همزمان با افزایش سهم بازار هواوی در چین و اشباع بازار موبایل در این کشور شیائومی از کندترین رشد فروش فصلی خود در تازه ترین گزارش مالی اش خبر داده است.
در چین نیز مانند بسیاری کشورهای دنیا کاربران مدتی است که ترجیح می دهند گوشی های موبایل خود را برای بازه طولانی تری نگه دارند چراکه باور دارند به روز رسانی های سالانه پرچمداران آنقدرها اغواکننده نیست که بخواهند با صرف مبلغی هنگفت آنها را داشته باشند.
از سوی دیگر بعد از آنکه آمریکا نام یک کمپانی چینی دیگر (هواوی) را در فهرست سیاه خود برای مراودات تجاری قرار داد، شهروندان چینی تصمیم گرفتند که از این کمپانی حمایت کنند و طبق آخرین آمارها از زمان آغاز تنش ها میان هواوی و مقامات آمریکایی فروش این کمپانی در سرزمین اژدهای سرخ حتی بیشتر هم شده است.
البته هنوز هم که هنوز است بخش عمده درآمدهای شیائومی از محل فروش تلفن های هوشمند آن تامین می شود اما این شرکت مدتی است که اقدام به تبلیغ واحد خدمات اینترنتی خود شامل فروش تبلیغات آنلاین می کند. با این حال، این کسب و کار شیائومی صرفا 10 درصد از کل درآمدهای آن را تشکیل می دهد.
در هر حال طبق آخرین گزارش مالی شیائومی، در سه ماهه مالی منتهی به 30 سپتامبر 2019 درآمدهای این شرکت از واحد فروش موبایل با افت 8 درصدی روبرو بوده و به رقم 32.3 میلیارد یوآن رسیده است. این شرکت در بازه مذکور 32.1 میلیون تلفن همراه به فروش رسانده که یک میلیون دستگاه نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل کمتر شده است.
کل درآمدهای این شرکت نیز با رشد 5.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 53.66 میلیارد یوآن رسیده که تا حدود زیادی با انتظارات مدیران این کمپانی برابری می کند.
شیائومی برای جبران کاهش فروشش در بازار چین مدتی است که به بازارهای خارجی نظر دارد و به همین خاطر هزینه های بازاریابی و فروش آن 16 درصد در این فصل افزایش داشته است.
شاید بد نباشد اشاره کنیم که این شرکت قصد دارد با فراگیر شدن شبکه 5G در چین در سال 2020 گوشی های پشتیبانی کننده از این شبکه را ارائه نماید و در همین رابطه تا به امروز دو گوشی مبتنی بر 5G را عرضه کرده (یکی در اروپا و دیگری در چین).
ماه گذشته نیز لی جون مدیرعامل این کمپانی اعلام کرد که شیائومی سال آینده بالغ بر ده گوشی 5G در گروه اقتصادی ها ارائه میکند.