امروز (11 نوامبر) به بهانه روز مجردها (Singles' Day) در چین، غول تجارت الکترونیک این کشور یعنی علی بابا فستیوال سالانه خرید خود را آغاز کرده و در همان ساعت اولیه رکورد زنی کرد. به گزارش این شرکت، مشتریان چینی در ساعت اولیه شروع فستیوال، بیش از 13 میلیارد دلار (معادل 91.2 میلیارد یوان چین)، خرید کرده اند.
رقم فوق برای علی بابا یک رکورد محسوب می شود چون این کمپانی در فستیوال سال گذشته خود مجموعاً 30 میلیارد دلار فروخته بود. حال با این رکوردزنی که تنها در یک ساعت حاصل شده، می توان به عبور از فروش سال قبل و ثبت رکورد جدید برای این کمپانی امیدوار بود. این شرکت کمتر از 30 دقیقه پس از به روز رسانی ساعتی خود، اعلام کرد که میزان کل فروش، از 17.2 میلیارد دلار عبور کرده است.
روز مجردها، نسخه چینی آمازون پرایم دی (Amazon's Prime Day) برای علی بابا محسوب شده و با این که مخصوص مجردهاست ولی در چند دهه گذشته دامنه آن گسترده تر شده است. شرکت علی بابا هر ساله هیاهوی زیادی پیرامون تخفیف های روزانه خود به راه انداخته و توجه مشتریان را از سراسر دنیا جلب می کند.
علی بابا به تقلید از آمازون تلاش زیادی می کند تا مشتریان، فستیوال های خرید این کمپانی را همانند تعطیلات رسمی بشناسند. این شرکت رویداد سال 2019 را با حضور «تیلور سوئیفت»، خواننده و ترانه سرای آمریکایی افتتاح کرد و آمار خریدهای مشتریان را به طور زنده و مرتب منتشر می کند.
فستیوال خرید علی بابا بدون حاشیه نبوده است. منتقدان، این شرکت را به خاطر ارسال بیش از 1 میلیارد مرسوله پستی در تنها یک روز و اثرات مخربی که این کار روی محیط زیست می گذارد، به باد انتقاد گرفته اند. البته این شرکت بازوی لجستیکی خود به نام Cainiao را مامور برپایی 75 هزار مرکز بازیافت کرده و قول داده در همکاری با شرکت های پست، جعبه ها و ضایعات پستی را جمع آوری کند.
علی بابا پیش بینی می کند بیش از 500 میلیون نفر در فستیوال خرید این شرکت در سال 2019 شرکت کنند.