سرویس جهان مشرق - وبسایت زمان الوصل وابسته به معارضین سوری مدعی است به تازگی هیاتی نظامی از نیروی هوایی سوریه با سفر به کشور مصر ، برای خرید تعدادی از جنگندههای میگ21 این کشور که سالهاست در نیروی هوایی مصر به صورت ذخیره و غیر عملیاتی نگهداری میشوند به توافقاتی رسیده است.
کشور مصر از جمله بزرگترین کاربران جنگنده میگ21 ساخت شوروی سابق بود که نیروی هوایی این کشور در جنگ 6روزه در سال 1967 و یومکیپور در سال 1973 با رژیم صهیونیستی از آنها استفاده کرد. با توجه به اینکه در سالهای اخیر مصریها ناوگان بزرگی از جنگندههای مدرن نظیر اف16 ، رافال و میگ29 را به ترتیب از امریکا ، فرانسه و روسیه خریداری کردهاند در حال حاضر جنگندههای میگ21 این کشور به صورت رزرو در انبار نگهداری میشوند.
روابط مصر و سوریه پس از برکناری محمد مرسی
پس از کودتای نظامی ارتش مصر علیه دولت محمد مرسی و به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی رییسجمهور جدید مصر روابط دو کشور کاملا دگرگون شد. مرسی که از دل جریان اخوانالمسلمین مصر به قدرت رسیده بود از ابتدای بحران سوریه حمایت رسمی خود از تروریستهای ارتش آزاد که بخش بزرگی از آنها عضو جریان اخوانی سوریه بودند اعلام کرد. موضعگیریهای شدید مرسی علیه بشار اسد و دولت سوریه موجب شد روابط دو کشور در آن زمان شدیدا تیره و بحرانی باشد اما قدرت گرفتن سیسی در مصر و نفرت عمیق وی از تفکر اخوان المسلمین باعث شد علی رغم مخالفت عربستان و امارات به عنوان حامیان اصلی مصر، وی حمایت خود را از دولت و ارتش سوریه در مبارزه با تروریستها اعلام کند.
مصریها حتی در مواردی اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات به ارتش سوریه کردند و حتی پیشنهاد اعزام نیرو به این کشور نیز از سوی نظامیان مصری مطرح شد که البته مورد موافقت دولت سوریه قرار نگرفت.
نیاز شدید نیروی هوایی سوریه به تجهیزات جدید
نیروی هوایی سوریه تقریبا آخرین بخش از ارتش این کشور بود که وارد درگیریهای داخلی این کشور شد. از ابتدای ماه جولای 2012 و با تبدیل آشوبهای خیابانی به جنگ تمام عیار در این کشور نیروی هوایی سوریه برای حمایت از یگانهای زمینی ارتش وارد عمل شد. در شروع جنگ حدود 400 جنگنده در نیروی هوایی این کشور در حالت عملیاتی قرار داشتند که بخش بزرگی از آنها را جنگنده میگ21 تشکیل میداد.
ناوگان میگ21 نیروی هوایی سوریه در قالب 3 لشکر در 5 پایگاه هوایی این کشور فعالیت میکرد :
لشکر 73 در فرودگاه خلخله استان سویدا ( 20 فروند)
لشکر 14 در فرودگاههای حماه و ابوظهور (40 فروند)
لشکر 24 در فرودگاههای دیرالزور و طبقه (25 فروند)
مجموعا 85 فروند جنگنده میگ21 سوری در ابتدای جنگ فعال بودند اما با گذشت زمان و جنگ فرسایشی شدید در این کشور حدود 25 فروند از این جنگندهها توسط آتش دشمن یا نقص فنی سقوط کرده، تعدادی بر روی باند فرودگاههایی نظیر حماه و طبقه بر اثر درگیریهای نزدیک این مناطق نابود شدند و مابقی جنگندهها نیز به دلیل پایان عمر سرویس دهی یا نبود قطعات غیر عملیاتی هستند. در واقع از سال 2017 به ندرت شاهد پرواز جنگنده میگ21 در این کشور بودهایم.
فروش میگهای مصری به سوریه
در صورت نهایی شدن این قرارداد نیروی هوایی سوریه که در حال حاضر تعداد بسیار کمی جنگنده عملیاتی در ساختار خود دارد جان دوبارهای خواهد گرفت. طبق پیش بینیها حدود 40 فروند جنگنده میگ21 مصری در حالت ذخیره نگهداری میشوند که در صورت فروش به سوریه بخش زیادی از خلبانان نیروی هوایی این کشور که به علت نبود جنگنده عملیاتی بیکار شده بودند میتوانند دوباره به خدمت نیروی هوایی سوریه در بیایند. علی رغم اینکه میگ21 جنگنده قدیمی محسوب میشود و مناسب نبردهای هوایی عصر جدید نیست اما همچنان میتواند در نقش یک بمبافکن تاکتیکی سبک به خوبی عمل کند.
همچنین با وجود اینکه نیروی هوایی روسیه بخش بزرگی از حملات هوایی و پشتیبانی از ارتش سوریه را در سالهای اخیر انجام میدهد اما به دلیل تحریم تسلیحاتی جهانی علیه دولت سوریه و بی میلی روسها به فروش تجهیزات جدید به این کشور حفظ توان نسبی و جلوگیری از فروپاشی کامل نیروی هوایی سوریه در چند سال آینده امری بسیار حیاتی برای این نیرو محسوب میشود.