دیتریش ماتشیتز، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ردبول (Red Bull) است که با ثروت خالص 16 میلیارد دلاری خود ثروتمندترین فرد اتریشی به شمار می آید. وی و شریک تایلندی خود چالیو یوویدیا در ابتدا شرکتشان را در سال 1987 و در حوزه ی تولید نوشابه های گازدار تاسیس نموده و به سرعت راه های جالبی را برای سرعت بخشیدن به اعتبار برند خود برگزیدند؛ از جمله خرید یک تیم در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک و مشارکت با یک چترباز اتریشی به نام فلیکس باومگارتنر برای انجام پرشی در ارتفاع 120٫000 پایی در سال 2012 میلادی. بر اساس آمار مجله ی فوربز در سال 2016 بیش از 6 میلیارد قوطی از نوشابه های ردبول در جهان به فروش رفته است.
این مرد ثروتمند و کارآفرین 72 ساله به ندرت در انظار عمومی به ابراز عقیده پرداخته و خود را از تیررس رسانه ها دور نگه می دارد. با این وجود وی ماه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه ی اتریشی «Kleine Zeitung» نظرات خود در مورد دونالد ترامپ را بیان کرده و از دولت اتریش برای اجازه دادن به مهاجران جهت وارد شدن به این کشور انتقاد کرده است. او از رییس جمهور ایالات متحده دفاع کرده و گفته است:” به نظر من او به اندازه ای که نشان می دهد نادان نیست”.
همچنین وی اعلام کرده است که قصد دارد یک سایت خبری به زبان آلمانی را به نام «Nä her an die Wahrheit» (به معنای نزدیک تر به واقعیت) راه اندازی کند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه ی شرکت ردبول و تلاش های ماتشیتز برای تبدیل کردن برند ردبول به یک برند جهانی و معتبر بپردازیم. با ما همراه باشید.
ماتشیتز در دانشگاه تجارت شهر وین در رشته ی بازاریابی تحصیل کرده است. وی به مدت 10 سال در این دانشگاه درس خواند و در نهایت در سن 28 سالگی فارغ التحصیل شد. بعد از دانشگاه وی به عنوان مدیر بازاریابی بین المللی شرکت «Blendax» که در حوزه ی محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت مشغول به کار شد.
در طول یکی از سفرهای کاری خود به تایلند، ماتشیتز با یک نوشیدنی شیرین نیروزا آشنا شد که بنا بر ادعای خود او ناراحتی ناشی از خستگی سفر وی را از بین برد.
ماتشیتز در تایلند با یک بازرگان تایلندی به نام چالیو یوویدیا که صاحب یک شرکت تولید کننده ی نوشیدنی انرژی زا بود آشنا شد. او یوویدیا را تشویق کرد که محصول خود را در بازارهای اروپایی عرضه کند و بدین ترتیب ماتشیتز شغل خود در شرکت بلنداکس را رها کرد. هر کدام از این دو مبلغ 500٫000 دلار را برای تاسیس شرکت بین المللی جدید خود کنار گذاشتند.
هر کدام از این دو 49 درصد سهام شرکت تازه تاسیس را در اختیار داشتند و 2 درصد باقیمانده نیز متعلق به وورایوث، پسر یوویدیا تعلق داشت. همچنین توافق شد که ریاست این شرکت بر عهده ی ماتشیتز باشد. در سال 1987 این نوشیدنی جدید در اتریش عرضه شد. یوویدیا در سال 2012 و در سن 89 سالگی درگذشت.
ماتشیتز با در پیش گرفتن روش های بازاریابی موسوم به «بازاریابی چریکی»( guerrilla marketing) نوشیدنی های ردبول را تا سال 1997 در کشورهای دیگری مانند مجارستان، بریتانیا، آلمان و در نهایت ایالات متحده عرضه کرد.
این شرکت مسابقاتی رقابتی را بین شرکت کنندگان برگزار می کند که به عنوان روشی تبلیغی برای آن عمل می کنند. از جمله ی این مسابقات و رویدادها می توان به مسابقه ی موسوم به «Flugtag Day» اشاره کرد که در آن شرکت کنندگان سوار بر ماشین های پرنده ی خود با هم رقابت می کنند.
در نهایت در سال 2004 شرکت ردبول برای اعتبار بخشیدن بیشتر به برند خود تیمی در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک خریداری کرد.
همچنین این شرکت صاحب چهار تیم فوتبال است که از آن ها می توان به نیویورک ردبولز اشاره کرد.
ماتشیتز در حومه ی شهر سالزبورگ صاحب یک مجتمع بزرگ نگهداری هواپیما و هلی کوپتر و ماشین های مسابقه ای است که در داخل آن 3 رستوران بزرگ نیز وجود دارد.
همچنین ماتشیتز یک اردوگاه لوکس را در جزیره ی لاوکالا در فیجی خریداری کرده که شامل 25 ویلا بوده و هر کدام دارای استخر خصوصی خود است. هزینه ی اقامت در این ویلاها و استفاده از فضا شبی نزدیک به 10٫000 دلار هزینه خواهد داشت.
در سال 1998، ماتشیتز یک برنامه ی سالانه به نام آکادمی موسیقی ردبول را آغاز کرد که در آن خوانندگانی از همه ی سبک های موسیقی حضور یافته و به برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی و اجراهای زنده می پردازند.
در سال 2007، شرکت ردبول یک شرکت جانبی با نام «Media House» را تاسیس کرد که مجله ی ویژه ی «بولتن سرخ» (Red Bulletin) را در حوزه ی هنرهای رزمی و نمایشی و ورزش منتشر می کند.
بر اساس گزارشات منتشر شده در حال حاضر یک تیم متشکل از اعضای هیئت مدیره ی شرکت ردبول و مایکل فلیشهکر ، روزنامه نگار اتریشی و جودیت دنکمیر که قبلاً معاون ماتشیتز بوده است بر روی پروژه ی بنگاه خبری «Näher an die Wahrheit» کار می کنند.
در حالی که گمان می رود این ارگان خبری که توسط بنیاد غیرانتفاعی ماتشیتز موسوم به «Quo Vadis Veritas» حمایت مالی می شود به دلیل اظهارات سیاسی ماتشیتز ممکن است تمایلات ایدئولوژیک داشته باشد اما بنگاه خبری این غول تجاری چنین گمانه زنی هایی را رد کرده است. با این وجود هنوز اطلاعات زیادی در مورد این رسانه ی خبری در دست نیست.