اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت مس در روزهای پایانی هفته/ مس در سایه معامله فاز یک آمریکا و چین

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ قیمت مس در روز پنجشنبه در میان نگرانی‌های از روند کاهش سرعت رشد اقتصادی چین، که تقاضای کلی فلز مورد استفاده در بخش‌های تولید، ساخت، حمل و نقل و همچنین برق را تحت تاثیر قرار می‌دهد بار دیگر سقوط کرد.

در معاملات بعد از ظهر پنجشنبه در نیویورک، مس قابل تحویل در ماه ژوییه به کمترین قیمت خود در طول روز رسید و با سقوط 2.61 دلاری در هر پوند به 5 هزار و 760 دلار در هر تن رسید که این قیمت نسبت به هفته گذشته کاهش بیش از 4 درصدی نشان می‌دهد.

اداره ملی آمار همچنین پیشتر از کاهش سرمایه گذاری ثابت از 4.8 درصد در ماه سپتامبر به 3.7 درصد در ماه گذشته خبر داده بود.

علاوه بر آن، کاهش اعداد و ارقام بیانگر این است که بنگاه‌های دولتی هزینه‌های سرمایه را تا حدود زیادی دست نخورده نگه داشته‌اند (شکی نیست که در این میان دست‌های پنهانی از پکن تاثیرگذار بوده‌اند)، اما بنگاه‌های خصوصی از انجام هر گونه سرمایه گذاری جدید خودداری کرده و تمایلی به سرمایه‌گذاری جدید نداشته‌اند.

رشد تولید صنعتی چین در ماه اکتبر که گزارش آن در روز پنجشنبه منتشر شد نیز بیانگر عملکردی پایین‌تر از سطح انتظارات بوده است؛ در مقایسه عملکرد سال به سال از 5.8 درصد در ماه سپتامبر به 4.7 درصد رسیده است.

علیرغم وجود یک چشم انداز کلی و قواعد و قوانین اساسی و قابل استناد در تعیین قیمت مس –تضعیف عرضه مواد معدنی، تهدید به اختلال- این تغییرات بیشتر در بزرگترین تولیدکننده مس یعنی شیلی، کاهش قیمت جهانی سهام و چشم انداز تقاضای قوی مشهود بوده است؛ چشم انداز کلی این ماده معدنی تا حدودی تا پایان سال مشخص است.

نگرانی‌های تجاری ماه‌های پایانی سال به اضافه معامله جدیدی که با عنوان «فاز یک» شناخته می‌شود و به تازگی میان دولت ترامپ و پکن بسته شده، موجب بالا رفتن روحیه‌ها در این زمینه شده است.

جولیان ایوانز پریچارد تحلیل‌گر ارشد سرمایه اقتصادی چین در یادداشتی در این باره نوشته است: نه تنها داده‌های ماه گذشته چنین سقوطی را نشان می‌دهد بلکه می‌توان پیش بینی کرد که سقوط‌های دیگری هم در پیش روست.

بدون تردید، خوش بینی در مورد توافق تجاری «فاز یک» میان ایالات متحده و چین می‌تواند باعث تقویت سرمایه‌گذاری شرکت‌های در کوتاه مدت در این بخش شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان