به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بعد از آن که طی مصوبه دولت از دیماه سال گذشته تا نیمه تیرماه امسال بخشی از خودروهای دپود شده از گمرک و بنادر خارج شد، چند هزار دستگاه دیگر باقی ماند که دلیل عدم ترخیص مابقی پایان زمان تعیین شده و طی نشدن فرایند قانونی ترخیص اعلام شد.
حدود 12 هزار و 261 خودرو از سالهای گذشته وارد گمرکات و بنادر شده بود که در ادامه با توجه به تغییر شرایط و سیاستهای ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو، دستور توقف ورود آنها به کشور صادر شد و مدتها تعیین تکلیف این خودروها دچار حواشی بود تا اینکه از سال گذشته بخشی از آنها ترخیص و تعدادی در گمرک باقی ماند.
اطلاعات دریافتی در رابطه با جزئیات خودروهای وارد شده و مانده در گمرک نشان میدهد که 12 هزار و 261 دستگاه وارد شده بود که طی مهلت تعیین شده 7153 دستگاه ترخیص و 5108 دستگاه دیگر در گمرک باقی ماند که از این تعداد 258 دستگاه بالای 2500 سی سی هستند.
این در حالی است که از حدود 7153 دستگاه ترخیص شده 6653 دستگاه مربوط به خودروهای سواری و 500 دستگاه آمبولانس بوده که در مهلت تعیین شده از سوی دولت از نیمه دی ماه 1397 تا تیر ماه سال جاری ترخیص شدند.
اما 5108 دستگاه دیگر شرایط خاص خود را داشتند و در زمان تعیین شده امکان ترخیص پیدا نکردند، وضعیت این خودروها نشان میدهد 1048 دستگاه که با اعلام مهلت تعیین شده پروانه گمرکی را هم دریافت کرده بوند، با اتمام زمان امکان ترخیص نداشتند.
از این 1048 خودرو، 1000 دستگاه مربوط به شرکت کرمان خودرو و 48 دستگاه برای سایر اشخاص است.
340 دستگاه نیز به گمرک اظهار شده، اما پروانه دریافت نکرده است که این تا پایان مصوبه دولت انجام شد. تمامی این 340 دستگاه خودروهای زیر 2500 سی سی هستند.
104دستگاه قبل از سال 93
همچنین حدود 104 دستگاه خودرو از قبل از سال 1393 در گمرک باقی مانده که از جمله خوردوهای وارد شده از محل تسهیلات مربوط به جانبازان است که تمامی این 104 دستگاه بالای 2500 سی سی هستند.
در بین خودروهایی که در گمرک واردات آنها متوقف شد تعدادی به دلیل گرههای قضایی امکان ترخیص پیدا نکردند که تعداد آنها به 2289 دستگاه میرسد که در بین آنها برای برخی متهمان پرونده دادنامه مبنی بر ترخیص صادر شده است که از جمله آنها شرکت رامک خودرو است که 668 دستگاه مربوط به این شرکت خودروسازی است.
1100دستگاه بدون ثبت سفارش
اما در میان خودروهای وارد شده تعدادی بدون ثبتسفارش بودند که امکان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرک نیز اظهار نشده است. 1100 دستگاه از جمله این خودروها هستند که تمام آنها زیر 2500 سی سی هستند.
227 خودرو در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارند که 73 دستگاه به سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی هستند.
در رابطه با خودروهای اروندی، در شهریورماه سال جاری و در جریان بازدیدمسئولان از بنادر توافقاتی در رابطه با آنها انجام و گمرک خرمشهر مکلف شد برای خودروهای سواری با حجم موتور 2500 سی سی و پایینتر که دارای قبض انبار منطقه آزاد تا هشتم خردادماه سال گذشته هستند، چنانچه به دلیل مسائلی از جمله دستور مراجع قضایی توقیف نباشند، مجوز تردد در منطقه و براساس ضوابط آن صادر کند.
در مورد خودورهای سواری با حجم موتوری بالای 2500 سی سی نیز مقرر شد تا از طریق استانداری خوزستان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی دولت و یا هیات وزیران مورد بررسی قرار بگیرد.
همچنین قرار شد چنانچه شامل سه شرط نباشند امکان ترخیص پیدا کنند؛ اول اینکه تولید کشور آمریکا و ساخته شده در آن کشور نباشند، برند شرکت آمریکایی نبوده و دیگر این که برای مصرف در آمریکا ساخته نشده و مستقیما از دلالان و توزیعکنندگان تبعه آمریکا خریداری نشده باشند.
با این وجود ترخیص خودروهای اروندی نیز تا کنون به جایی نرسیده است.
در مجموع آن چه که بعد از اتمام زمان ترخیص خودروهای دپو شده در تیر ماه اتفاق افتاد آن بود که حدود 1048 دستگاهی که پروانه گمرکی دریافت کرده و طبق اعلام گمرک ایران مشکلی برای ترخیص نداشتند در نهایت وزارت صمت با ترخیص آنها موافقت کرد ولی اتفاقی در این رابطه رخ نداد.
در روزهای اخیر و به دنبال بازدید وزیر اقتصاد از گمرکات بوشهر و مذاکراتی که بین صاحبان خودروها و وزیر انجام شد وی اخیرا پیشنهادی را به هیات دولت برای تعیین تکلیف و ترخیص تمام خودروهای مانده در گمرک ارائه کرده است که باید منتظر تصمیم گیری هیات دولت در این رابطه بود.