مصطفی رحماندوست به سکسیسم متهم شد!

یکی از ترانه‌های کودکانه مصطفی رحماندوست در روز‌های گذشته مورد نقد شدید فعالان اجتماعی قرار گرفته است.

روزنامه خراسان نوشت: یکی از ترانه‌های کودکانه مصطفی رحماندوست در روز‌های گذشته مورد نقد شدید فعالان اجتماعی قرار گرفته است. این که رحماندوست کلیشه‌ای نخ‌نما مانند رابطه عروس و مادرشوهر را دستمایه یک شعر کودکانه قرار می‌دهد و از تأثیری که این ترانه‌ها بر ذهن کودکان و ایفای نقشِ آینده‌شان در خانواده می‌گذارد، بی‌خبر باشد، جای تعجب دارد.

مصطفی رحماندوست به سکسیستی متهم شد!

«گل پسرم رو قربون/ تاج سرم رو قربون/ می‌خواد بره مدرسه/ بخونه حساب و هندسه/ بزرگ بشه زن بگیره/ عروس برای من بگیره/ خودش کنارم می‌شینه/ زنش برام میز می‌چینه/ آب میاره/ نون میاره/ پلو و فسنجون میاره».

پایین ترانه هم توصیه شده: «هنگام بازی و نوازشِ کودکانه این ترانه را بخوانید»! شاید باورتان نشود ولی این سطرها را شاعر مشهور کودک و نوجوان، مصطفی رحماندوست سروده است که در آن مادر یا پدری قربان صدقه گل‌پسرِ اول دبستانی‌اش می‌رود!

شعری با محتوایی جنسیت‌زده و به شدت زن‌ستیز که در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. این که رحماندوست کلیشه‌ای نخ‌نما مانند رابطه عروس و مادرشوهر را دستمایه یک شعر کودکانه قرار می‌دهد و از تأثیری که این ترانه‌ها بر ذهن کودکان و ایفای نقشِ آینده‌شان در خانواده می‌گذارد، بی‌خبر باشد، جای تعجب دارد.

شعر مذکور در مجموعه ترانه‌هایی مشابه در کتابی با نام «ترانه‌های نوازش» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۸۵ منتشر شده و به تازگی در فضای مجازی انتشار یافته است. کاربری در واکنش به این ترانه نوشته است: «یه زمانی فقط نشانه کانون پرورش فکری، ضامن کیفیت کتاب کودک بود. حالا شعری چاپ کرده که از نظر فرم مزخرفه و محتواش هم درباره پسر سالاری و خدمت عروس به مادرشوهره. دست مریزاد با این بچه تربیت کردنتون»!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان