علم‌الهدی: امیدواریم جوان‌گرایی در چهل سال دوم انقلاب نتیجه‌بخش باشد

خبرگزاری ایسنا: امام جمعه مشهد در همایش «خدمت‌گزاران سلامت» که به همت بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در تالار چمران بیمارستان قائم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: مسئله جوان‌گرایی که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند؛ نه تعارف است، نه شعار و نه تشویق جوانان؛ بلکه واقعیت است و تکرار تجربه 40 ساله‌ایست که ما داریم. ما تجربه کردیم که در هشت سال دفاع مقدس، این جوانان بودند که جنگ را پیش بردند. در مدیریت، این جوانان بودند که کشور را جلو بردند. اگر در حال حاضر نسل جوان ما پا به عرصه بگذارد؛ در تمام عرصه‌ها حرفی برای گفتن داریم. لازم است که جوانان مجری کشور شوند و امیدواریم که در چهل سال دوم انقلاب نیز جوان‌گرایی به ما نتیجه مثبتی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم برگزاری این مراسم افتخارآفرین در شب میلاد پیامبر(ص)، به این نتیجه منتهی شود که همه مجاهدات ارزشمند این خدمت‌گزاران در حوزه سلامت و درمان، مورد توجه خاص پیامبر اکرم(ص) قرار بگیرد.

علم‌الهدی افزود: آنچه مسلم است، مجموعه خدماتی است که خدمت‌گزاران در حوزه درمان و سلامت انجام دادند؛ چه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و چه در بنیاد سلامت آستان قدس، عالی‌ترین خدمت‌گزاری در ساحت مقدس پیغمبر اکرم(ص) است؛ چرا که پیغمبر(ص) فرمودند «بضعه‌ای از من در سرزمین خراسان به زودی دفن می‌شود». از زمانی که پیامبر(ص) این فرمایش را فرمودند تا تحقق این ماجرا، 190 سال طول کشید و بضعه برخلاف ترجمه‌ای که در زبان فارسی به عنوان پاره‌تن می‌شود، به این معنا نیست؛ بلکه به معنای قطعه‌ای از وجود شخصی‌ است که برای او سرمایه محسوب می‌شود. برای مثال در اعضای بدن کبد را بضعه می‌گویند؛ چرا که بقای انسان با این عضو است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: پیغمبر(ص) در مورد دو نفر از بضعه یاد کردند؛ یکی از وجود مبارک فاطمه زهرا(س) و دیگری از حضرت رضا(ع)؛ چرا که این دو وجود برای پیامبر(ص) در دین نقش سرمایه‌ای داشتند. وجود حضرت زهرا(س) در آن زمان که بعد از انحراف رهبری از خط امامت، جریان امامت و ولایت را تثبیت کردند و وجود حضرت رضا(ع) هم در آن زمان که با شگرد شیطانی بنی‌عباس قرار شد، امامت نابود شود، نقش جدی و قطعی داشت.

وی اظهار کرد: آن‌چه شما زحمت کشیدید و در این سرزمین جهاد می‌کنید خدمت به شخص پیغمبر(ص) است و امیدواریم که تقدیر واقعی از تمام خدمات خالصانه و جهادگرانه شما عزیزان مورد توجه خاصه پیغمبر اکرم(ص) قرار بگیرد.

علم‌الهدی اضافه کرد: دانشگاه پزشکی با تمام موسسات عالی کشور در این جهت متفاوت است که تنها حوزه تعلیم و تربیت نیست، بلکه حوزه خدمت است و نهادی آموزشی و خدماتی است که نیازمند مدیریت بسیار حاذقانه‌ای خواهد بود و باید با درایت صورت بگیرد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: خدمت در دانشگاه، یک خدمت فوق‌العاده ارزشمند در یک نهاد آموزشی، سازندگی و تربیتی است و در کنار آن، فعالیت خدماتی و درمانی و در واقع آمیزش خدمت با مسئله درمان، یک آمیزش بسیار قابل توجه و ارزشمند است. همانطور که در فرهنگ اسلامی ما، علم در کنار عمل ارزش‌گذاری شده است و عنوان عالم بی‌عمل به عنوان عاملی ضد ارزشی شناخته شده است.

نهاد آموزش پزشکی، عرصه آمیزش علم و عمل است

وی عنوان کرد: نهاد آموزش پزشکی، عرصه آمیزش علم و عمل است و در مقام علم در زمینه فعالیت‌های فکری و نخبگی فوق‌العاده ارزشمند است. در کنار این توسعه علمی، عمل و خدمت است که ارزش دارد و این توفیقی است که از انقلاب حاصل شده و به همین دلیل تصمیم بر این شد که بایستی علم و عمل آمیخته باشد و خدمات به دانشگاه واگذار شود.

علم‌الهدی ادامه داد: در گذشته این‌طور نبود و وزارت بهداری، وزارتی جدا بود و رشته علوم پزشکی مانند سایر رشته‌ها در یک عرصه علمی و آموزشی قرار داشت. پس از انقلاب، این تصمیم گرفته شد و الحمداللّه موفق هم بود.

امام جمعه مشهد در خصوص نتایج این اقدام پس از انقلاب گفت: امروز که مشاهده می‌کنیم، اساتید گرانقدر ارزشمند و دانشمند وارد عرصه درمان و خدمت شدند و عملی تحقیقاتی و خدمتی را مدیریت می‌کنند. این ابتکار در نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست یک اصل از اصول اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی را که آمیختگی علم و عمل بود؛ به جهانیان نشان دهد.

وی بیان کرد: امیدواریم این فرایند فکری و علمی و تجربی شما اساتید محترم و خدمت‌گزاران صحنه در رشد و پیشرفت و تعالی این نظام خود را نشان دهد. ما امروز خوشبختانه با مردم متدین و عزیزان ارزشی دینی در مهم ترین نقطه نیاز کشور که درمان است، سروکار داریم.

علم‌الهدی خاطر نشان کرد: همه این شهر برای حرم امام رضا(ع) و متعلق به امام رضاست. در هیچ استانی این ظرفیت و گنجایش برای افراد وجود ندارد.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: از همه حرکت‌های جهادی در طول سال جامعه درمانی و سلامت تقدیر می‌کنم و این نقطه اوج اخلاص در خدمت و اوج اخلاص و ارادت شما به خدمت پیغمبر(ص) را نشان می‌دهد و مختص به این روزهای خاص نیست؛ بلکه ما شاهد خدمت‌گزاری شما در تمام طول سال هستیم و امیدواریم مزد این زحمات را پیامبر(ص) به شما بدهند و آبرومندی و رشد و تعالی در دنیا و مدارج عالی در آخرت دستگیر همه شما شود.

وی ضمن تبریک انتصاب ذاکریان به عنوان رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی تشریح کرد: خوشحالم که دکتر ذاکریان مسئولیت‌های بسیج جامعه پزشکی را برعهده گرفتند و از زحمات پیشین دکتر جلالی در این سمت تشکر می‎کنم و بسیار خوشحالم که بار نظام بر روی دوش جوان قرار گرفته‌ است.

ما فقط میزبان ضیافت خدمت هستیم

در ادامه این نشست، محسن ذاکریان، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی بیان کرد: کاری که در جریان اربعین توسط مجموعه حوزه سلامت انجام می‌شود؛ یک کار جمعی و هماهنگ زیر پرچم اهل بیت(ع) است و ما فقط میزبان این ضیافت هستیم. این مجموعه متشکل از بسیج دانشگاه علوم پزشکی، سپاه پاسداران، بنیاد سلامت، بیمارستان رضوی، نیروهای انتظامی، صنعت نفت، نظام پزشکی و نظام پرستاری، بیمارستان‌های خصوصی به‌ویژه بیمارستان پاستور و... هستند.

وی ادامه داد: این جمع، در واقع جامعه جهادگران سلامت در استان هستند و در حوزه حاشیه شهر و روستاها خدمات سلامت را به مردم ارائه می‌دهند و به طور حدودی بالغ بر 1000 نفر از جمعیت پزشکی در حوزه‌های ویزیت، عمل جراحی و... به طور رایگان خدمت می‌کنند.

ذاکریان خاطر نشان کرد: از حیث زائر، این پروژه یک پروژه بین‌المللی و از حیث خدمت‌گزاران، یک پروژه کشوری است که بالغ بر 200 نفر از سایر نقاط کشور به جهت خدمت به اینجا آمدند.

در ادامه این نشست از رضا سعیدی، رئیس بیمارستان رضوی و محمود توکلی، رئیس معاونت بهداری سپاه امام رضا(ع) و حسین مومنی، عضو هیئت نظام پرستاری مشهد و هادی جلالی، رئیس سابق سازمان بسیج جامعه پزشکی، به جهت خدمات شایسته‌شان تقدیر به عمل آمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان