ماهان شبکه ایرانیان

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

کتابخانه‌ها به باشگاه های فرهنگی چندمنظوره تبدیل شده‌اند

ایسنا/مرکزی معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با تغییری که در رویکردها و نگرش ها ایجاد شده، کتابخانه‌ها به باشگاه های فرهنگی چندمنظوره تبدیل شده اند.

کتابخانه‌ها به باشگاه های فرهنگی چندمنظوره تبدیل شده‌اند

اسماعیل شفاعی امروز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی که در سالن جلسات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، با اشاره به وجود سه هزار و 400 باب کتابخانه که با پراکندگی‌های جغرافیایی قابل ملاحظه در کشور احداث شده است، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد تحول‌آفرین در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز نقش کتابخانه‌ها که در امانت دادن کتاب خلاصه می‌شد، با تغییر نگرش و مدیریت تغییر کرده و اتفاقات راهبردی در این حوزه رقم خورده است که یکی از این اتفاقات توجه ویژه به حوزه کودکان و نوجوانان است.

شفاعی با بیان اینکه اگر خواهان نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستیم باید از کودکی این فرهنگ ترویج شود و در حال حاضر تمامی کتابخانه‌ها بخش کودک مستقل دارند، افزود: امروز کتابخانه‌ها به یک باشگاه فرهنگی  چندمنظوره تبدیل شده اند و اتفاقات فرهنگی در این کتابخانه‌ها در حال رخ دادن هستند.

وی تاکید کرد: یکی از دو رکن اساسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجمن‌ها هستند که باید پویاتر و فعالتر باشند و قطعا فعالیت خلاقانه انجمن‌ها پویایی کتابخانه‌ها را رقم می‌زند.

کتاب از کالای لوکس به کالای فرهنگی تبدیل شود

به گزارش ایسنا، در این آیین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز بیان کرد: کتاب یک کالای فرهنگی است که دارای دو وجه عرضه و تقاضاست.

بهروز اکرمی بیان کرد: اگر بُعد عرضه کتاب در کشور افزایش یابد، اما بُعد تقاضای آن کامل نباشد، قطعا نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. در شرایط کمبود کاغذ نباید کتاب را برای انبار کردن به چاپ رساند بلکه عرضه کتاب باید برای استفاده و مطالعه دنبال شود، در همین راستا یکی از دغدغه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های کشور و انجمن‌ها باید اتخاذ تدابیری برای افزایش تقاضای کتاب باشد. 

وی یکی از راه‌های انتقال دانایی را مطالعه و کتاب خواندن دانست و گفت: اگر خواهان جامعه‌ای کتابخوان هستیم باید به حوزه افزایش تقاضا ورودی تخصصی و خلاقانه داشته باشیم چراکه با شیوه‌های قدیمی نمی‌توان نتایج مثبت و ملموس گرفت.

اکرمی تصریح کرد: امروز کتاب‌های نفیس فقط به عنوان هدیه مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که کتاب برای سوغات، هدیه و دکور تولید نمی شود. باید از حجم کتاب‌هایی که فقط به عنوان هدیه داده می‌شود کاست و آن را به کالایی فرهنگی تبدیل کرد.

معاون استاندار پیشنهاد داد که کار تطبیقی بین ایران، یک کشور توسعه یافته اروپایی و یک کشور توسعه یافته آسیایی صورت گیرد و ارزیابی شود که آیا در آن کشورها هم برای هر امری مراسم افتتاح می‌گیرند یا برای آمدن و رفتن هر مدیری مراسم تودیع و معارفه برگزار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در این آیین مهدی ثامنی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی معرفی و از عباس دانشی، مدیرکل سابق و مجید رستگار سرپرست این نهاد تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان