نیروی اهریمنی او His Dark Materials &#۸۲۱۱; یک حماسی فانتزی

با تماشای سریال جدید اچ‌بی‌او که بر اساس رمان محبوب «نیروی اهریمنی او» His Dark Materials از فیلیپ پلمن به همین نام ساخته شده است، برای‌تان اثبات می‌شود که تلویزیون در حال حاضر بهترین رسانه برای نمایش آثار حماسی فانتزی است

با تماشای سریال جدید اچ‌بی‌او که بر اساس رمان محبوب «نیروی اهریمنی او» His Dark Materials از فیلیپ پلمن به همین نام ساخته شده است، برای‌تان اثبات می‌شود که تلویزیون در حال حاضر بهترین رسانه برای نمایش آثار حماسی فانتزی است. قسمت سخت اقتباس از سه‌گانه‌ی مشهور پلمن، نمایش دیوها بوده است — نوعی روح خارج شده از بدن که به شکل حیوان است و در دنیایی که پلمن ترسیم کرده وارد بدن هر انسانی می‌شود.

همچنین بخوانید:
نگهبانان Watchmen – سریال استثنایی دمون لیندلف هم پر معنی و هم هیجان‌انگیز است

نسخه‌ی تاتری نیکولاس رایت در سال 2003 نزدیک‌ترین چیزی بود که می‌توانستند از موجودات توصیف شده در کتاب به نمایش درآورند، آن‌ها با استفاده از عروسک‌های مخصوصی — که توسط اپراتورها با صورت‌های پوشیده شده به حرکت در می‌آمدند — دیوها را نمایش دادند، اما در تاتر می‌توان با درگیر کردن تخیل بیننده و استفاده از آکسسوار از پس آن برآمد. «قطب‌نمای طلایی» در سال 2007 که نسخه‌ی سینمایی اقتباسی از اولین کتاب این سه‌گانه است، به خاطر جلوه‌های ویژه‌ی محدود نتوانست به خوبی دیوها را به تصویر بکشد.

نیروی اهریمنی او

البته ارزش این سریال به خاطر جلوه‌های ویژه‌ی بی‌نقص نیست، بلکه از درام آن نشات می‌گیرد، که یکی از اصول این همکاری مشترک میان اچ‌بی‌او و بی‌بی‌سی به نویسندگی جک تورن است. (در آمریکا قسمت‌های این سریال دوشنبه‌ها از تلویزیون پخش می‌شود.) سریال «بازی تاج و تخت» — که «نیروی اهریمنی او» از شهرت آن به نفع خود استفاده برده است — پر از اژدها و نبرد بود، بسیار جذاب بود، اما مهم‌تر از همه در آن برادرها و خواهرهایی که بر سر و کله‌ی هم می‌زدند، همسران خیانت‌کار و مکار، و قلعه‌های جذاب وجود داشت — موقعیت‌هایی که همه هم باور می‌کنند و هم می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
در محوریت «نیروی اهریمنی او» لیرا بلاکا 11 ساله قرار دارد، یتیمی که در گوشه‌ای تنگ و تاریک از کالج جردن آکسفورد زندگی می‌کند و توسط محققان بزرگسال احاطه شده است، و از هر فرصتی استفاده می‌کند تا با پسران خیابانی بپلکد. آکسفورد لیرا آکسفوردی که ما می‌شناسیم نیست. او در یک دنیای موازی زندگی می‌کند که در آن مردم با کشتی‌های هوایی عظیم‌الجثه سفر می‌کنند، و یک کلیسای یک‌پارچه به نام مجیستریوم در حال گسترش کنترل و قدرت خود است.

روث ویلسون

لیرا هر کجا می‌رود، پانتالایمون (با صداپیشگی کیت کانر)، دیو او و شخصیت دومش، با او می‌رود.
سه‌گانه‌ی پلمن در میان آثار ادبی نوجوانان، به خاطر ارزشی که برای بزرگسالی قائل می‌شود، برجسته و شاخص است. او بزرگ شدن لیرا و تبدیل شدن او به یک فرد بالغ را به شکل تراژدی به تصویر نمی‌کشد. او در تک تک لحظات داستان در حال بزرگ شدن است. در چارچوب فکری پلمن، بزرگ شدن یعنی به دست آوردن دسترسی به حضوری که هم دردناک و هم فوق‌العاده است؛ بزرگ شدن یعنی واقعی‌تر شدن. دیوهای کودکان مدام در حال تغییر شکل هستند، اما وقتی انسان بزرگ می‌شود، دیوهایشان شکل ثابتی به خود می‌گیرند، شکلی که — همان‌طور که یکی از شخصیت‌های بسیار مسن‌تر به لیرا توضیح می‌دهد — به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که واقعا کی هستید.
لحظات بسیاری وجود دارد که باعث درخشش «نیروی اهریمنی او» می‌شود، و مانع پرت شدن آن به سمت یک سریال پر زرق و برق توخالی و فانتزی می‌گردد. بدون پخش شدن آن در هشت قسمت، چنین لحظاتی قطع به یقین گم می‌شدند و یا توسط مخاطبان نادیده گرفته می‌شدند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی لارا میلر در وب‌سایت اسلیت است.

جیمز مک‌آووی

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:

کریستن بالدوین Kristen Baldwin ؛ ای‌دابلیو EW

ویلسون در نقش خانم کولتر مرموز باز می‌گردد، کین به راحتی می‌تواند کله‌شقی و اعتماد به نفس لیرا و همچنین معصومیت شکننده‌اش را به نمایش بگذارد؛ او یکی از معدود بازیگران خردسال است که به عنوان یک کودک کاملا باورپذیر است. این نقد تنها بر اساس سه قسمت اول (از هشت قسمت) نوشته شده است، بنابراین غیرممکن است که ادعا کنیم آیا اچ‌دی‌ام به قولی که در ابتدا داده بود عمل خواهد کرد یا خیر. (در هر صورت این سریال دو فصل خواهد داشت.) در مجموع تا به این‌جا به نظر می‌رسد سریال فانتزی جدید اچ‌بی‌او شروع‌کننده‌ی فصل جدیدی در این ژانر است.

الکسیس اونگ Alexis Ong ؛ اسلنت مگزین Slant Magazine

در پایان قسمت چهارم، «نیروی اهریمنی او» تازه شروع به رو کردن المان‌های فانتزی می‌کند، و مخاطب را در پیچ و خم‌های روابط میان اشخاص و ارتباطات عاطفی غرق می‌کند. همگی این‌ها حس مضاعف ژرف‌نگری را در این سریال اضافه می‌کند که بدون وجود آن، تبدیل به یک داستان دوران بلوغ محض می‌شد.

نیروی اهریمنی او

زک هندلن Zack Handlen ؛ ای‌وی‌کلاب AVClub

تا پایان چهار قسمت اول که برای منتقدین پخش شده است، «نیروی اهریمنی او» شروع به ساختن چیزی کرده که می‌توان از آن به عنوان اوج موفقیت یاد کرد، و حتی اگر قسمت‌های بعدی هرگز نتوانند به استانداردی که چهار قسمت اول تعیین کرده‌اند برسند، رمان اصلی که این سریال بر پایه‌ی آن ساخته شده، به قدری قوی است که بازروایی آن توسط هنرمندان چیره‌دست می‌تواند به خودی خود سرشار از لذت برای مخاطبان باشد.

کلی لالر Kelly Lawler ؛ یو‌اس‌ای تودی USA Today

«نیروی اهریمنی او» بالاخره تا آخر قسمت چهارم ریتم خود را پیدا می‌کند، و حالا که بنیان داستان پایه‌ریزی شده است، امیدواریم قسمت‌های آینده هم بتوانند از نهایت پتانسیل خود استفاده کنند و عالی ظاهر شوند. اما نکته‌ی منفی این‌جاست که در حال حاضر حدود 500 سریال در حال پخش وجود دارند، و این یکی حتی صبر و تحمل طرف‌داران پر و پا قرص پلمن را هم دارد آزمایش می‌کند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر