ماهان شبکه ایرانیان

رحمانی: روزانه ۴۰۰۰ خودرو تولید می‌کنیم/خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود

خبرگزاری مهر: رضا رحمانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال امیر خجسته نماینده مردم همدان مبنی بر «علت عدم توجه به حل مشکل قیمت‌های کاذب در عرصه خودرو و عدم کاهش تلاطم‌های فعلی»، گفت: صنعت خودرو موضوع بسیار مهمی است که طبعاً وقت بیشتری می‌خواهد که درباره آن صحبت کنیم چرا که این موضوع برای صنعت و اقتصاد کشور بسیار مهم است و صنعت خودرو، یکی از نقاط بحرانی صنعت کشور در سال گذشته بود اما ما اقدامات مهمی برای حل مشکلات صنعت خودرو انجام دادیم.

وی متذکر شد: سال گذشته و در همین ایام، یکی از نقاط مهم و بحرانی ما، مشکلاتی بود که در صنعت خودرو و به ویژه قطعه‌سازی خودرو وجود داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آبان ماه سال گذشته آمار تولید خودرو بسیار پایین بود و حدود یک‌سوم تولید خودروی فعلی بود و اکثر تولیدات خودرو هم ناقص بودند و به پارکینگ می‌رفتند.

رحمانی ادامه داد: همچنین بدهی خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا بسیار زیاد بود به گونه‌ای که این خودروسازان فقط 20هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند.

وی با اشاره به اینکه با وجود این، ما با حداقل تولید و بدهی بالا روبرو شدیم، گفت: همچنین یکی از مشکلات در آن برهه، پیش‌فروش خودرو بود و حدود یک میلیون خودرو پیش‌فروش شده بود و خودروسازان 24 هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو از مردم گرفته بودند درحالی‌که تولید خودرو تقریباً تعطیل بود و بدهی خودروسازان بسیار زیاد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: مهمترین وظیفه بنده، مجموعه وزارت صمت و دولت این بود که صنعت خودرو را از این وضعیت بحرانی خارج کرده و به حالت عادی برسانیم که اقدامات بسیار زیاد و متنوعی در این راستا انجام دادیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که ما در این باره انجام دادیم، ساماندهی صنعت خودرو بود که تا امروز هم در حال انجام است، اظهار داشت: نتیجه اقدامات ما این شده است که روزانه تولید خودرو به 4000 دستگاه رسیده درحالی‌که در سال گذشته تولید خودرو در روز 1200 دستگاه بود و این در حالی است که در این بازه زمانی اتفاق خاصی نیفتاد و ما فقط اقدامات مؤثری را برای برون‌رفت از مشکلات صنعت خودرو انجام دادیم.

رحمانی بیان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت این است که علاوه بر اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور سامان یافته، تعهدات ما به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

وی بیان کرد: غیر از حجم بالای بدهی شرکت های خودروساز به مردم و همچنین پایین بودن میزان تولید خودرو یکی از مسائل بسیار مهمی که ضرورت داشت ما در دستور کار قرار دهیم، سرمایه گذاری در صنعت خودرو بود که برای حل مشکلات این صنعت یکی از راهکارهای بسیار مهم سرمایه گذاری است و البته ما ساخت داخل را هم در دستور کار خود قرار دادیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از راه های کاهش قیمت تمام شده خودرو، سرمایه گذاری در این صنعت است، یادآور شد: در 10 سال گذشته سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو انجام نشده و صرفا در این صنعت شاهد روزمرگی بوده ایم؛  امروز این مشکل را تا حدی حل و فصل کرده ایم و یکی از افق های موردنظر ما آن است که حداقل سالانه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام دهیم.

رحمانی ادامه داد: شرکت های معتبر خودروسازی دنیا حداقل سالی 10 میلیون دستگاه خودرو تولید می کنند که یکی از دلایل اصلی موفقیت آنان در این است که سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار داده اند و ما هم باید چنین الگوهایی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، شرکت های خودروسازی هستند، گفت: یکی از برنامه های ما واگذاری سهام دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا است که مجوز آن را هم دریافت کرده ایم و برنامه آن را در دستور کار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته شاهد تجمعات خودرویی بسیار زیادی بودیم اما با تصمیماتی که اتخاذ کردیم این مشکلات حل شد و همچنین اقدامات مجلس و به ویژه کمیسیون اصل 90 و کمیسیون صنایع و معادن در این راستا بسیار خوب بود و هر یک گزارش های جداگانه ای در این باره ارائه کردند.

رحمانی با تأکید بر اینکه امروز ما در تأمین قطعه خودرو هیچ مشکلی نداریم، گفت: سال گذشته نزدیک به 200 هزار خودرو به علت ناقص بودن در پارکینگ بودند اما بخش قابل توجهی از قطعات این خودروها در داخل تولید شد و بخش کمی هم وارد شد و امروز تعداد خودروهای ناقص ما به کمتر از 10 هزار خودرو رسیده است و با افتخار می گوییم که اکثر قطعات خودروی ما امروز ساخت داخل شده است.

خجسته: دولت باید شرکت های خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند

در ادامه جلسه، امیر خجسته نماینده مردم همدان درباره سؤال خود، گفت: دغدغه اصلی بنده این است که چرا دولت برنامه ای برای واگذاری شرکت های خودروسازی داخلی به بخش خصوصی ندارد و دولت تا چه زمانی می خواهد بر صنعت خودرو مدیریت کند.

وی با تأکید بر اینکه بخش سرمایه گذاری خودرو در کشورهای خارجی هم باید تعیین تکلیف شود، گفت: متأسفانه سرمایه گذاری های ما در برخی از کشورها زیان ده بوده است و باید برنامه ای برای این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات حل و فصل شود.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با واگذاری شرکت های خودروسازی داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی قطعا مشکلات صنعت خودرو حل و فصل می شود و همچنین نجات خودروسازان هم مستلزم واگذاری این شرکت ها به بخش خصوصی است.

خجسته افزود: دولت در سایپا 14 درصد و در ایران خودرو 17 درصد سهام دارد که باید سهام خود در شرکت های خودروسازی را واگذار کند.

وی با بیان اینکه صنعت خودروی ما باید به حدی ارتقا یابد که قدرت رقابت با دنیا را داشته باشد، تصریح کرد: قابل رقابت بودن صنعت خودروی کشورمان با دنیا مسئله ای بسیار مهم است و ما هم بحث رقابتی شدن خودروهای کشورمان با دنیا را از دولت و وزارت صمت می خواهیم و قطعا با واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی، صنعت خودروی ما قابل رقابت خواهد بود.

این نماینده مجلس بیان کرد: در واقع با واگذاری شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی، خودروهای ضعیف و کم کیفیت از صحنه خارج می شوند و یکی از معضلات خودروهای فعلی وضعیت نامطلوب سوخت آنان است که آلودگی بسیار زیادی ایجاد کرده است و امیدواریم این مشکلات حل شود.

خجسته در پایان جلسه از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که واگذاری شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا را در دستور کار قرار دهند و بر این اساس به صورت مشروط از توضیحات رحمانی قانع شد.

خط تولید پراید و پژو 405 متوقف می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بعد از آنکه تعهدات خودروسازان در تحویل پراید و پژو 405 به پایان رسید، خط تولید آن‌ها تعطیل خواهد شد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال فاطمه حسینی و حمیده زرآبادی از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت تعلل درباره اجرای وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت در نظارت و کنترل قیمت خودرو در دستور کار قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مطرح شده، گفت: در شرایط عادی بازار خودرو ایران با تولید یک میلیون و 200 هزار خودرو اشباع است. در سال‌های اخیر این عدد زیر یک میلیون بود و درسال 97 حدود 900 هزار خودرو تولید شده است، امسال نیز حدود 960 هزار خودرو تولید کرده ایم، در سال آینده نیز برنامه ریزی کرده ایم حدود یک میلیون خودرو تولید شود.

رحمانی ادامه داد: بخشی از تقاضای بازار خودرو بر اساس نظام عرضه و تقاضا نیست و مشکل ناشی از سایر دستگاه هاست، شرکت سایپا چند وقت پیش هزار دستگاه پراید برای فروش گذاشت که 260 هزار نفر برای خرید خودرو وارد سامانه شدند و سیستم نتوانست به این تقاضا جواب دهد، ما تلاش کردیم اصلاحاتی را در زمینه فروش خودرو اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ حقوق مردم از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود، اظهار داشت: من در این زمینه احساس وظیفه می‌کنم، از روز‌های اول درخواست خودروسازان افزایش قیمت‌ها بود. خودروسازان اعلام می‌کردند به دلیل افزایش هزینه‌ها شامل چند برابر شدن قیمت مواد اولیه و افزایش نرخ ارز خواستار افزایش نرخ خودرو بودند، اما من کوتاه نیامدم و خودروسازان را ملزم کردم بر اساس قرارداد‌های قبلی هزینه خرید خودرو را پرداخت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخی ایرادات پیرامون ثبت نام خودرو به صورت سامانه‌ای گفت: این سامانه در مقاطع مختلف مورد اصلاح قرار گرفته است، باید کد ملی افراد ثبت شود و سامانه‌های خودرو نیز به یکدیگر لینک شده اند.

رحمانی اضافه کرد: شروطی نیز گذاشته شده است، به عنوان مثال فردی که خودرو ثبت نام می‌کند نباید در 18 ماه گذشته ثبت نامی برای خودرو داشته باشد. اگر کسی خارج از این سیستم بتواند ثبت نام کند یا سیستم را هک کرده یا در داخل مجموعه تخلف صورت گرفته است.

وی گفت: بنده اگر موردی را در سفر‌ها در خصوص تخلفات بشنوم سریعا دستور رسیدگی می‌دهم ضمن آنکه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی در دو شرکت خودروسازی مستقر هستند. با این تدابیر امکان تخلف وجود ندارد، اما اگر تخلفی دیده شود برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت. کسی حق فروش خودرو خارج از این سیستم را ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تولید خودرو‌های یورو 4 و یورو 5 گفت: وزارت صنعت، علاوه بر تمرکز بر تولید داخلی خودرو و افزایش تیراژ، تاکید دارد خودرو‌های قدیمی باید از رده خارج شوند لذا بعد از آنکه تعهدات این دو خودروساز در تحویل پراید و پژو 405 به پایان رسید خط تولید این دو خودروسازی تعطیل خواهد شد.

رحمانی گفت: خارج کردن خودرو‌های قدیمی از رده در برنامه‌های اصلی وزارت صنعت است همچنین برای تولید خودرو‌های جدیدی برنامه ریزی جدی انجام داده ایم، این کار به سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی در طول سال نیاز دارد و از سوی دیگر باید منابع لازم در اختیار قطعه سازان قرار گیرد.

وی از تلاش این وزارتخانه برای تولید داخلی قطعات خودرو‌ها خبر داد و گفت: در صورت تولید داخلی قطعات قیمت خودرو‌ها به یک سوم کاهش یافته و سطح اشتغال افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه با بخشنامه و دستور نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد، گفت: برای کاهش قیمت خودرو باید اقدامات عملی انجام داد و وزارت صنعت کار‌های را در این زمینه آغاز کرده است.

رحمانی ادامه داد: ادعا ندارم خودرو‌های داخلی دارای کیفیت لازم است، اما تلاش داریم کیفیت خودرو‌های داخلی افزایش یابد.

وی درباره اخراج کارگران نیز، گفت: آذر ماه سال گذشته این کار شروع شد، کارگران اخراج شده بودند و یا به آن‌ها گفته بودند در خانه بنشینند و به آن‌ها حقوق می‌دادند. بنده ورود کردم و از قطعه سازان خواستم از واردات جلوگیری کرده و خود مشغول تولید شوند لذا علاوه بر اینکه کارگران قبلی پای کار آمدند، نیرو‌های جدیدی هم جذب شدند؛ ما از مجلس می‌خواهیم که همه برای ارتقا صنعت خودرو تلاش کنند.

در ادامه فاطمه حسینی نماینده مردم تهران گفت: رفتار قلدرمابانه خودروسازان با مشتریان باعث نارضایتی‌های زیادی ایجاد کرده است. وزارت صنعت وظیفه قانونی برای حمایت از مشتریان دارد.

در پایان فاطمه حسینی اعلام کرد: از پاسخ‌های وزیر صمت قانع شده و سوال به رای گذاشته نشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان