مراسم تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی فردا در تهران برگزار می‌شود

وداع باشکوه مردم عراق بـا سردار صلـح

دنیای اقتصاد : مراسم وداع با سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش روز گذشته در کاظمین عراق برگزار شد

بنا بر اعلام روابط عمومی کل سپاه آیین‌های تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی و همراهانش پس از ورود به خاک کشورمان در مشهد مقدس و تهران و قم برگزار و پس از آن برای خاکسپاری به کرمان منتقل خواهد شد. قرار است پیکر پاک سردار سلیمانی و همراهانش پس از ورود به خاک کشور امروز در میدان مولوی اهواز تشییع شود. سردار شریف سخنگوی سپاه روز گذشته در این خصوص گفت: از آنجا که خوزستان نماد دفاع مقدس است، مردم خوزستان درخواست کردند تا مراسم وداع با پیکر سپهبد شهید سلیمانی در این شهر برگزار شود که فرمانده کل سپاه با این درخواست موافقت کرد.در ادامه پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی امروز در جوار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد تشییع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مراسم از میدان پانزده خرداد مشهد آغاز خواهد شد. همچنین مراسم تشییع در تهران، صبح روز دوشنبه(16 دی ماه) برگزار می‌شود. به گفته سخنگوی سپاه پاسداران، مراسم وداع با پیکر شهید سردار سلیمانی پس از انتقال به تهران، ساعت 19:30 شب یکشنبه در مصلای تهران برگزار می‌شود.به گزارش «ایسنا» شریف همچنین گفت: مراسم تشییع و نماز بر پیکر مطهر این شهید نیز از ساعت 8 صبح دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و بعد از آن پیکر ایشان از مسجد دانشگاه به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد. بعد از تهران ساعت 14 تا 16 بعد از ظهر مراسم وداع با پیکر ایشان در قم برگزار می‌شود و بعد از آن پیکر سپهبد شهید سلیمانی برای خاکسپاری به کرمان منتقل می‌شود. براین اساس پیکر مطهر این سرباز امت و ولایت صبح روز سه‌شنبه (17 دی ماه) در کرمان تشییع و خاکسپاری خواهد شد. درهمین راستا جلسه علنی دوشنبه مجلس برای حضور نمایندگان در مراسم تشییع سردار سلیمانی برگزار نمی‌شود. فراکسیون امید مجلس نیز از مردم برای حضور در مراسم تشییع سردار سلیمانی دعوت به عمل آورد.در همین حال مراسم گرامیداشت سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر همراهان شهیدشان روز گذشته با حضور مراجع عظام تقلید، اساتید، فضلا، مسوولان ملی و استانی و امت همیشه در صحنه قم در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد. مردم شهر‌های مختلف کشور نیز روز گذشته به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به سوگواری و عزاداری پرداختند.صبح روز جمعه، 13 دی ماه سال 98 در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی‌ به شهادت رسیدند. براساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور صادر کرده بود. براساس گزارشی که روز گذشته روزنامه دیلی میل به نقل از ابومنتصر الحسینی از فرماندهان محلی بسیج مردمی عراق منتشر کرده است بامداد روزجمعه دو موشک به خودرو حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برخورد کرد. یک موشک نیز به خودرو دوم اصابت کرد. به گزارش «ایرنا» گفته می‌شود این موشک‌ها از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی آر- کیو 9 (RQ-9)شلیک شده‌اند.

پیگیری ابعاد حقوقی موضوع

درهمین حال به دنبال شهادت فرمانده سپاه قدس روز گذشته معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد سازمان حقوقی دولت با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ابعاد حقوقی موضوع را پیگیری خواهد کرد.به گزارش «ایسنا» معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به عملیات نامشروع نظامی آمریکا در بامداد روز جمعه، ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ اعلام کرد: ترور فرماندهان نظامی و مقامات رسمی یک کشور مستقل عضو ملل متحد توسط دولت آمریکا، مصداق بارز تروریسم دولتی علیه ایران و نقض آشکار موازین حقوق بین‌الملل است. لعیا جنیدی افزود: با توجه به انجام عملیات اجرایی ترور در خاک عراق، این اقدام به علاوه، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور عراق قلمداد و قابل پیگیری و تعقیب حقوقی از سوی آن کشور نیز هست.

برنامه سفر سرداربه عراق

در ادامه واکنش‌ها به شهادت سردار سلیمانی و همراهانش در بغداد، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب شامگاه جمعه در برنامه حاشیه و متن شبکه سوم سیما، درباره جزئیات سفر سردار سلیمانی به عراق گفت: مقامات رسمی دولت عراق همواره از حاج قاسم دعوت می‌کردند تا راجع به موضوعات مختلف جلسه برگزار کنند؛ به همین دلیل ایشان رفت و آمدهای مداومی داشتند و در این سفر نیز به دعوت مقامات دولت عراق به بغداد سفر کردند. مخصوصا این دفعه که حاج قاسم از سوریه به عراق و با هواپیمای مسافری سفر می‌کردند که حتی در سایت‌های هوانوردی هم قابل رهگیری است.به گزارش «ایسنا» جانشین فرمانده کل سپاه اظهار کرد: محور سفر اخیر سردار سلیمانی به عراق این بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند به سرعت داعش، القاعده و جنایتکارانی که در همه دنیا جنایت کردند را فعال کنند؛ داعشی‌ها در سال‌های گذشته سوریه را گرفتند و می‌خواستند عراق را بگیرند. حاج قاسم در منطقه حضور یافت و بلایی سر تروریست‌ها و همه هم‌پیمانان و صاحبان آنها آورد که حتی بعضی از مقامات آمریکایی‌ها گفتند دنیا باید از حاج قاسم تشکر کند که برچیدن این شر بزرگ را فرماندهی کرد تا رفع شد.همچنین به گزارش «ایرنا» وی روز گذشته با حضور در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: به محض اینکه دستور برسد و زمانی که خداوند مقرر کرده باشد، سپاه با قدرت تمام می‌تواند وعده رهبر معظم انقلاب را محقق کند.

در پاسخگویی عجله نمی‌کنیم

ازسوی دیگر سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در پاسخگویی حتما عجله نخواهد کرد، گفت: ما حتما فکر می‌کنیم و یک برنامه‌ریزی خواهیم کرد که با حوصله پاسخ این اقدام تروریستی را در آینده به شکل کوبنده و پرقدرت بدهیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار ابوالفضل شکارچی افزود: ما هستیم که مکان و زمان و چگونگی اقدام و مقابله به مثل را تعیین خواهیم کرد و ضرب‌شست جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی را نشان خواهیم داد. جمهوری اسلامی با صراحت اعلام می‌کند که از جبهه مقاومت با تمام توان دفاع خواهد کرد و در مقابل نظام سلطه و در راس آن در برابر آمریکای جنایتکار و تروریست نه فقط دفاع و ایستادگی، بلکه از راهبردهای هجومی در قبال آمریکا استفاده خواهد کرد.وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بدون مجوز و درخواست رسمی در عراق حضور دارند و چراغ خاموش و بدون هماهنگی مردم عراق زورگویانه وارد این کشور می‌شوند، گفت: آنها به‌صورت کاملا غیرقانونی عملیات جنایتکارانه تروریستی انجام می‌دهند و کسی که به درخواست مردم و دولت عراق به شکل قانونی در این کشور حضور دارد را در پایتخت این کشور ترور می‌کنند. آنها باید پاسخگوی مردم جهان باشند.همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: اگر جنگ و درگیری صورت بگیرد این آمریکایی‌ها هستند که آسیب جدی خواهند دید و اگر دیوانگی کنند، پاسخ شدیدتری به آنها می‌دهیم.

توطئه‌ آمریکایی-اسرائیلی

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسرائیل فکر نکند که خودش را پنهان کرده؛ زیرا انگشت ایران به سمت اسرائیل نیز نشانه رفته است.به گزارش «ایسنا» رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، گفت: سردار قاسم سلیمانی از سوریه وارد بغداد شدند و بعد از نشستن هواپیما، ایشان سوار بر ماشین شدند و از دژبانی عبور کردند و بعد از آن پهپادهای آمریکایی ایشان را به شهادت رساندند بنابراین امکان اینکه اسرائیل اطلاعات را از سوریه گرفته باشد وجود دارد این توطئه آمریکایی-اسرائیلی است. محسن رضایی در توییتر نیز نوشت: تا اجرای پاسخ قاطع و کوبنده به ترامپ، صدور هرچه سریع‌تر دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای لازم است.

نقض قوانین بین‌المللی

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا گفت: اقدام آمریکا به معنای واقعی کلمه یک جنایت به شمار می‌رود. وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها با نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی خودروی سپهبد سلیمانی را مورد هدف قرار داده که این کار کاملا تروریستی و مخالف همه قوانین بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: حال که آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند این‌گونه دست به اقدامات تروریستی علیه فرمانده و نیروی نظامی ما بزنند اقدام متقابل حق ماست؛ آمریکایی‌ها باید بدانند پایگاه‌های نظامی‌شان در تیررس جمهوری اسلامی قرار دارد و باید از این به بعد منتظر اقدامات ما باشند.وی تاکید کرد: نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه از این پس امنیتی نخواهند داشت و حتی گردشگران آمریکایی ممکن است مورد خشم منتقمین خون شهید قاسم سلیمانی در سراسر دنیا قرار گیرند و این خشم قطعا در کنترل جمهوری اسلامی ایران هم نخواهد بود.

جلسه غیرعلنی مجلس

از سوی دیگر عضو هیات‌رئیسه مجلس از نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی اقدام آمریکا در ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه خبر داد. اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: امروز مجلس به منظور بررسی موضوع ترور حاج قاسم سلیمانی و همراهانش توسط نیروهای آمریکایی نشست غیرعلنی خواهد داشت. وی افزود:‌ در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی گزارش‌های خود را در مورد این موضوع و مسائل پیرامون آن به نمایندگان ارائه خواهند کرد.درخبری دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکای جنایتکار با اقدام وحشیانه و ناجوانمردانه خود در شهادت سردار سلیمانی، باید منتظر انتقامی سخت باشد. به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه این بیانیه آمده است: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بررسی‌های دقیق تحولات، راهکارها و باید و نبایدهای خود را هماهنگ با شورای عالی امنیت ملی تقدیم خواهد کرد تا با هماهنگی کامل آمریکا را در دستیابی به اهداف شوم خود با ناکامی روبه‌رو کند.

حضور مقتدی صدر در منزل سردار سلیمانی

در ادامه دیدارها روز گذشته سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در منزل شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی حضور یافت. همچنین روز گذشته در ادامه دیدارها محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران با حضور در منزل سپهبد شهید قاسم سلیمانی و در دیدار با اعضای خانواده شهید، شهادت آن سردار سرافراز و شجاع اسلام را به خانواده وی تبریک و تسلیت گفت. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس هم در منزل شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و با خانواده ایشان دیدار کرد.

 

08-01

 


 

روحانی در منزل سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی:

سردار سلیمانی یک سیاستمدار و استراتژیست بود

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری: حسن روحانی روزگذشته با حضور در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و در دیدار با اعضای خانواده شهید، شهادت آن سردار سرافراز و شجاع اسلام را به خانواده وی تبریک و تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز نه تنها ملت ایران، بلکه همه مردم مسلمان و آزادی‌خواه جهان داغدار از دست دادن این شهید بزرگوار هستند، اظهار کرد: با اینکه مردم ابعاد جهاد و فداکاری‌های او را می‌شناسند، اما باید اقدامات و کارهای عظیم او برای همگان روشن شود.روحانی با بیان اینکه سلیمانی سرداری بود که در این 38 سال هیچ گاه از مرکب جهاد پیاده نشد و تلاش و فداکاری او شبانه‌روزی بود، خاطرنشان کرد: خدمات این شهید بزرگوار در راستای تامین امنیت کشور و منطقه به‌ویژه برای مردم عراق، سوریه، یمن، لبنان و افغانستان فراموش نشدنی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یاد و نام این شهید بزرگوار از دل‌ ملت ایران بیرون نمی‌رود و ماندگار خواهد شد، افزود: این جنایتی که آمریکا مرتکب شد در تاریخ بزرگترین جنایت‌های فراموش نشدنی آنان علیه ملت ایران باقی خواهد ماند.روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نفهمیدند که چه خطای بزرگی را مرتکب شدند؛ آنها آثار این اقدام جنایتکارانه را نه فقط امروز بلکه در طول سال‌های آینده هم خواهند دید.رئیس‌جمهور ادامه داد: بی تردید آمریکا امروز به مراتب در میان مردم ایران و عراق منفورتر شده است.روحانی با بیان اینکه جایگاه و مقام سردار سلیمانی چیزی جز شهادت آن هم به دست بزرگترین تروریست تاریخ نبود، گفت: همه نیروهای آمریکایی با آماده‌باش کامل دست به دست هم دادند تا این سرمایه بزرگ را از ما و ملت‌های مسلمان بگیرند.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه خداوند این فقدان را جبران خواهد کرد، افزود: جوانان عزیز ایران پیرو و عاشق راه سردار سلیمانی بوده و ان‌شاءالله ده‌ها سردار سلیمانی در این کشور ساخته می‌شوند.روحانی خاطرنشان کرد: جای خالی سردار سلیمانی به راحتی پر نمی‌شود چراکه او نه تنها یک فرمانده جنگی و طراح عملیات‌های بزرگ بود، بلکه یک سیاستمدار و استراتژیست بی‌نظیر و با استعداد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شهید سلیمانی همواره برای ملت‌های مظلوم و امنیت کشورهای منطقه تلاش کرد و امروز همه مسلمانان و آزادگان جهان داغدار او هستند.روحانی با اشاره به حضور شجاعانه سردار سلیمانی در مبارزه با تروریست‌های داعش و دفاع از حریم اهل بیت(ع) گفت: جایگاه و اقدامات او برای تاریخ ما فراموش نشدنی است و سردار سلیمانی جاودانه تاریخ ایران خواهد بود.رئیس‌جمهور حق ملت ایران در خونخواهی و انتقام خون سردار سلیمانی را حقی بجا و حتمی دانست و اظهار کرد: انتقام خون شهید سلیمانی آن روزی ستانده می‌شود که ببینیم با ادامه مجاهدت‌ها دست خبیث آمریکا برای همیشه از منطقه کوتاه شده است.روحانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا شرمنده خون شهیدان نباشیم، تاکید کرد: ملت ایران با بزرگواری و حضور پر شور خود در مراسم تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ارادت خود به راه شهیدان را به نمایش خواهند گذاشت.رئیس‌جمهور افزود: دشمنان ملت ایران از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سردار سلیمانی در مسیر توسعه ثبات و امنیت منطقه بسیار عصبانی بودند، چرا که با درایت او برنامه‌ریزی و توطئه دشمنان خیلی زود برملا می‌شد و به همین دلیل او را مظلومانه و با خباثت به شهادت رساندند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان