یک فعال اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه راهگشای تولید و اشتغال

اقتصاد آنلاین - آیناز افروزمنش؛ حسین امین دخت در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر تحلیل رفتار این‌روزهای بازار سرمایه گفت: اگر سیاست‌های دولت طی چند سال گذشته را بررسی کنیم یک مورد آن اصلاح ساختار نظام بانکی بوده که خوب عمل کرد و بانک‌ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را انجام دادند و یک اصلاح ساختار مالی در بانک‌ها رخ داد.
او ادامه داد: بحث دوم حمایت دولت از بازار سرمایه است و دغدغه همه مسئولان نظام این است که باید به موضوع تولید، افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال برویم. این امر زمانی محقق می‌شود که سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود و مردم با فرهنگ سرمایه‌گذاری آشنا شوند و با سرمایه‌های کوچک خود به تولید و چرخه صنعت کشور رونق دهند.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: دولت تصمیم دارد پول‌های سپرده‌گذاران به تولید و اشتغال برگردد و پول‌هایی که در سپرده بانک‌ها است به بازار سرمایه یعنی تولید و اشتغال هدایت شود که سیاست خوبی است و دغدغه فعالان بازار سرمایه این بود که از دارایی‌هایی که در بازار سرمایه داشتند به نحو احسنت استفاده نمی‌کنند و در موضوع اعتبار و جذب اعتبار از نهادهای مالی و کارگزاری‌ها با مشکل رو به رو بودند.
امین دخت با بیان اینکه در گذشته اوراق و سهامی که سرمایه‌گذار خریداری کرده و به عنوان وثیقه در اختیار بانک‌ها قرار می‌داد، به صورت کلان و برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بود، اضافه کرد: اما با این سیاست برای سرمایه گذاران حقیقی کوچک هم می‌تواند فرصت خوبی ایجاد شود. با این توصیف اگر دولت تامین مالی انجام دهد بهترین بازار بازار سرمایه برای فروش اوراق مشارکت است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه مثبت باشد و رشد را در سیاست کلان و بلندمدت بازار سرمایه ببینند. دغدغه فعالان بازار سرمایه این است که سرمایه گذاران دانش و تخصص لازم را داشته باشند و در همین راستا سازمان‌ها و نهادهای نظارتی باید به سمت آموزش سرمایه‌گذاران بروند و حتی در دانشگاه‌ها رشته‌هایی با این مضمون ایجاد کنیم.
امین دخت معتقد است؛ باید در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها هم آموزش داده شود چون فرهنگ باید از کودکی در افراد نهادینه شود. اگر پول و نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود تولید و اشتغال در کشور رشد می‌یابد و معضل جوانان فارغ‌التحصیل بیکار، رفع می‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: صنایع کوچکی داریم که نسبت به ارزش بازاری‌شان همخوانی ندارد و رفتار فعالان بازار سرمایه طی چند سال اخیر نشان داده که سرمایه گذاران بیشتر راغب هستند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که دارایی‌های بیشتری دارد. این موضوع نشان می‌دهد که بازار هوشمند عمل کرده و فعالان بازار سرمایه حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند. همچنین اگر به سمت تجدید ارزیابی بروند و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اتفاق بیفتد بازار رشد می‌کند و بازار و ارزش آن بزرگ و سپس پول به سمت بازار هدایت می‌شود و دیگر تورم‌های موازی که طی چند سال گذشته در کشور رخ داده اتفاق نمی‌افتد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان