احتمال نوسان قیمت مرغ در بازار

باشگاه خبرنگاران: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر نوسانی نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 8 هزار و 200 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به واریز حقوق کارمندان و کارگران پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به سبب ازدیاد تقاضا 1 الی 2 درصد افزایش یابد.

حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را 4 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: طبق نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه 2 هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل یک هزار و 500 تومان به هزینه تولید می‌افزاید.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزایش تقاضا برای جوجه ریزی شب عید را دلیل اصلی رشد قیمت جوجه در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که تجدیدنظری در قیمت مصوب مرغ اعلام کنند.

به گفته وی در حال حاضر مرغ موجود در بازار با جوجه 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 700 تومانی به بازار عرضه می‌شود که بدین ترتیب قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم 13 هزار و 500 تومان است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم برای بازار شب عید 14 تا 14 هزار و 500 تومان است در غیر این صورت سودی عاید تولید کننده نمی‌شود.

حجت از افزایش جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال 130 تا 140 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های عادی سال رقم بسیار قابل توجهی است.

نیازی به واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی برای واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم، گفت: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است وارد کنندگان تنها به سبب منابع خود به دنبال واردات هستند در حالی که در این امر به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر افزایش جوجه ریزی در ایام پایانی سال نه تنها کمبودی در عرضه نداریم بلکه باید مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.

حجت واردات گوشت مرغ را تیر خلاصی به صنعت طیور دانست و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا کمبودی در عرضه وجود ندارد و همواره نگرانی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان شوند.

استمرار ثبات قیمت نهاده‌های دامی در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا در بنادر دو هزار و 350 تومان و ذرت یک هزار و 300 تومان بوده که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل کنجاله سویا با نرخ 2 هزار و 550 تا 2 هزار و 600 تومان و ذرت یک هزار و 600 تومان به مرغداران عرضه می‌شود.

به گفته وی با وجود نوسان چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی همچون جوجه یک روزه، مکمل، دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها، اما مسئولان ذیربط نظارت جدی بر بازار ندارند در حالی که استمرار این روند می‌تواند صنعت مرغداری را به چالش بکشاند.

حجت با اشاره به اینکه آمار نهایی جوجه ریزی در دی ماه ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود، بیان کرد: البته برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی نسبت به ماه قبل رشد چشمگیری داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر روان سازی صادرات مرغ از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذیربط باید تدابیری برای صادرات مرغ بیندیشند چرا که در شرایط فعلی 200 تن از مرغ تولیدی مازاد بر نیاز کشور است که در صورت استفاده حداکثری میزان مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.

وی در پایان تولید ماهیانه مرغ را 170 تا 180 هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام سالیانه حداکثر 100 هزار تن مرغ از تولید کنندگان خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که با این وجود تأثیری در صنعت نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان