شاخص کیفیت هوا چه قدر گویای وضعیت واقعی آلودگی هوای تهران است؟

درحالی طی روزهای آلوده تهران شاخص میانگین کیفیت هوای پایتخت «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام می‌شود که در تعداد زیادی از مناطق تهران کیفیت هوا در شرایط «ناسالم برای همه» قرار دارد و شاخص ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا عددی بیش از ۱۵۰ را نشان می‌داد

شاخص کیفیت هوا چه قدر گویای وضعیت واقعی آلودگی هوای تهران است؟

محسن روشنی - مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا افزود: تهران شهر بسیار بزرگی است و این موضوع که شاخص ماکسیمم یا میانگین کیفیت هوا اعلام شود همیشه مورد بررسی و بحث بوده است. در حال حاضر کیفیت هوای تهران چه به‌صورت آنلاین و چه به صورت شاخص میانگین 24 ساعت گذشته با میانگین ماکسیمم ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا اعلام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اعلام میانگین شاخص کیفیت هوا، به‌صورت روزانه در گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ماکسیمم ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه تعدادی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مجاورت مناطق ترافیکی شهر تهران هستند، اظهار کرد: اگر بخواهیم به جای شاخص میانگین کیفیت هوا شاخص ماکسیمم آن را اعلام کنیم، کار درستی انجام نداده‌ایم چراکه نمی‌توان آلودگی هوا در چند نقطه تهران را به کل شهر تعمیم داد. از طرف دیگر ممکن است برخی بگویند که شاخص میانگین هم نمی‌تواند گویای وضعیت آلودگی هوا در تمام شهر باشد.

روشنی افزود: برای حل این مشکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روی سایت و اپلیکیشن خود شاخص تمام ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا را به صورت آنلاین اعلام می‌کند. دستگاه‌های اندازه‌گیری ما نیز از برندهای معتبر بین‌المللی تهیه شده‌اند و نگرانی به دلیل نادرست بودن اطلاعات کیفیت هوا در تهران نداریم.

وی در پایان با بیان اینکه اگر تنها شاخص 24 ساعت گذشته، میانگین یا ماکسیمم اعلام می‌شد می‌توانستیم بگوییم که اطلاعات کیفیت هوا ناقص است، گفت: ولی در حال حاضر اطلاعات خوبی از کیفیت هوای پایتخت در دسترس شهروندان است و گروه‌های حساس مانند بیماران، کودکان، سالمندان و افراد باردار و سایر گروه‌های می‌توانند با استفاده از این اطلاعات برای رفت و آمد روزانه خود تصمیم بگیرند همچنین در کنار این بیش از 30 تابلوی اطلاع‌رسانی کیفیت هوا در سطح شهر تهران وجود دارد که اطلاعات روزانه کیفیت هوا را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان