بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز چهارشنبه

ازخوراکی‌های ضد آلودگی هوا تا سهمیه بنزین معلولان

اگر داروخانه دفترچه بیمه نپذیرد، تخلف است؟،جزئیات درگیری "هانی کرده"، چرایی کاهش رتبه ایران در «رفع شکاف جنسیتی»، صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا بهمن‌، موافقت وزارت کشور با سهمیه بنزین ویژه معلولان عناوین برخی از اخبار اجتماعی ایسنا در اولین چهارشنبه زمستان است.

ازخوراکی‌های ضد آلودگی هوا تا سهمیه بنزین معلولان

به گزارش ایسنا، ‌تیتر برخی از مهم‌ترین اخبار تحریریه اجتماعی ایسنا در ادامه می‌آید که با کلیک روی آن‌ها می‌توانید به متن کامل خبر دسترسی داشته باشید:

اگر داروخانه دفترچه بیمه نپذیرد، تخلف است؟

بدهی میلیاردی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و...، خدمات‌دهی به مردم را تحت تاثیر قرار داده و هرچند به ندرت نیز شنیده می‌شود که یک مرکز درمانی دفترچه بیمه یک سازمان بیمه‌گر را نپذیرفته و یا حداقل اخطار داده که در صورت پرداخت نشدن بدهی‌ها، از پذیرش بیمه‌ای بیماران خودداری خواهد کرد؛ که در مورد این مسئله، دکتر سید سجاد رضوی-دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: دریافت هزینه‌های درمانی از بیمارِ تحت پوشش بیمه و فرستادن او به شُعب بیمه برای دریافت هزینه‌اش، در بیمارستان‌های دولتی مطلقا تخلف محسوب می‌شود. بیمارستان‌های خصوصی هم در صورتی که با بیمه مورد نظر قرارداد نداشته باشند، می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند و در غیر این صورت مرتکب تخلف شده‌اند. مردم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی حتما با سامانه 190 تماس بگیرند.

جزئیات درگیری "هانی کرده"

سرهنگ چنگیز ایدون، رییس کلانتری 112 ابوسعید  گفت: در تحقیقات میدانی مشخص شد که این فرد شرور به همراه دوستش شامگاه یکشنبه در یک جشن تولد حضور داشته که در این میهمانی شبانه با چند نفر دیگر درگیری لفظی پیدا میکنند و بخاطر اینکه مراسم تولد بهم نخورد یک قرار درگیری در منطقه ابوسعید با هم میگذارند.

وی ادامه داد: شامگاه دوشنبه این فرد برای درگیری در محل قرار حضور پیدا می کند اما طرف دیگر دعوا به محل نمی آیند که در ادامه آنها برای خوردن آبمیوه به سمت مغازه آبمیوه فروشی می‌روند که در این صحنه 6 جوان موتور سوار که او را تعقیب کرده بودند به سمت وی حمله و او را با حملات چاقو و قمه هدف ضربات چاقو و قمه قرار دادند.

چه موقع سرماخوردگی کشنده می‌شود؟

سرماخوردگی مجموعه‌ای از علائم از قبیل سرفه، آب‌ریزش بینی، عطسه، خستگی و تب است و یک بیماری تعریف شده به حساب نمی‌آید. اگرچه نشانه‌های این بیماری با بسیاری از علائم اولیه آنفلوآنزا شباهت دارد اما عفونتی کاملا متفاوت است اما "راینوویروس‌"ها عامل نیمی از تمامی سرماخوردگی‌ها هستند اما ویروس‌های دیگری نیز وجود دارند که در بروز یک یا چند نشانه سرماخوردگی موثرند.

همچنین سرماخوردگی می‌تواند در افراد بسیار جوان یا مسن با علائم جدی همراه باشد. افراد میانسال در مقایسه با بزرگسالان بیشتر احتمال دارد به عفونت‌های سخت ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی دچار شوند. علاوه بر این، افراد سیگاری یا افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر احتمال دارد به سرماخوردگی مبتلا شوند و علائم بیماری در آنان جدی‌تر است.

خوراکی های ضد آلودگی هوا

یک متخصص تغذیه عوامل تقویت کننده سیستم سم‌زدایی بدن را نیز اینگونه برشمرد: مواد مغذی که دارای ویتامین A و بویژه پیش‌سازهای ویتامین A هستند که بیشتر در منابع گیاهی موجود است، ویتامین E، ویتامین D و سلنیوم از عوامل موثر بر سیستم ایمنی و سم‌زدایی بدن هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به تشریح مواد غذایی موجود در هر گروه پرداخت و تصریح کرد: جگر، زرده تخم‌مرغ،‌ سبزیجات دارای برگ سبز،‌ سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ مانند هویج و گوجه‌فرنگی، طالبی،‌ زردآلو، هلو و آلو از منابع غنی ویتامین A هستند. منابع غذایی ویتامین E نیز عمدتا در موادغذایی گیاهی، جوانه‌ها بخصوص غلات دارای سبوس و روغن‌های مایع گیاهی وجود دارد. همچنین ویتامین C عمدتا در مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی و همچنین در کیوی، توت فرنگی، فلفل سبز و گوجه‌فرنگی به میزان قابل توجه وجود دارد. سلنیوم‌ موجود در مواد غذایی گیاهی نیز به میزان سلنیوم خاک بستگی دارد؛ در صورتی که موادغذایی در خاکی با منابع غنی سلنیوم رشد کنند میزان سلنیوم موجود در گیاه هم به میزان کافی خواهد بود.

چرایی کاهش رتبه ایران در «رفع شکاف جنسیتی»

جدیدترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شکاف جنسیتی در حالی منتشر شده است که ایران از میان 153 کشور در رتبه 148 قرار دارد، این در حالیست که در گزارش سال 2018 این مجمع، ایران رتبه 142 را در زمینه رفع شکاف جنسیتی کسب کرده بود و در این مورد  لیلا فلاحتی- مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره چرایی تنزل رتبه ایران نسبت به سال‌های گذشته، علت را وابسته به دو مسئله می‌داند و به ایسنا می‌گوید: ایران از نظر میزان کسب درآمد زنان نسبت به درآمد مردان، در جایگاه 149 قرار دارد، بر اساس این گزارش زنان تقریبا یک پنجم مردان درآمد دارند.

وی افزود:  بر اساس گزارش سال 2020، ایران از نظر شاخص آموزش به رتبه 118، از نظر نرخ باسوادی به رتبه 112 و در شاخص تحصیلات ابتدایی و متوسطه به ترتیب به رتبه 109 و 115 دست یافته است. از نظر تحصیلات دانشگاهی نیز رتبه 114 را کسب کرده است. در مجموع شاخص‌های آموزشی بهترین وضعیت، مربوط به تحصیلات ابتدایی است.

صدوراحکام رتبه‌بندی معلمان تا بهمن‌/ احتمال افزایش 15 درصدی حقوق‌های 99

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش  در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم احکام رتبه‌بندی تا بهمن ماه صادر شود. بیش از 700 هزار معلم مشمول این طرح هستند و بررسی پرونده‌های صلاحیت معلمان در هیئت‌های ممیزه استانی کمی زمانبر است، اما هر زمان احکام صادر شود، اعمال افزایش‌ها از مهرماه خواهد بود.

آیا باران پس از آلودگی هوا «آلوده» است؟

تهران درحالی یک هفته آلوده را پشت سر گذاشته که قرار است از فردا (5 دی ماه) وزش باد و بارش خفیف باران را تجربه کند اما شاید دغدغه بسیاری از پایتخت‌نشینان تبعات احتمالی این باران باشد. به گفته و احد وظیفه یک کارشناس هواشناسی  عنوان کرد:ممکن است در دقایق ابتدایی بارش میزان آلاینده‌هایی که با بخار آب ترکیب شده‌اند، زیاد باشد اما با توجه به همراهی وزش باد با باران آلاینده‌ها از سطح زمین دور می‌شوند.

تاثیر متفاوت آسپرین بر بهبود سرطان پستان

متخصصان در آمریکا در مطالعات اخیر خود به بررسی این موضوع پرداختند که چرا مصرف آسپرین پس از تشخیص سرطان پستان با نتایج مختلف در افراد همراه است. آسپرین از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است که در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود. افراد معمولا از این دارو برای درمان سردرد، سرماخوردگی خفیف و تسکین علائم آنفلوآنزا مصرف می‌کنند.

در مطالعاتی که پیش از این نتایج آن در سایت "مدیکال نیوز تودی" منتشر شده، آمده است داروی آسپرین به کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کرده و حتی می‌تواند در درمان سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثر باشد.

اشتری: آشوبهای اخیر از کینه دشمن بود

 سردار حسین اشتری فرمانده ناجا با بیان اینکه دارای امنیت باثباتی در کشور هستیم گفت: آشوبهای اخیر از کینه دشمن بود که بر بستر یک موضوع اقتصادی و اجتماعی سوار شد اما با هوشیاری مردم در کمتر ٧٢ ساعت خنثی شد و  عوامل و پایه‌های اصلی این امنیت هدایتهای مقام معظم رهبری، مردم، آمادگی و هوشیاری نیرو های مسلح، به خصوص نیروهای انتظامی است که به حول قوه الهی این امنیت با ثبات هر روز ارتقاء می‌یابد.

 امروز شدیدترین وضعیت آلودگی در هفته اخیر

دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که باران پس از آلودگی مشکلی برای سلامت مردم ندارد و با بیان اینکه اینکه امروز شدیدترین وضعیت آلودگی هوا در هفته اخیر را شاهدیم، گفت: به طوری که آلودگی در برخی مناطق تهران بسیار شدید است. میانگین شاخص آلودگی هوا در تمام ایستگاه‌های تهران 175 بوده و برای همه افراد ناسالم محسوب می‌شود. همچنین در مناطق 18، دو، 11، شاخص آلودگی بسیار بالا بوده و شاخص آلودگی آن‌ها به ترتیب 207، 205 و 202 است. این مناطق بسیار ناسالم هستند.

وی به شهروندان نیز توصیه کرد:   همه افراد سعی کنند که کمترین مواجهه را با هوای آلوده داشته و ترددهایشان را در شهر کاهش دهند. البته در صورت تردد در شهر حتما از ماسک‌های N95  یا  P2 استفاده کنند.

ارسال "سند جامع سرمایه گذاری شهر تهران" به شورای شهر

شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران از ارائه لایحه "سند جامع سرمایه گذاری در شهر تهران" به شورای شهر تهران خبر داد و گفت: براساس این لایحه روابط سرمایه گذاری بین شهرداری و شرکا شفاف خواهد شد و به سرمایه گذاران اجازه داده می‌شود که در فضایی ایمن، سرمایه گذاری کنند.

موافقت وزارت کشور با سهمیه بنزین ویژه معلولان

محمد نفریه  معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روز جهانی معلولان همزمان با حضور رئیس جمهور در نشست با معلولان درخواستی نوشته شد تا سهمیه بنزین برای معلولان در نظر گرفته شود، گفت: رئیس جمهور هم دستور دادند تا نسبت به این مساله رسیدگی شود. به دنبال این دستور، در وزارت کشور هم کارگروهی تشکیل شد و این کارگروه در قالب بند 8، تصویب کرد که برای معلولان سهمیه بنزین در نظر گرفته شود و این در حالی است که نزدیک به 30 هزار پلاک خودرو ویژه معلولان در کشور وجود دارد.

تکلیف شهرداری‌های استان تهران برای تدوین برنامه‌ پنج ساله

محمد تقی زاده، معاون عمرانی استانداری تهران با تاکید بر لزوم وجود پشتوانه علمی برای انجام اقدامات عمرانی گفت: انجام اقدامات عمرانی در استان تهران باید بر محور اموزش و پژوهش باشد و در حقیقت استفاده از اپلیکیشن‌ها و فضاهای مجازی و همین‌طور استارت‌آپ‌ها نیز می‌تواند در حوزه مدیریت شهری به ما کمک کند به عنوان مثال می‌توان برای حل معضلات حوزه پسماند در کلانشهر تهران از اپلیکیشن‌هایی در این خصوص بهره گرفت. قطعاً می‌توان از فضای مجازی و تکنولوژی روز در مسیر کاهش معضلات زیست محیطی بهره گرفت.

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر است:

چه موقع سرماخوردگی کشنده می‌شود؟

صدوراحکام رتبه‌بندی معلمان تا بهمن‌/ احتمال افزایش 15 درصدی حقوق‌های 99

بی‌اشتهایی از عوارض آلودگی هوا / غذاهای تقویت کننده سیستم سم‌زدایی بدن

چرایی کاهش رتبه ایران در «رفع شکاف جنسیتی»

جزئیات درگیری "هانی کرده"

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان