تعصب منفی چیست، و چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارد؟

ما حتی تمایل داریم که روی حوادث و رویداد‌های منفی بیشتر تمرکز کنیم، حتی وقتی که تجربیات منفی ناچیز یا بی اهمیت باشند.

تعصب منفی چیست، و چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارد؟

ما انسان‌ها تمایل داریم به تجربیات منفی بیشتر از تجربیات مثبت یا خنثی اهمیت بدهیم. به این ویژگی انسان‌ها، “تعصب منفی” گفته می‌شود.

ما حتی تمایل داریم که روی حوادث و رویداد‌های منفی بیشتر تمرکز کنیم، حتی وقتی که تجربیات منفی ناچیز یا بی اهمیت باشند.

به تعصب منفی اینگونه فکر کنید: شما برای یک شب ماندن در یک هتل خوب، آن هتل را بررسی می‌کنید. هنگامی که وارد حمام یا دستشویی می‌شوید، یک عنکبوت بزرگ را در سینک می‌بینید. به نظر شما کدام یک از چیزهایی که دیدید بهتر در حافظه شما می‌شیند: مبلمان خوب و اشیا لوکس داخل اتاق یا عنکبوتی که با آن روبرو شدید؟

طبق مقاله‌ای منتشر شده در سال 2016، بیشتر افراد حادثه عنکبوت را به وضوح به یاد خواهند آورد.

تجربیات منفی بیشتر از تجربیات مثبت روی افراد تأثیر می‌گذارد. یک مقاله‌ در سال 2010 توسط دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد، که به نقل از یک روانشناس به نام “ریک هانسون” می‌گوید: ذهن برای تجربیات منفی به مانند یک پارچه مخمل و برای تجربیات مثبت به مانند یک تفلون نچسب است.

چرا افراد تعصب منفی دارند؟

به گفته روانشناس ریک هانسون، یک تعصب منفی بر اساس میلیون‌ها سال تکامل انسان، هنگامی که رویارویی با تهدیدها ایجاد می‌شود، در مغز ما شکل گرفته است.

اجداد ما در محیط‌های دشوار زندگی می‌کردند. تهیه غذا و خوراک در آن دوران بسیار سخت بود و باید با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند و از موانع کشنده اجتناب می‌کردند.

توجه، واکنش نسبت به تهدیدات و به یاد آوردن شکارچیان و خطرات طبیعی (منفی) از پیدا کردن غذا (مثبت) مهم‌تر شد. کسانی که از موقعیت‌های منفی اجتناب کردند، آن را روی ژن‌های خود گذاشتند.

تعصب منفی چگونه خود را نشان می‌دهد؟

اقتصاد رفتاری

یکی از دلایلی که تعصب منفی را بیشتر از مثبت تشدید می‌کند، در واقع گریز افراد در برابر ریسک و خطرات است: مردم تمایل دارند با دادن اهمیت بیشتر حتی به احتمال‌های کوچک، از خود در برابر خطرات، ضررها و تلفات محافظت کنند.

احساسات منفی از دست دادن 50 دلار از احساسات مثبت دریافت 50 دلار قوی‌تر است. در حقیقت، مردم معمولاً برای جلوگیری از از دست دادن 50 دلار – در برابر بدست آوردن 50 دلار – سخت‌تر تلاش خواهند کرد.

در حالی که انسان برای بقا دیگر نیاز نیست به مانند اجداد خود دائما هوشیار و حواس جمع باشد، اما تعصب منفی هنوز هم می‌تواند بر نحوه عمل، واکنش، احساس و فکر کردن ما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، تحقیقات قدیمی اشاره می‌کند که وقتی افراد تصمیمی را می گیرند، اهمیت بیشتری را به جنبه‌های رویداد منفی می‌دهند تا رویداد مثبت. این می‌تواند در انتخابات و ریسک پذیری ما تأثیر بگذارد.

روانشناسی اجتماعی

طبق مقاله‌ای در سال 2014، تعصب منفی در ایدئولوژی سیاسی یافت می‌شود.

محافظه کاران تمایل دارند که پاسخ‌های فیزیولوژیکی قوی‌تری داشته باشند و منابع روانشناختی بیشتری را به رویدادهای منفی اختصاص دهند.

همچنین، در یک انتخابات، رأی دهندگان بیشتر براساس اطلاعات منفی نامزد‌های انتخاباتی بر خلاف شایستگی‌های شخصی آنها، رای خود را به یک کاندیدا می‌دهند.

چگونه بر تعصب منفی غلبه کنیم

حتی اگر به نظر می‌رسد که منفی بودن یک پیش فرض است، اما می‌توانیم آن را کنار بگذاریم.

شما می‌توانید با فکر کردن در مورد آنچه که در زندگی مهم است یا مهم نیست و تمرکز بر ارزش گذاری و قدردانی از جنبه‌های مثبت، مثبت نگری خود را افزایش دهید. همچنین توصیه می‌شود الگوی واکنش‌های منفی را بشکنید و به تجربیات مثبت اجازه دهید تا عمیقا در ذهن شما ثبت شوند.

حرف پایانی

به نظر می‌رسد که انسان‌ها با تعصب منفی یا تمایل به ایجاد وزن بیشتر بر تجربیات منفی نسبت به تجربیات مثبت، سرسخت‌تر عمل کنند.

مانند سنگینی احساسات منفی از دست دادن پول نسبت به یافتن آن، که باعث می‌شود شخص در آینده بیشتر مراقب اتفاق افتادن دوباره این تجربه منفی باشد.

این امر در روانشناسی اجتماعی نیز مشهود است، زیرا رای دهندگان در انتخابات احتمالاً براساس اطلاعات منفی درباره حریف نامزد نسبت به شایستگی‌های شخصی نامزد خود رأی می‌دهند.

به طور کلی، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با تمرکز روی جنبه‌های مثبت زندگی خود، تعصب منفی خود را تغییر دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر