با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

گامی برای مقابله با بیماری‌های ناشی از افزایش سن

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند روش جدیدی برای مقابله با بیماری‌های ناشی از افزایش سن ارائه دهند.

گامی برای مقابله با بیماری‌های ناشی از افزایش سن

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه ییل" (Yale University) آمریکا نشان می‌دهد که چرا چربی شکم با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. شاید یافته‌های این پژوهش بتوانند روش درمانی جدیدی برای بهبود سلامت متابولیک ارائه دهند و به کاهش امکان ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و تصلب شرایین کمک کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که با افزایش سن، توانایی بدن در کسب انرژی از سوزاندن چربی شکم کاهش می‌یابد. پژوهش جدید نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی موسوم به "درشت‌خوارها" که برای روند سوزاندن چربی مورد نیاز هستند، با افزایش سن و چربی دور شکم نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما تعداد آنها کاهش می‌یابد.

این پژوهش، از رخ دادن روند دیگری نیز حکایت داشت. آزمایش‌های مربوط به این پژوهش نشان دادند که سلول‌های موسوم به "لنفوسیت بی" (B cells)، با افزایش سن حیوانات، به صورت غیرمنتظره ای تکثیر می‌شوند و به افزایش التهاب و کاهش سلامت متابولیک می‌انجامند.

دکتر "ویشوا دیپ دیکسیت" (Vishwa Deep Dixit)، سرپرست این پژوهش گفت: سلول‌های لنفوسیت بی موجود در چربی، منبع منحصر به فردی از التهاب به شمار می‌روند. این سلول‌ها معمولا پادتن‌هایی را تولید می‌کنند و به دفاع از بدن در برابر عفونت می‌پردازند اما با افزایش سن، کارآیی آنها از بین می‌رود و به بروز بیماری‌های متابولیک منجر می‌شوند.

وی افزود: هنگامی که سلول‌های لنفوسیت بی به درستی کار کنند، تا حد نیاز گسترش می‌یابند تا از بدن در برابر عفونت محافظت کنند و تعامل درستی با یکدیگر داشته باشند اما با افزایش سن، تعامل این سلول‌ها در چربی شکم از بین می‌رود. این شرایط می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به دیابت و اختلال عملکرد متابولیک کند.

پژوهشگران دریافتند که سلول‌های لنفوسیت بی می‌توانند با دریافت سیگنال‌هایی از درشت‌خوارهای نزدیک خود، گسترش یابند. آنها به این نتیجه رسیدند که شاید بتوانند با کاهش سیگنال درشتخوارها و سلول‌های لنفوسیت بی موجود در چربی، این فرآیند را وارونه کنند و به محافظت از سلامت متابولیک ناشی از افزایش سن بپردازند.

دیکسیت ادامه داد: این روش می‌تواند امکان ارائه داروهایی را فراهم کند که عملکرد ناکارآمد سلول‌های لنفوسیت بی را هدف قرار می‌دهند و به بهبود پیامدهای ناشی از بیماری‌های متابولیک می‌انجامند.

این پژوهش، در مجله "Cell Metabolism" به چاپ رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان