگاه سوم قرار گرفته است که البته با توجه به اینکه نمرات کمتری از چهار خودروساز دیگر کسب کرده، جایگاه قابلقبولی برای آن نیست. گزارش جیدی پاور نشان میدهد که مشتریان در هر 100 خودروی آئودی، 105 مشکل فنی را تجربه کردهاند. شریک دیگر جایگاه سوم این ردهبندی، هوندا (1949) است. مشتریان آمریکایی در چند گزارش مختلف همگی به کیفیت ساخت بالای هوندا اذعان کردهاند و اگرچه اخیرا افت فروش 2 درصدی را تجربه کرده اما امید است تا با معرفی شاسیبلندهای جدید روند بهبود را درپیش بگیرد. تویوتاموتور(1924)، از غولهای خودروسازی جهان نیز در همین رتبه قرار دارد. تویوتا البته عملکرد ضعیفی را در شاخص رضایتمندی مشتریان آمریکایی طی سالجاری به ثبت رسانده و از رتبه مشترک نخست با لکسوس در سال 2018 به رتبه سوم در سالجاری رضایت داده است.
5 برند قعرنشین
از سوی دیگر پنج برند «میتسوبیشی»، «کیاموتورز»،« شورولت»، «رم تراکس» و «نیسان» به ترتیب در قعر این ردهبندی قرار گرفتهاند. برند میتسوبیشی ژاپن(1870) که هیچگاه در این نوع از ردهبندیها جایگاهی کسب نمیکند اما با وجود همین جایگاه نیز نسبت به گذشته عملکرد روبه بهبودی را داشته است. اگرچه در اغلب این گزارشها، از میتسوبیشی بهعنوان برند ضعیفی یاد میشود اما آمار فروش آن نسبت به سال گذشته رشد 4/ 23 درصدی را نشان میدهد.اما کیاموتورز(1944) نیز یک پله پایینتر از میتسوبیشی قرار دارد. اگرچه آمارها نشان از آن دارد که مشتریان در شاخص اطمینانپذیری نمره قابلقبولی به این برند دادهاند اما در زمینههای عملکرد، طراحی، راحتی و فناوری این برند کرهای نتوانسته است دل مشتریان را بهدست آورد. آمار فروش آن نیز افت 6/ 1 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.شورولت نیز در رتبه بعدی قرار دارد که البته ایستادن در چنین جایگاه پایینی کمی جای تعجب دارد. این برند که زیرمجموعه گروه خودروسازی جنرالموتورز آمریکا است، در سال 1911 تاسیس شد. رتبه بعدی هم در اختیار یک برند آمریکایی دیگر به نام «رم تراکس» از زیرمجموعههای شرکت کرایسلر قرار دارد.البته همین که این برند توانسته در بین 20 برند حضور داشته باشد نوعی موفقیت برای آن محسوب میشود، اگرچه فروش آن نیز افت 6 درصدی داشته باشد. نام رم از سال 1932 بر پیکاپهای دوج نصب شده است.اما رتبه آخر این ردهبندی در کمال تعجب به نیسان رسید؛ چراکه نام نیسان همواره یکی از برندهای قابلاحترام و شناختهشده در خودروسازی جهان بوده است.از سوی دیگر فروش نیسان نیز کاهش 9/ 5 درصدی را در آمریکا نشان میدهد. زمان آغاز فعالیت نیسان، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به سال 1911 بازمیگردد.