اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت شاخص بورس در اولین روز سوخت سهمیه‌ای/ توهم بنزینی پالایشی‌ها را مثبت و خودرویی‌ها را منفی کرد

اقتصادآنلاین - میلادعبداللهی؛ بازار سهام نخستین روز هفته را بیشتر از هر مورد دیگری متاثر از خبر افزایش نرخ بنزین به خصوص در میان گروه‌های نفتی و پالایشی آغاز کرد؛ شاخص کل دقایق ابتدایی بیش از 1700 واحد رشد کرد و در آستانه ورود به کانال 309 هزارواحدی قرار گرفت، اما در ادامه راه فشار عرضه از سوی خودرویی‌های بازار همچون «خساپا» و «خودرو» رو به فزونی گرفت و روند رشد شاخص کل متوقف شد، تا جایی که نماگر در نهایت با افت 208 واحدی به ارتفاع 306هزار واحد سقوط کرد.

همچنین در میان نمادهای معاملاتی، پالایشی‌ها همچون «شبندر»، «شپنا» و «شتران» متاثر ازافزایش قیمت بنزین و به فرض بالارفتن ارزش سهام،  از همان ساعات ابتدایی،  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و این امر را به نوعی می‌توان مهم‌ترین رویداد در جریان دادوستدها روز جاری در نظر گرفت؛ در ادامه شرکت‌های پالایشی یکی پس از دیگری با انتشار اطلاعیه در شبکه کدال، افزایش قیمت بنزین را بر سودآوری پالایشگاه‌ها بی‌تاثیر اعلام کردند.

در مورد خودرویی‌ها که پیش‌تر به آن اشاره شد به نظر می‌آید، جدا از تاثیر منفی (250 واحدی) بر دماسنج بورس تهران، دلیل اصلی افت سهام آ‌ن‌ها را می‌توان اثر تورمی افزایش نرخ بنزین و به تبع آن نوسان قیمت در محصولات تولیدی دانست که زمینه را برای افت سهام آن‌ها فراهم خواهد ساخت، اما نکته قابل تامل آن است که زیان این گروه‌ها با توجه به مشکلات متعدد، به حدی بالاست که با افزایش نرخ بنزین نیز نمی‌توان تاثیر منفی آنچنانی  را در ادامه راه برای خودروسازها متصور شد.

از طرفی در میان نمادها بانکی‌ «وبملت» رشد بیش از 1 درصد را پشت سر گذاشت و در نهایت نزدیک به 600 ریال رشد کرد، به علاوه سایر نمادهای این گروه همچون«وپارس» و «ونوین» نیز افت 105 واحدی را بر شاخص کل بورس تحمیل کردند.

گفتنی است در میان گروه‌های معالاتی بیشترین بازدهی  با 4.70 به گروه ذغال‌سنگ رسید و همچنین بیشترین زیان هم به نام وسایل ارتباطی ثبت شد.

از سمتی دیگر ارزش کل معاملات بورس تهران هزار و 261 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد و حق تقدم در نمادهای بورسی 1126 میلیارد تومان به ثبت رسید، گفتنی است خالص خرید اشخاص حقیقی نیز با رقم 41 میلیارد تومان به ثبت رسید.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز شرایط متفاوتی را نسبت به شاخص کل پشت شر گذاشت و با رشد کم‌جان نزدیک به سه واحد توانست تا ارتفاع 3935 واحدی پیشروی کند، در میان نمادهای فرابورسی هم پالایشی‌ها از قیبل«شراز» و «شاوان» کماکان  متاثر از جو حاکم بیشترین تاثیر مثبت  را بر شاخص کل داشتند و «مارون» و«هرمز»، اثر منفی 17 واحدی را بر دماسنج فرابورس تحمیل کردند.

ارزش کل معاملات فرابورس 657 میلیارد تومان و ارزش معاملات خردنیز 545 میلیارد تومان به ثبت رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان