اسپانیا در یک قدمی زندگی بدون زغال سنگ

از گالیسیا در شمال تا آندلس در جنوب، نیروگاه‌های زغال سوز قدیمی اسپانیا در خاموشی فرو می‌روند.

اسپانیا در یک قدمی زندگی بدون زغال سنگ

به گزارش ایسنا، اسپانیا در سال میلادی گذشته با رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی که به نسبت منبع انرژی پاک‌تری محسوب می‌شود، استفاده از زغال سنگ را سریع‌تر از هر کشور دیگری در اروپای غربی کاهش داد. زغال سنگ که در دوران جنگهای جهانی و رونق اقتصادی این منطقه را گرم نگه داشته بود، با فشار فعالان محیط زیستی به مدیران و قانونگذاران برای متوقف کردن روند گرمایش جهانی، به میزان فزاینده ای محبوبیت خود را از دست داده است.

ایگناسیو گالان، مدیرعامل شرکت برق ایبردرولا در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت: ما عجله داریم، باید سریع حرکت کنیم. همه باید سریع حرکت کنند. این شرکت قصد دارد امسال دو نیروگاه‌ زغال سوز باقی مانده خود را تعطیل کند و ظرفیت نیروی خورشیدی و بادی را جایگزین آنها کند.

طبق اعلام شرکت رد الکتریکا، سهم زغال سنگ در برق اسپانیا از 14 درصد در سال پیش به کمتر از پنج درصد کاهش پیدا کرده است. این افت شدید نشانه دیگری از افزایش کم سابقه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به همراه سقوط کم سابقه قیمت گاز است. انتظار می رود اسپانیا تا پایان دهه جاری استفاده از زغال سنگ را کنار بگذارد، در حالی که انگلیس تا سال 2025 همه نیروگاه‌های زغال سوز خود را تعطیل خواهد کرد. آلمان هم هفته گذشته با بزرگترین تولیدکنندگان نیرو برای حذف زغال سنگ توافق کرد.

دیو جونز، تحلیلگر گروه غیرانتفاعی سندبگ در لندن به بلومبرگ گفت: کاهش تولید زغال سنگ اسپانیا به معنای آن است که اسپانیا می تواند سریعتر از آنچه دولت تصور کرده بود، زغال سنگ را حذف کند.

آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان می دهد این کشور در سال 2019 هفت درصد زغال سنگ کمتری نسبت به سال پیش از آن سوزاند در حالی که این سطح در آلمان 29 درصد کاهش داشت.

دولت اسپانیا سال میلادی گذشته با تعطیلی فعالیت‌های معدنکاری زغال سنگ شروع کرد و با اتحادیه ها قراردادی برای سرمایه گذاری 250 میلیون یورو (277.7 میلیون دلار) در مناطقی که از توقف استخراج زغال سنگ آسیب می بینند، منعقد کرد و این امر امکان داد مالیات سوختن گاز طبیعی در نیروگاه‌ها حذف شد.

طبق گزارش اندیشکده "کربن ترَکِر"، عواملی که ضد زغال سنگ به کار افتاده‌اند به معنای آن است که نیروگاه‌های اسپانیایی در سال 2019 با 992 میلیون یورو ضرر مواجه شدند.

بهره مندی از یکی از بهترین منابع تجدیدپذیر در اروپا به همراه رایانه ها کمک کرده است اسپانیا در زمینه خروج از زغال سنگ پیشتاز باشد.

تحلیل مقدماتی نشان داد که سهم زغال سنگ در سبد تولید برق اروپا در سال 2019 به میزان 23 درصد نسبت به سال 2018 کاهش یافت و در سال 2020 کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ائتلافی جدید اسپانیا قصد دارد قانون جوی را تصویب کند که بیش از یک سال پیش پیشنهاد شد و بر اساس آن، همه برق مورد نیاز باید تا سال 2050 از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. اسپانیا 38 درصد از برق مورد نیازش در سال میلادی گذشته را از منابع سبز تامین کرد و طبق طرح مذکور، تا سال 2030 باید این سهم به 74 درصد برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان