به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، با توجه به اینکه قسمت جدید فیلم جنگ ستارگان از 20 دسامبر پخش میشود و با شهرت و طرفدارانی که این فیلم به خصوص در کشور آمریکا دارد، طبیعی است که محصولات زیادی را ببینیم که خود را با این فیلم تبلیغ کنند.
حالا بطریهای کوکاکولا نمونههای بینظیری از این نمونه هستند. در بطریهای نوشابه این شرکت از تصویر شخصیتهای اصلی این فیلم موسوم به "ری" و "کایلو رن" همراه با شمشیرهای نوری آنها استفاده شده است که هر زمان برچسب این بطریها لمس شود، شمشیرها روشن میشوند.
اگر نمیدانید چه جادوی فضایی اجازه این کار را میدهد که شمشیرهای "ری" و "رن" روی برچسب بطری روشن شود، جواب دیودهای نورگسیل ارگانیک(OLED) است. از همین فناوری در نمایشگرهای تلفنهای هوشمند و تلویزیونهای نسل جدید استفاده میشود.
دیود نورگسیل ارگانیک یا اُلِد، نوعی دیود نورافشان(LED) است که در آن لایه الکترولومینسانس، یک لایه بسیار نازک از ترکیبی آلی است که در واکنش به جریان الکتریکی، نور منتشر میکند. این لایه نیمههادی آلی بین دو الکترود قرار دارد که حداقل یکی از آنها شفاف است. اولد برای ساختن نمایشگر دیجیتال در دستگاههایی مانند تلویزیون، نمایشگر رایانه، تلفن همراه و کنسولهای بازی دستی استفاده میشود.
نمایشگر اولد بدون نور پسزمینه کار میکند، زیرا خودش نور تولید میکند. بنابراین اولد میتواند رنگ عمیقاً سیاه را نشان دهد و نازکتر و سبکتر از نمایشگر کریستال مایع(السیدی) است و در نور محیطی کم(مانند اتاق تاریک) نسبت کنتراست بیشتری نسبت به LCD دارد. به عبارت دیگر، اولد عمق رنگ بیشتری دارد. عملکرد نمایشگرهای OLED، اساساً با نمایشگرهای LCD متفاوت است.
فناوری برچسبهای درخشان توسط یک استارتاپ مستقر در برلین به نام "اینورو"(Inuru) ابداع شده است. هر بطری شامل یکی از برچسبهای هوشمند این شرکت است. برچسبها دارای یک باتری چاپ شده داخلی و دیودهای مورد نیاز برای روشن شدن هستند. با لمس کردن برچسب، شما یک مدار را کامل میکنید که به نوبه خود جریان الکتریکی را به دیودها میفرستد.
طبق گفته "اینورو"، باتری چاپی میتواند حداقل 500 بار شمشیرها را روشن کند.
این شرکت ادعا میکند که این دیودها سازگار با محیط زیست هستند، زیرا بدون استفاده از فلزات خاکی کمیاب ساخته میشوند.
ایده استفاده از شخصیتهای جنگ ستارگان آن هم به این صورت، یکی از کاربردهای هوشمندانه برچسبهای هوشمند است و این شرکت آینده این فناوری را در صنایع بسته بندی، تبلیغات، لوازم خانگی و موارد دیگر میبیند.
در نهایت متأسفانه اگر میخواهید دست خود را روی برچسب یکی از این بطریها که به صورت محدود تولید میشوند، بگذارید، باید سفری به کشور سنگاپور داشته باشید.
در حال حاضر کوکاکولا قصد دارد تنها هشت هزار بطری از این نوع را به عنوان بخشی از تبلیغات خود و قسمت جدید فیلم جنگ ستارگان عرضه کند.
مانند اکثر فناوریها احتمالاً با ارزانتر شدن این فناوری شاهد افزایش این نوع برچسبها در آینده نزدیک خواهیم بود.