ابر آروان در گزارشی که برای وضعیت قطعی اینترنت این روزهای کشور و مشکلاتی که گریبانگیر کسبوکارهای ایرانی شده خبر داده که از روز یکشنبه تا پایان قطعی اینترنت ثابت، 5000 دامنه جدید بر بستر ابر آروان فعال شدند تا سرور کسبوکارها به داخل کشور بازگردد و فعال بمانند.
عصر روز شنبه 25 آبان 1398 آغاز کابوس برای فعالان تجارت الکترونیک در ایران بود؛ آنها از اتصال به اینترنت جهانی محروم ماندند و بدون آنکه بدانند تاریخ وصل شدن مجدد کی خواهد بود وارد این کابوس شدند. بسیاری از کسبوکارهای آنلاین و استارتآپهایی که قرار بود ناجی فناوری و اقتصاد کشور باشند، با چنان شوکی مواجه شدند که احتمالا تمام تصمیمگیریها و فعالیتهای آتیشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تیم ابر آروان در دوازده ساعت اولیه تلاش کرد تا سرویسهای پرکاربرد مانند تپسی، اسنپ، نشان، بانکها و سامانههای حیاتی دردسترس باشند و سعی کرد با در اختیار قرار دادن تمام منابع خود به مشتریانش؛ کسبوکار آنها را زنده نگهدارد.
مسیریابی هوشمندی که کمتر از یک روز زنده ماند
ابر آروان بعد از مشکلی که پیش آمد، سعی کرد تا برای حل مشکل کسبوکارهای ایرانی راهحلی بیابد و بعد از چند ساعت تلاش توانست در صبح روز یکشنبه، مسیریابی هوشمند (Routing) ابرآروان را به عنوان یکی از ماژولهای مهم محصول شبکه توزیع محتوا یا CDN برقرار سازد؛ ابزاری که ترافیک اینترنت بینالملل را از دیتاسنترهای فاقد اینترنت (شامل ایرانسل، همراه اول، رسپینا، هایوب، فنآوا و دیتاسنترهای تبریز، مشهد و شیراز) به دیتاسنترهای متصل به اینترنت بینالملل (آسیاتک، افرانت، مبیننت) هدایت میکرد تا کسبوکارهایی که در خارج از ایران سرور داشتند بتوانند بر بستر اینترانت داخلی سرویسدهی کنند و کسبوکارهایی که در داخل کشور سرور داشتند بتوانند از خارج از کشور نیز در دسترس باشند.
اما این راه حل هم ساعت 15 روز یکشنبه 26 آبان باز متوقف شد چرا که به مدت نیم ساعت و با از دسترس خارج شدن دیتاسنترهای افرانت و مبیننت، این اتصال هم از دست رفت. بهکمک تنها روزنهی باقیمانده در دیتاسنتر آسیاتک و بازگشت دو دیتاسنتر قبلی به مدار، ابر آروان توانست مجدد تمامی کسبوکارهای سرویسگیرندهی خود را به اینترنت وصل کند.
پس از پایداری دسترسی کسبوکارهای بزرگی همچون اسنپ، تپسی، نشان، فوتبالی، تپسل و... حجم بالایی از درخواست از سمت سایر وبسایتها و کسبوکارها بهسمت ابر آروان آمد.
به نقش از گزارش ابر آوران «پاسخگویی به این حجم افزایش مشتری و کاربرانشان، اگرچه بدون اختلال نبود اما با وجود مشکلات گسترده در زیرساخت کشور با کمترین اختلال ممکن انجام شد و امکان دسترسی هزاران کسبوکار ایرانی به اینترنت را بهوجود آورد. از روز یکشنبه تا پایان قطعی اینترنت 5000 دامنهجدید، بر بستر ابر آروان فعال شدند تا سرور کسبوکارها به داخل کشور بازگردد و فعال بمانند. »
چرا ابر آروان اختلالی نداشت؟
دسترسی به اینترنت روز پنجشنبه 30 آبان با ورود دیتاسنترهای اپراتور همراه اول به مدار تقویت شد، بهدنبال آن، از روز جمعه دیتاسنتر ایرانسل و باقی سرویسدهندگان اینترنتی وارد مدار شدند و وضعیت دسترسی به اینترنت برای این کسبوکارها شکل پایدارتری پیدا کرد.
گفته میشود در این مدت، دسترسپذیری وبسایتها برای کاربرانشان با فعالسازی CDN یا شبکهی توزیع محتوا محقق و دسترسی خود کسبوکارها به اینترنت با فعالسازی یک ابرک از محصول رایانش ابری ابر آروان تامین میشد. اما شاید در این میان شبههای پیش بیاید که اساسا چرا ابر آروان اختلالی نداشت؟
در جواب باید گفت ابر آروان بزرگترین زیرساخت ابری داخل کشور را با 15 نقطه حضور در دیتاسنترهای داخلی -که از 8 اپراتور ارایهدهنده اینترنت سرویس میگیرند- در اختیار دارد، بهعلاوه 15 نقطه حضور در دیتاسنترهای خارجی، حمایتکنندهی پایداری سرویسهای ابر آروان هستند.
محصول شبکهی توزیع محتوا یا CDN ابر آروان با در اختیار داشتن این سرورهای توزیعشده در نقاط مختلف، این امکان را داشت که با از دسترس خارج شدن هر نقطهی حضور یا افزایش بار ترافیکی، درخواستها را به نزدیکترین سرور بعدی بفرستد. به این ترتیب با توزیع بار میان سرورها، بالاترین میزان دسترسپذیری را برای کاربران فراهم میکرد. در این ساختار در اختیار داشتن حتا یک روزنهی کوچک از اینترنت کفایت میکند تا توزیع بار انجام شود و دسترسی به اینترنت برقرار باشد.
از میان این 8 اپراتور، ابر آروان در هر سه دیتاسنتر سرویسدهنده فعال شامل آسیاتک، مبیننت و افرانت حضور داشت و توانست دسترسی دایمی به اینترنت را بهکمک ابزار مسیریابی هوشمند حفظ کند.
به گزارش ابر آروان، در طول 6 روز اوج قطعی اینترنت، 4٬398 تماس و 2٬860 تیکت مشتریان پاسخ داده شده در این پاسخها تلاش شده تا خدمات به صورت عادلانه انجام شود؛ به عنوان مثال برخی کسبوکارهای بزرگ که مصرف بالایی داشتند با تعامل و با فعالسازی بازهی رایگان، سرویس گرفتند و یا کسبوکارهایی که بهدلیل اختلال در درگاههای پرداخت، امکان شارژ کیف پولشان را نداشتند با همکاری تیم فروش ابر آروان از سرویس بهرهمند شدند. حتی میتوان گفت برخی استارتاپها حضورا به ساختمان این شرکت مراجعه کرده و با کمک تیم فنی، به اینترنت وصل شدند تا سرویسهایشان را رفع اشکال نمایند.
افزایش حداقل موجودی کیفپول مشتریان ابر آروان؛ یک تصمیم سخت ولی اجباری
گفتنیست در تمام مدت دست و پنجه نرم کردن با مشکل قطعی اینترنت؛ ابر آروان بدون تغییر قیمتگذاری خدمات خود را به مشتریانش ارائه داد و بنا بر گزارشی که منتشر ساخته تا 95درصد مشتریان CDN و 100 درصد مشتریان DNS همچنان رایگان سرویسدهی شدند.
تنها تغییر، افزایش حداقل موجودی کیف پول فقط و فقط برای ایجاد ابرک جدید و بدون هیچگونه تغییر قیمت بود، با این توضیح که مازاد مبلغ مصرف به حساب کاربران بازگردانده خواهد شد. ابر آروان دلیل این افزایش قیمت را اینچنین شرح داده است:
«بدون شک دسترسی به اینترنت جزو حقوق اولیهی هر شهروندی است و عدم دسترسی به اینترنت توجیهناپذیر است. ابر آروان برای سرویسدهی به کسبوکارهای آنلاین ایجاد شده است و وظیفه دارد در هر وضعیتی تا جای ممکن دسترسپذیری آنها را تامین کند. اما در کنار کسبوکارها، ابر آروان در زمان اختلال مورد استفاده گسترده برخی VPN Providerها قرار گرفت. این موضوع در وضعیت ویژهی کشور باعث شد نهادهای نظارتی برای کنترل و کاهش تعداد سرویسدهندگان VPN از ابر آروان بخواهند در کمتر از یک ساعت سیستم پرداخت Pay-As-You-Go خود را قطع کند وگرنه دسترسی تمام سرویسهای ابر آروان به اینترنت قطع شود. ابر آروان تصمیم گرفت با پاسخ به دغدغههای زیرساختی استارتاپها و تامین پایهایترین نیازشان در اتصال به اینترنت، کمک کند تا این شرکتها به سایر موضوعات کسبوکاریشان در چنین موقعیت پرفشاری بپردازند از نظر فنی و در چند دقیقه امکان ایجاد چنین تغییری برای ابر آروان وجود نداشت، از طرفی متوقف کردن امکان ثبت نام جدید در ابر آروان نیز باعث میشد بسیاری از کسبوکارها که نیازمند کمک ابر آروان بودند، دچار مشکل شوند. تنها تصمیم ممکن برای ما در آن وضعیت، قبول افزایش حداقل شارژ برای ساخت ابرک جدید بود. با بررسی میانگین مصرف کسبوکارهای حتی کوچک مطمئن شدیم که این تصمیم هیچ اختلالی برای آنها ایجاد نخواهد کرد. همچنین این تصمیم باعث شد فعالیت VPN Providerها محدودتر شود و بهدنبال آن سرویسدهی به هزاران کسبوکار و وبسایتی که از ابر آروان استفاده میکنند نیز بدون اختلال چشمگیری ادامه پیدا کند.»
این مجموعه همچنین گزارش میدهد که «موجود عجیبالخلقهای به نام «اینترنت ملی!» در این روزها پدیدار شد که مام پشتوانهی فنی آن ایجاد محدودیت جغرافیایی در یک شبکه است و نه چیزی بیشتر.» این مجموعه همچنین اعلام کرده با وجود اینکه فروش زیادی در این روزها داشته اما این فروش موجب خوشحالی آنها نشده چرا که به زعم آنها «ین اتفاقات پیآمدی بسیار پرهزینهتر دربرداشت که دامنگیر تمامی کسبوکارهای آنلاین از جمله ابر آروان خواهد شد و آن خدشهدار شدن اعتماد عمومی به سرویسهای ایرانی است.»
نسخه کامل این گزارش را در وبلاگ ابر آروان مطالعه کنید.