دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تعطیلی ۲۲۷واحد تولید و توزیع طلا در سال۹۸/ صنف طلا نیازمند حمایت دولت و بانک مرکزی

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به مشکلات صنف طلا، اظهار کرد: چند سالی است که ارزش افزوده فشار بسیاری بر صنف طلا وارد کرده و این موضوع در کنار بالا رفتن قیمت طلا و رکود اقتصادی باعث شده در طول هشت سال هزار واحد و تنها در سال جاری حدود 227واحد تولیدی و توزیعی طلا تعطیل شود.

او همچنین با گلایه از موانع موجود بر سر راه صاردات طلا و مشکلات گمرکی افزود: اگر صادرکننده‌ای جواز اتحادیه و کد استاندارد داشته و اقدامات امنیتی لازم را نیز انجام داده باشد، باز هم برای صادرات با مشکل مواجه خواهد شد که متاسفانه این سنگ‌اندازی‌ها برای فرد هزینه‌ بالایی به همراه دارد.

بذرافشان درباره روند واردات شمش طلا نیز توضیح داد: شمشی که با عیار 995 و استاندارد جهانی وارد می‌شود، گمرک ایران به بهانه نداشتن استاندارد داخلی مانع ترخیص آن می‌شود در حالیکه با وجود استاندارد جهانی نیازی به استاندارد داخلی نیست.

این فعال صنف طلا با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در واردات و صادرات طلا منجر به رواج قاچاق در این حوزه شده است، اضافه کرد: در نهایت بعد از تاییدیه استاندارد داخلی که حدود 72ساعت طول می‌کشد، واردکننده برای هر روزی که شمش در گمرک مانده باید در هرکیلوگرم 800هزار تومان هزینه نگه‌داری پرداخت کند.

بذرافشان با بیان اینکه صنف طلا درحال حاضر نیازمند حمایت بانک مرکزی و دولت است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش بهای طلای جهانی و داخلی و نیز گران شدن دستگاه‌های تولیدی، تولیدکنندگان رده پایین صنف طلا توانایی ادامه کار ندارند، به همین خاطر در راستای جلوگیری از تعطیلی بیشتر واحد‌های تولیدی‌ از بانک مرکزی خواستار ارائه تسهیلات با بهره پایین هستیم.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان به روند آرام بازار طلا در سال جاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته قیمت طلا به دلیل تقاضای بالا و التهابات سیاسی نوسان زیادی داشت، اما خوشبختانه با کنترل و نظارت بانک مرکزی در سال 98، تاثیر خبرهای سیاسی بر بازار کاهش یافته و تقاضا برای طلا و سکه در جهت سرمایه‌گذاری نیز به صفر رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان