به گزارش ایسنا، نشست "هوش مالی" به منظور آموزش سواد مالی و توانمندسازی مردم در مواجهه با مسائل اقتصادی، با حضور اهالی رسانه و مسئولان آکادمی هوش مالی در این موسسه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، کمیل رودی - مدیر آکادمی هوش مالی - با بیان اینکه سه سال است که در حوزه سواد مالی کار میکنیم و هدف اصلی در این زمینه آموزش مالی است، گفت: نهضت سوادآموزی مالی در کشورهای دنیا، تجربه و قدمت 150 ساله دارد. آمریکا این حوزه را با تمرکز بر زنان و کودکان شروع کرد و تخصصی و بلند مدت بودن از جمله ویژگیهای آموزش این نوع سواد است.
وی در ادامه دلایل رو آوردن به آموزش سواد مالی را پیر شدن جمعیت و اصلاح طرحهای بازنشستگی، بدهی خانوار، افزایش پیچیدگی بازار مالی، محرومیت مالی (میزان دسترسی مردم به ابزارها و محصولات مالی) و کم سوادی مالی دانست.
تدوین راهبرد آموزش سواد مالی در 60 کشور
رودی افزود: در سطح اتحادیه اروپا در این زمینه اقداماتی همچون حمایت از مصرفکنندگان و خدمات مالی، گسترش شمول مالی و آموزش مالی انجام شد و در سطح کشورهای دیگر، هر کشوری برنامه خودش را برای تنظیم راهبرد آموزش مالی ارائه کرده و در دنیا بیش از 60 کشور راهبردی برای آموزش سواد مالی دارند. این راهبردها براساس سنجش سواد مالی مردم جامعه هر کشور ارائه میشود و بر این اساس سنجش گروههای مخاطب شکل میگیرد.
زنان، اولویت جامعه هدف آموزش سواد مالی
وی با بیان اینکه زنان در جامعه هدف آموزش سواد مالی به دلیل آسیبپذیر بودن آنها و تربیت کودکان اولویت دارند، اظهار کرد: ضرروت این موضوع در ایران اسلامی در جنگ اقتصادی، افزایش مسئولیت مالی افراد، افزایش عرضه محصولات مالی، افزایش تقاضا برای محصولات مالی و رشد و تربیت فردی و تربیت نسل آینده است.
مدیر آکادمی هوش مالی ادامه داد: افزایش عرضه محصولات مالی آنقدر شتاب میگیرد که سطح آگاهی مردم از این محصولات عقب میافتد. میزان سواد مالی مردم کشور ما معادل 20 درصد است که از کشورهای همسایه همچون عراق و پاکستان در این زمینه عقب هستیم.
آموزش سواد مالی ابزاری برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی
در ادامه این نشست، محمد صادق افراسیابی - معاون فرهنگسازی مرکز رسانههای دیجیتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - اظهار کرد: بحث مقاوم سازی و اقتصاد مقاومتی باید حتما عملیاتی شود که سواد مالی مهمترین ابزار برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است. سواد مالی، عمومی است و باید در اختیار عموم قرار بگیرد و در این زمان انتخابات باید مردم از طریق بهرهمندی از سواد مالی به نمایندهای رأی بدهند که در حوزه مالی سواد و تدبیر لازم را دارد.
وی راهکارهای خود برای گسترش و عمومی شدن سواد مالی را استفاده از اپلیکشینها همچون کافه بازار، استفاده از رسانههایی همچون صدا و سیما و سینما در جهت ترویج و آموزش این رسانه و اختصاص این سواد در دانشگاهها و مدارس عنوان کرد.
در پایان این نشست نیز، جمعی از اهالی رسانه نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کردند.