با اعلام توافق تجاری ترامپ؛

قیمت مس به بالاترین سطح ۷ماه گذشته رسید

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ افراد مطلع از این موضوع در این راستا به بلومبرگ گفته‌اند: با امضای توافقنامه تجاری میان دونالد ترامپ و جمهوری خلق چین که از آن با نام توافق فاز یک یاد می‌شود، مانع از معرفی موج جدیدی از تعرفه‌ها در روز پانزدهم دسامبر بر روی 160 میلیارد دلار کالای مصرفی و وارداتی از این کشور آسیای جنوب شرقی شده است.

45345435

(نمودار نشان دهنده جهش قیمت مس پس از اعلام توافق تجاری با نام فاز یک است)

چین مصرف کننده نیمی از مس تولید شده در جهان است و اختلافات ایالات متحده با این کشور در بیش از یک سال گذشته تاثیر ملموسی بر بازار مس جهان داشته است. با توجه به کاربرد گسترده در صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل و نیز توزیع انرژی، این فلز واکنش گسترده‌تری نسبت به شرایط اقتصادی موجود در جهان نشان می‌دهد.

داده‌های تجاری منتشر شده در آغاز هفته گذشته نشان می‌دهد که واردات مس در ایالات متحده از سپتامبر سال 2018 تاکنون به بالاترین میزان خود رسیده است. با حمل و نقل نزدیک به 483 هزار تنی ماه نوامبر افزایش بیش از 6 درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته به وضوح قابل مشاهده است.

در یازده ماهه سال 2019 واردات مس غیرفرآوری، با 8.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 4.45 میلیون تن رسید. رکورد ثبت شده در سال گذشته 5.3 میلیون تن مس پالایش شده بود.

سهام مس در انبارهای چین از ماه ژوئن رو به کاهش گذاشته و در پایان ماه گذشته حدود 245 هزار و 500 تن بوده که طبق داده‌های ریفینیتیو ایکان Refinitiv Eikon این پایین‌ترین میزان از ژوئن سال 2013 تاکنون بوده است.

بر این اساس واردات کنسانتره مس به شدت روند افزایشی در پیش گرفته و از 27 درصد نسبت به سال گذشته به رکورد جدید 2.16 میلیون تن در ماه گذشته دست یافته است. محموله‌های ماه نوامبر باعث افزایش حجم محصولات در سال به 20.1 میلیون تن شد که در مقایسه با یازده ماهه سال 2018 نزدیک به 10 درصد افزایش نشان می‌دهد. واردات کنسانتره در حال حاضر بالاتر از رکورد تعیین شده در سال گذشته که 19.7 میلیون تن پیش بینی شده بود رسیده است.

چین در ابتدای سال 2019 ممنوعیت کامل در مورد انواع واردات مس قراضه را با تعیین تعرفه بیش از 25 درصدی واردات از ایالات متحده که از ماه آگوست تعیین کرده بود که از ماه آگوست اجرایی شد و با در نظر گرفتن اینکه آمریکا یکی از تامین کنندگان اصلی مس مورد نیاز چین است، این مساله ضربه عجیبی به بازار مس وارد کرد.

در پایان گفتنی است توسعه کارخانه‌های ذوب باعث افزایش تقاضا و رقابت برای سنگ مس در چین شده است، با پرداخت هزینه‌های تصفیه و پالایش TC/RC – که به بخش ذوب و پردازش برای تبدیل کنسانتره به فلز تصفیه شده تعلق می‌گیرد- در نهایت قیمت‌ها در سال جاری با افت و کاهش روبرو شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان