شناسه : ۱۸۲۳۶۳۶ - شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۲
عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛
صادرات بنزین به شرط پایداری کاهش مصرف/ خریداران بنزین در بورس انرژی چقدر تخفیف میگیرند؟
اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق آخرین آمار اعلامی از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، میانگین مصرف بنزین در روزهای بعد از اجرای مجدد سهمیه بندی سوخت به 79 میلیون لیتر در روز رسیده است. این کاهش مصرف میتواند به صادرات ختم شود اما به شرط آنکه رویه فعلی در مصرف سوخت حفظ شود. چراکه تجربه سالهای گذشته نشان داده که هربار قیمت فرآورده های نفتی افزایش داشته، مصرف تنها طی دوره کوتاهی (سه ماهه) کاهش می یابد و با تثبیت قیمت ها و توسعه نامتوازن، مجددا به روال قبلی رشد مصرف بنزین بازگشتهایم.
در این رابطه اسدالله قرهخانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: طبق آخرین آمار اعلامی از سوی مسئولین، مصرف بنزین در روزهای اخیر بطور میانگین به رقم 79 میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که آمار مصرف بنزین در روزهای قبل از افزایش قیمت در محدوده 95 میلیون لیتر بود.
وی در ادامه افزود: از آنجاکه ظرفیت تولید بنزین در کشور بطور میانگین روزانه برابر با 105میلیون لیتر است، میتوان امیدوار بود 20 الی 25 میلیون لیتر بنزین جهت صادرات از کاهش مصرف باقی بماند. قرهخانی تاکید کرد: اما این موضوع زمانی محقق خواهد شد که شاهد ثبات در رویه کاهش مصرف بنزین باشیم. نه اینکه فقط برای دو یا سه ماه این کاهش مصرف گزارش شود و مجددا شاهد بازگشت افسارگریختگی در مصرف سوخت باشیم.
این عضو کمیسیون انرژی در خصوص آمار صادرات بنزین نیز گفت: درحال حاضر بخشی از صادرات این فرآورده از طریق بورس انرژی بوده و بخش دیگری از صادرات در اختیار شرکت ملی پخش است که البته آمار آن مانند بورس انرژی منتشر نمیشود.
گفتنی است از مردادماه سال جاری تا کنون بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن بنزین در بورس انرژی عرضه شده که تنها 456 هزار تن آن فروش رفته و این نشانگر تقاضای یک سومی برای بنزین عرضه شده در بورس است. همچنین میانگین قیمت هر لیتر بنزین فروخته شده در این بازار تقریبا برابر با 40 سنت است که نشاندهنده تخفیف 20 درصدی به خریداران در بورس انرژی نسبت به قیمت فوب است.
قرهخانی در این رابطه افزود: قطعنا زمانی که خریداران در بورس انرژی و در شرایط تحریم حاضر به معامله میشوند، خواهان تخفیف نیز هستند اما باید توجه شود که تخفیفات آنقدر نباشد که توجیه اقتصادی صادرات بنزین از طریق بورس انرژی زیر سوال برود.