سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه؛

طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند است/ سه دهک درآمدی بالای جامعه باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حسین میرزایی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 مجلس مبنی بر اینکه یارانه نقدی و معیشتی با یکدیگر ادغام شوند گفت: علتی که برای تصویب موضوع ادغام دو یارانه اعلام شده این است که به دلیل عدم امکان شناسایی دقیق افرادی که باید مشمول حمایت معیشتی باشند و همچنین نارضایتی ها و مراجعاتی که به نمایندگان می شود برای رفع این مشکل چنین راهکاری ارائه شده است.

وی ادامه داد: شناسایی وسع مالی افراد در همه جای دنیا بر اساس اطلاعاتی که ثبت می شود و همینطور بر مبنای ترکیبی از خود اظهاری و راستی آزمایی اطلاعات صورت می گیرد.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه گفـت: شناسایی وسع مالی افراد اینطور نیست که دوربین در منازل مردم کار گذاشته شود بلکه یکسری اقلام اطلاعاتی در کشور وجود دارد که دارایی ها، درآمدها و هزینه های افراد را نشان می دهد که با ترکیبی از این اقلام می توان افراد را اولویت بندی کرد مبنی بر اینکه چه کسانی مشمول دریافت حمایت کمک معیشتی دولت یا یارانه نقدی هستند و چه افرادی شمولیت ندارند.

وی افزود: اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکطرفه شناسایی مشمولان را انجام می داد و پاسخگو نبود این یک حرف دیگری بود اما وزارتخانه مکانیزمی را طراحی کرده که در یک فضای تعاملی افراد بدون مراجعه و با کمترین هزینه بتوانند درخواست خود را ثبت و در صورت داشتن اعتراض اقدام کنند و همینطور اجازه بررسی وضعیت مالی خود را به دولت بدهند.

میرزایی بیان داشت: بطورکلی از زمانی که مردم اعتراضات خود را در سامانه ثبت کرده اند تاکنون سه میلیون و 400 هزار نفر دیگر به لیست مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت اضافه شده است.

وی ادامه داد: تکلیفی که خود مجلس شورای اسلامی در تبصره 14 قانون بودجه سال 1398 مصوب کرده این است که سه دهک درآمدی بالای جامعه باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه گفـت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهریورماه سال جاری این لیست را در آورد و یارانه نقدی 270 هزار خانوار به تعداد یک میلیون و 100 نفر قطع شد.

وی افزود: انتقادات زیادی از سمت رسانه ها و نمایندگان مجلس به وزارت خانه شد مبنی بر اینکه چرا حذف درآمد نقدی ثروتمندان دیر انجام شده بلکه طبق قانون بودجه سال 98 می بایست این عملیات از فروردین آغاز می شد که متاسفانه امروز برگشته ایم به قبل از آن داستان که گفته اند نه تنها 60 میلیون نفر بلکه سه دهک بالای درآمدی هم باید یارانه معیشتی دریافت کنند.

میرزایی بیان داشت: کسانی که در لیست طرح کمک معیشتی دولت قرار گرفته اند به معنای واقعی مستضعف هستند.

وی ادامه داد: بطورکلی 11 میلیون و 900 هزار خانواده یعنی نصف جمعیت کشور خودرو ندارند و حتی از یارانه بنزین نیز استفاده نمی کنند بنابراین حق این دسته افراد هست که از یارانه معیشتی بهره مند شوند.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه یادآورشد: توضیح اینکه در طرح جدید اگر یک خانواده پنج نفره در شرایط فعلی 432 هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی می گیرد در طرح مزبور 360 هزار تومان خواهد گرفت که 70 هزار تومان از حق آنان تضییع می شود به نفع کسانی که در سه دهک بالای در آمدی هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان