ماهان شبکه ایرانیان

براساس مصوبه شورای اقتصاد،

مصوبه شورای اقتصاد درباره نصب سپهتن در ۳۵۰ هزار‌ کامیون برون‌شهری/‌ سهمیه‌های گازوئیل تغییر می‌کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شورای اقتصاد در جلسه مورخ 30‌/10‌/1398 درخواست شماره 893‌-2‌/20 مورخ 21‌/11‌/1397 وزارت نفت درخصوص طرح ایجاد سامانه «اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن) برای 368 هزار دستگاه ناوگان دیزلی برون شهری (کامیون و اتوبوس)» را به استناد ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره 67573‌/ت52099 هـ مورخ 27‌/5‌/1394 بررسی و ضمن توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی طرح و همچنین سقف تعهد دولت، زمان‌بندی اجرا و باز‌پرداخت اصل و فرع و دیگر هزینه‌های ‌سرمایه‌گذاری طرح مذکور را در سقف 142 میلیون و 160 هزار ‌دلار مورد تصویب قرار داد‌.

* مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از کاهش سهمیه تخصیصی ناوگان مبلغ 37 سنت دلار

طبق بند 1 این مصوبه، مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از کاهش سهمیه تخصیصی ناوگان حمل و نقل باری (انواع کامیون) و مسافر (اتوبوس) برون‌شهری و ثبت اطلاعات عبور هر وسیله نقلیه از ایستگاه‌های پلیس راه برای هر عبور از ایستگاه‌های مزبور در سامانه سپهتن، مبلغ 37 سنت دلار در سقف مبلغ این مصوبه مطابق با جدول پیوست منوط به تدقیق سوخت اختصاص داده شده به ناوگان توسط کارگروه اشاره شده در بند (16) این مصوبه خواهد بود.

* 350هزار دستگاه کامیون برون‌شهری به سامانه سپهتن مجهز می‌شوند

طبق بند 2 این مصوبه، هدف از اجرای طرح مجهز کردن 350 هزار دستگاه خودرو ناوگان باری (انواع کامیون) برون شهری به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سامانه سپهتن) است که به منظور کاهش مصرف سوخت ناوگان دیزل برون‌شهری ناشی از تدقیق سهمیه سوخت ناوگان بر مبنای اطلاعات سفر از جمله پیمایش وسیله و عبور از ایستگاه‌های پلیس‌راه کشور اجرایی خواهد شد.

* 75 درصد هزینه GPS نصب شده به راننده‌ها بر می‌گردد

همچنین 18 هزار دستگاه خودروهای ناوگان مسافری بین‌شهری (اتوبوس) و کامیون‌هایی که بعد از ابلاغ مصوبه شماره 137319‌/ت51512هـ به تاریخ 16‌/11‌/1393 هیئت وزیران به سامانه سپهتن مجهز ‌شده‌اند، معادل 75 درصد هزینه GPS نصب شده را در قالب این طرح دریافت خواهند کرد؛ ‌اجرای این طرح منجر به اصلاح تخصیص سوخت نفت گاز خودروها بر اساس پیمایش، ایمن‌سازی تردد ناوگان برون‌شهری، جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن می‌‌شود.

* خودروهای زیر سن فرسودگی برای نصب سپهتن در اولویت هستند

طبق بند 8 این مصوبه لیست خودروها جهت بهره‌مندی از تسهیلات این مصوبه از طریق وزارت راه و شهر‌سازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) به وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) اعلام می‌‌شود، اولویت مجهز کردن خودروها به سامانه سپهتن، خودروهای زیر سن فرسودگی است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف است خودروهایی را معرفی کند که امکان تردد و فعالیت، به مدت حداقل 6 سال را داشته باشند.

* خودروهای مشمول سامانه سپهتن حداکثر ظرف 3 سال باید به این سامانه تجهیز شوند

طبق بند 9 این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (راهور ناجا) با همکاری وزارت نفت موظف هستند نسبت به تجهیز همه خودروهای مشمول طرح به سامانه سپهتن حداکثر طی مدت 3 سال اقدام کنند.

* صدور صورت وضعیت و بارنامه خودروهای باری منوط به فعال بودن سپهتن می‌شود

طبق بند 11 این مصوبه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف است موارد زیر را در دستور کار قرار دهد.

الف: امکان لازم، جهت اتصال سامانه سپهتن یا هر سامانه پایش و نظارت که وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) اعلام می‌‌کند، فراهم کرده و زیر ساخت‌های لازم را جهت تبادل داده‌ها ایجاد کند.

ب: به گونه‌ای اقدام کند که زیرساخت‌های ایجاد شده در طرح سپهتن اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در اجرای طرح مذکور نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ تایید صلاحیت و معرفی سرمایه‌گذار بر عهده سازمان مذکور است.

ج: بعد از نصب سامانه سپهتن، صدور صورت وضعیت و بارنامه خودروهای باری مشمول طرح را همچنین هوشمندسازی سامانه تخصیص بار و پرداخت کرایه حمل را ضمن ایجاد، منوط به فعال بودن سامانه مذکور کند.

 د: با همکاری پلیس‌راه تدابیر لازم، جهت جلوگیری از تردد خودروهای مشمول طرح که اقدام به نصب سامانه سپهتن نکرده‌اند یا سیستم این سامانه را قطع ‌کرده‌اند، انجام دهد.

*‌ سهمیه سوخت ناوگان‌ بار‌ و مسافر‌‌ برون‌شهری طبق اطلاعات سامانه سپهتن بازنگری و اصلاح ‌می‌شود

طبق بند 16 این مصوبه، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نفت (معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان رئیس کارگروه و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت)، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای)، وزارت کشور (راهور ناجا) نسبت به بازنگری و اصلاح سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل باری (انواع کامیون‌ها) و مسافربری (اتوبوس) برون‌شهری بر اساس اطلاعات سامانه سپهتن اقدام خواهند کرد؛ تخصیص سوخت نفت‌گاز به خودروها تابع مقدار پیمایش (با بار و بدون بار) خواهد بود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه سپهتن و تصمیمات متخذه در کارگروه مذکور، میزان سوخت را به تفکیک هر وسیله در مقاطع زمانی قابل تعریف محاسبه و در کارت سوخت خودروها شارژ کند، همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است سهمیه سوخت خودروهای فاقد تردد را قطع کند.

* جدول برآورد سرمایه‌گذاری و بازپرداخت طرح اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان‌ جاده‌ای(سپهتن)

 

سال تا سال 1398 1399 1400 1401 1402 1403 1404 جمع
تعداد ناوگان مجهز شده به سامانه جدید(دستگاه) - 100،000 145000 105000 - - - 350000
تعداد ناوگان مجهز شده به سامانه قدیم (دستگاه) فقط GPS 15,000 1000 2000 - - - - 18000
سرمایه گذاری طرح (میلیون دلار) 1.8 42.05 58.47 39.84 - - - 142.16
بازپرداخت سرمایه گذاری(میلیون دلار) - 4.45 23.78 39.27 42.90 23.43 8.33 142.16

 کاربران می‌توانند متن کامل این مصوبه شورای اقتصاد را از اینجا  مشاهده کنند.

براساس این گزارش، «سپهتن» در واقع از حروف اول عبارت «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» استخراج شده است.

سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است، دستگاهی است که درون خودرو نصب می‌شود، دوربین دارد و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می‌کند که در این‌باره می‌توان به اطلاعاتی نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه ‌راننده، ساعت کارکرد، عملکرد راننده و غیره اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان