افزایش واردات تلفن همراه بازار را رقابتی کرده است

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در پی انتشار این خبر به سراغ برخی از فروشندگان تلفن همراه در بازار مرکزی شهر تهران و مسئولان مربوطه رفتیم تا از حال و هوای این روزهای بازار تلفن همراه با خبر شویم.

سامانه «افق» برای شفاف سازی

«مدتی است که بازار تلفن همراه خوب است و در 9 ماه گذشته سال تقریباً 10.5 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود با مجموع واردات در سه ماه پایانی سال تعداد آن به 14.5 میلیون دستگاه تلفن همراه برسد.»

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان مطلب فوق  گفت: واردات تلفن همراه در سال 98 به ماهی یک میلیون دستگاه رسیده این در حالی است که کل واردات تلفن همراه در سال 97، 12.5 میلیون دستگاه بوده است. از این‌رو نمی‌دانم اینکه گفته می‌شود واردات تلفن همراه به 2.5میلیون دستگاه تلفن همراه می‌رسد از چه منبع است.

اسحاقی با اشاره به اینکه با این میزان واردات تلفن همراه دیگر نه تنها بازار با کمبود کالا مواجه نیست، بلکه بیش از اندازه نیاز بازار کالا موجود است، افزود: اکنون تعداد واردکنندگان تلفن همراه در کشور از 40 شرکت واردکننده رسمی به 218 رسیده است. حتی در اول دی ماه سال‌جاری 123 شرکت تلفن همراه وارد کشور کرده‌اند و بقیه نیز در حال ثبت سفارش هستند به همین دلیل اکنون بیش از 1.5 میلیون تلفن همراه در بازار وجود دارد که روشن نشده، بنابراین با  افزایش عرضه کالای تلفن همراه در بازار مواجه هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه معتقد است از آنجایی که به‌دلیل افزایش بازرگانان این حوزه بازار تلفن همراه رقابتی شده به‌همین دلیل تقاضا نیز خوب و در برخی از مدل‌ها حتی زیاد است.

اسحاقی افزود: کاربران به‌دلیل شرایط اقتصادی بیشتر به‌سمت خرید مدل‌های ارزانتر روی آورده‌اند. به عبارتی سال گذشته در همین زمان میانگین قیمت تلفن همراهی که به فروش می‌رفت حدود 160 دلار بود ولی اکنون قیمت میانگین فروش 110 و 120 دلار است.

اسحاقی در پاسخ به این سؤال که چه میزان قیمت تلفن همراه در بازار کاهش یافته، گفت: چون بازار رقابتی شده واردکنندگان دنبال فروش زیر حداکثر سود مصوب (15 درصد) هستند بنابراین حتی مدل‌های پایین و ارزانتر را بدون سود و با ضرر می‌فروشند. مدل‌های بالاتر را نیز با سود دو درصد می‌فروشند. بنابراین می‌توان گفت که کالا با قیمت مناسب به فروش می‌رسد و همه چیز به‌نفع مصرف‌کننده است.

وی افزود: اکنون واردکننده‌ها قیمت کالاها را در سامانه 124 درج می‌کنند تا مصرف‌کننده از حداکثر قیمت آن مطلع باشد بنابراین مصرف‌کننده‌ها نیز می‌توانند قبل از خرید قیمت مدل تلفن همراه خود را از این سامانه استعلام کنند حتی اگر کاربری بیشتر از قیمت مصوب خریداری کرده باشد می‌تواند مابه‌التفاوت قیمت را از فروشنده طلب کند.

این فعال بازار تلفن همراه درخصوص اینکه آیا شرکت‌های واردکننده تلفن همراه با ارز نیمایی کالا وارد کشور می‌کنند، گفت: لزوماً تمام شرکت‌های واردکننده با ارز نیمایی تلفن همراه وارد کشور نمی‌کنند. برخی با ارز نیمایی (البته تنها یک ماهی است که منابع ارزی دولت بهتر شده و روی بعضی از مدل‌های تلفن همراهی که قیمت پایینی دارند، ارز نیمایی برای واردات اختصاص می‌دهد.)، برخی از محل ارز حاصل از صادرات و برخی دیگر نیز از طریق ارز حاصل از صادرات خود تلفن همراه به کشور وارد می‌کنند.

اسحاقی با بیان اینکه دولت با همکاری انجمن، اتاق بازرگانی و دیگر بخش‌ها به‌دنبال شفاف‌سازی روند واردات تلفن همراه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است، گفت: در همین راستا قرار است سامانه‌ای به‌نام «افق» راه‌اندازی شود. این سامانه فرآیند واردات و توزیع را به‌صورت شفاف نشان می‌دهد. به این صورت که بازرگان کالا را وارد کرده و می‌خواهد به لایه‌های فروش ارائه دهد تا به دست مصرف‌کننده برسد در این سامانه ثبت می‌شود و قابل رصد است. از سوی دیگر کد فعالسازی که 6 رقمی است و به ازای هر گوشی باید واردکننده از دولت بگیرد، دولت خود مستقیماً به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد. این سامانه قرار است اوایل سال آینده اجرایی شود و مصرف‌کننده نیز می‌تواند قیمت کالا را مستقیم از این سامانه رصد کرده و سپس خریداری کند.

وی در ادامه گفت: همچنین قرار است با تدابیری که اندیشیده خواهد شد، مصرف‌کننده در هنگام خرید IMI و گارانتی را نیز استعلام کند.

این فعال بازار در پاسخ به این سؤال که برخی از فعالان بازار معتقد هستند شرکت‌هایی که با ارز نیمایی کالا وارد کشور می‌کنند بیشتر سود می‌کنند، گفت: خیر دقیقاً برعکس است چون قیمت‌های تلفن همراهی که با ارز نیمایی خریداری می‌شود ثبت می‌شود و قابل استعلام است بنابراین نمی‌توانند گرانتر آنچه ثبت کرده‌اند بفروشند و باید با قیمت کف بفروش برسانند ولی کسانی با ارز آزاد تلفن همراه وارد کشور کرده‌اند، مجبور هستند به قیمت نیمایی ارائه دهند و این باز به نفع مصرف‌کننده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه درباره دوماه پایانی و بخصوص روزهای پایانی سال نیز گفت: اگر شرایط اینگونه بماند و قوانین تغییر نکند هیچ نگرانی وجود ندارد. ولی باید فرآیند تخصیص ارز و ثبت سفارش سرعت بگیرد.

قدرت پایین خرید مردم

ابوالفضل ناصری سخنگوی اتحادیه کشوری نیز وضعیت بازار تلفن همراه را آرام اعلام کرد و گفت: کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و واردکنندگان نیاز بازار را تأمین کرده‌اند از سوی دیگر گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش تلفن همراه در کشور فعال است ولی هنوز مردم مانند قبل تمایل زیادی به خرید تلفن همراه نشان نمی‌دهند.

ناصری در ادامه به افزایش واردکنندگان تلفن همراه اشاره کرد و گفت: البته برخی از این شرکت‌های واردکننده که به تازگی وارد بازار تأمین کالای تلفن همراه شده‌اند، در زمینه ارائه خدمات پس از فروش بخوبی عمل نمی‌کنند.

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم کارت نیز معتقد است اکنون تلفن همراه در بازار به اندازه کافی وجود دارد ولی بازار از رونق کافی برخوردار نیست.

فروتن لاریجانی گفت: به‌دلیل شرایط اقتصادی مردم قدرت خرید ندارند از این‌رو هر مدل تلفن همراهی را نمی‌توانند خریداری کنند و بیشتر به خرید تلفن همراه با قیمت پایین‌تر روی می‌آورند تا نیاز خود را برطرف کنند.

وی در ادامه گفت: باید بپذیریم که مانند سابق افراد به‌دنبال تعویض تلفن همراه خود با آمدن مدل‌های جدید به بازار نیستند و وقتی مجبور شدند، تلفن همراه خریداری می‌کنند.

رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم کارت با همه این شرایط امیدوار است که در ماه پایانی سال یعنی اسفندماه جنب و جوش خرید در بازار تلفن همراه و خرید و فروش نسبت به ماه‌های قبل سال افزایش یابد و مردم تلفن همراه مدل جدید خریداری کرده یا تلفن همراه خود را عوض کنند.

وی گفت: از آنجایی که عرضه زیاد است، قیمت‌ها هم تاحدودی کاهش یافته ولی باز باید منتظر ماند و دید که چه میزان تقاضا و فروش در روزهای پایانی سال افزایش پیدا خواهد کرد.

یک بازار آرام

محسن بهنامی فعال در حوزه تلفن همراه در پاساژ پایتخت نیز با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد، گفت: ولی بحث این است آنهایی که با ارز نیمایی کالا وارد می‌کنند باید کالای خود را ارزانتر از کسانی که از طریق ارز آزاد وارد کرده‌اند بفروشند ولی اینگونه نیست.

رضا شفیعی دیگر فعال بازار تلفن همراه در چارسو گفت: کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و به عبارتی می‌توان گفت که عرضه در بازار تلفن همراه افزایش یافته و علت آن نیز این است که اکنون شرکت‌ها می‌توانند تلفن همراه مدل پایین را با ارز نیمایی وارد کشور کنند به‌همین دلیل رقابت در بخش واردات تلفن همراه نیز زیاد شده. به‌عبارتی می‌توان گفت که اکنون عرضه و تقاضا تقریباً برابر شده اما در برخی مدل‌های تلفن همراه عرضه بیشتر از تقاضا است.

شفیعی درباره اینکه با وجود عرضه بالای تلفن همراه آیا قیمت این کالا در بازار کاهش یافته است یا خیر گفت: از آنجایی که ارز نیمایی بخوبی به واردکنندگان تلفن همراه اختصاص یافته به‌همین دلیل قیمت‌ها تا 20 درصد کاهش داشته است. به‌عنوان مثال قیمت تلفن همراه سامسونگ A50 در زمان کمبود کالا 3 میلیون و 500 هزار تومان بود الان همین گوشی 200 هزار تومان کاهش قیمت داشته است که این روند در بیشتر مدل‌ها وجود دارد.

وی در زمینه بازار شب عید نیز گفت: اگر روند عرضه تلفن همراه و رقابتی که در بازار وجود دارد ادامه یابد، بازار شب عید بازار خوب و آرامی خواهد بود و مردم نیز وقتی تلفن همراه نیاز دارند به اندازه شرایط اقتصادی‌شان خرید می‌کنند و به نظر نمی‌رسد نگرانی وجود داشته باشد، چون اکنون شرایط فروش قسطی را نیز در بازار برای متقاضیان فراهم کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان