منتقدان شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک معمولا روی سوء استفاده از کارگران، رفتارهای عجیب ماسک یا آتش گرفتن مداوم محصولات این شرکت تمرکز میکنند. سوال عده دیگری هم این است که آیا خودروهای الکتریکی با توجه به اینکه از سوخت فسیلی استفاده میکنند برای نجات زمین مناسب هستند یا خیر.
خودروهای الکتریکی از برق استفاده میکنند. در آمریکا 65٪ برق از سوزاندن سوختهای فسیلی تامین میشود. در دیگر کشورها مثل سوئد برق از سوزاندن ذغال تولید میشود. ذغال سوخت پاکی نیست و گاز طبیعی هم همینطور، پس خودروهای تسلا آنقدری که ادعا میشود پاک نیستند. پس آیا خریدن هر خودرویی چه الکتریکی یا عادی برای سلامت سیاره بدتر از استفاده از خودرویی قدیمی نیست؟ خیر.
به تازگی پژوهشگران به این نتیجه رسیدهاند که یک خودروی الکتریکی در طول عمرش 31 تن دیاکسید کربن تولید میکند. این مقدار به خوبی خودرویی که کاملا از سوخت پاک استفاده میکند نیست. یک خودرو با کمترین میزان آلودگی در طول عمرش مقدار 6.3 تن دیاکسید کربن تولید میکند. بیشتر ساکنان آمریکا در طول عمر خودشان 20 تن دیاکسید کربن تولید میکنند.
اما یک تسلا که قدرتش از سوختن ذغال تامین میشود نسبت به یک خودروی گازوئیلی پاکتر است. یک موتور احتراق داخلی عادی در طول عمرش 68 تن دیاکسید کربن تولید میکند. حتی اگر خودرویی بتواند به ازای هر گالن بنزین مسافت 130 کیلومتری را طی کند که خیلی بعید است، این خودرو در طول عمرش مسئول تولید 25.5 تن دیاکسید کربن خواهد بود.
نکته قابل توجه این است که خودروهای الکتریکی بدون توجه به روشی که انرژی آنها را تامین میکند سهم خیلی کمی در تولید آلودگی کربنی دارند. با توجه به اینکه آلودگی هوا برآوردی از آلودگی ایجاد شده توسط تمام خودروها از جمله تریلرهای تجاری و دیگر خودروهای عادی است، به نظر میآید خودروهای الکتریکی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند. این یعنی اگر تسلا بتواند خودش را از دست منتقدان نجات دهد، احتمالا در آینده بتواند سیاره را هم نجات دهد.
همین تابستان گذشته بود که تسلا متحمل ضرر 700 میلیون دلاری شد. در نتیجه ماسک بسیاری از هزینههای شرکت را کاهش داد و از مردم و دولت برای نجات شرکتش و سیاره درخواست کمک کرد.