خبرگزاری تسنیم: محمد اسامی با یادآوری این که در گذشته کمتر به رویکرد خوداتکایی در حملونقل تجاری توجه شده است، اظهار کرد: سعی کرده ایم این تفکر را در سیستم پایهگذاری کنم، راهبری و مدیریت عموم را برای توجه به ایجاد قابلیت در حوزه صنایع مورد تاکید قرار دهم و فضا را برای رشد صنایع و دریافت سفارش در مسیر ایجاد فرصت برای کارآفرینی و اشتغال فراهم کرده، تا بتوانیم حلقههای مفقوده را رفع کرده و نظام حمل و نقل کشور را تقویت کنیم.
وی با تشریح پیشرفتهای حاصل شده در حوزه توسعه توان داخلی در صنعت حملونقل، ادامه داد: در روند توسعه حمل و نقل ریلی گامهای بزرگی برداشته شده است. اکنون حدود 14 هزار کیلومتر خط آهن در کشور موجود است و به همین میزان راهآهن در دست مطالعه، طراحی و ساخت وجود دارد که این مساله نشان دهنده یک تصمیم ملی است.
وی بیان کرد:، اما هنگام بهره برداری خطوط با این مسئله مواجه میشویم که تعداد ناوگان ریلی ما نسبت به 5 سال گذشته، به علت کند بودن روند نوسازی و عدم توجه به صنعت داخلی، با کاهش مواجه شده است. به خصوص در استانهایی که جدیدا به خط آهن متصل شدهاند و در فرصتهایی که به تازگی برای حملونقل بار از طریق خطوط ریلی ایجاد شده است، کمبود ناوگان مشهود است.
وزیر راه و شهرسازی به توافق سال گذشته وزارت راهوشهرسازی و سازمان برنامهوبودجه برای تامین مالی فرآیند تولید 1000 دستگاه لوکوموتیو واگن قطار اشاره کرد و گفت: سابق بر این کارخانههای تولیدکننده در این حوزه، با تعطیلی خط تولید، دستمزدهای معوقه و اعتصابات کارگری روبرو بودند، اما این توافق توانست از محل تبصره 18 قانون بودجه، 2 هزار میلیارد تومان اعتبار روانه صنعت ریلی کرده و 9 کارخانه سازنده لوکوموتیو و واگن باری و مسافری را با 16 شرکت حملونقل ریلی متصل کند. تا همزمان با توسعه زیرساخت ها، ناوگان نیز توسعه یابد.
وی ادامه داد: از 1000 دستگاه مورد توافق، تعداد 450 دستگاه از اول سال تاکنون ساخته و تحویل شده و در روزهای آینده از 230 واگن دیگر نیز رونمایی میشود. این اتفاق تا پایان سال تداوم خواهد داشت و پس از آن نیز تمرکز بر ارتقای سطح کیفی و مشخصات فنی خواهد بود.
باز زندهسازی پروژه توسعه هواپیمای مسافری
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه دریایی نیز صنایع داخلی فعال شدهاند، گفت: پیش از این شناورهای کوچک در کشور تولید میشد، اما سایر شناورها یا خریداری میشد و یا مونتاژ آن داخل کشور صورت میگرفت. اما اکنون حتی اگر شناوری به صورت مشترک با طرف خارجی ساخته میشود، سهم دانش بنیان و تکنولوژیک طرف ایرانی که میتواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد، افزایش پیدا کرده است.
اسلامی ادامه داد: برای توسعه حوزه ساخت در صنعت هوایی، در دهه 70 اقداماتی پایه گذاری شد. اما به دلیل حمایت نشدن از بخش تجاری و تمرکز ظرفیت ساخت در بخش دفاعی، این پروژه رها شد. اکنون پروژه توسعه هواپیمای مسافری با آهنگی متفاوت و خط مشی تازهای باز زندهسازی شده تا بتوانیم قابیلت ساخت این هواپیماها را توسعه دهیم.
به گفته وی، همین اتفاق در حوزه حمل و نقل جادهای نیز در دست اقدام است تا بتوانیم صنعت خودروسازی، به خصوص در ناوگان عمومی را از نظر کیفیت ارتقا دهیم تا هم ارتقای ایمنی، هم بهینه سازی مصرف سوخت و هم افزایش آسایش و رفاه مسافران را به دنبال داشته باشد.
اسلامی گفت: باید با یک نگاه همه جانبه نگر، توسعه خودباوری و استفاده از ظرفیتهای درونی برای ساخت در جهت گسترش رفاه برای مردم کشور گامهای مستحکمتری برداریم و کشور را به یک کشور آباد، پیشرفته و نمونه تبدیل کنیم.