کتابخانه‌ای که به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم روستا است

ایسنا/هرمزگان کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان روستای پشته ایسین، با اشاره به ارتباطات نزدیک مردم در روستا، گفت: بسیاری مراجعان به کتابخانه،‌ ضمن اینکه کتابی به امانت می‌گیرند، با من از مشکلات خود می‌گویند، به این امید که چاره مشکل را در میان کتاب‌ها بیابند و این مسئولیت مرا به‌عنوان کتابدار سنگین‌تر می‌کند.

کتابخانه‌ای که به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم روستا است

با معرفی روستاهای دوستدار کتاب در ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای پشته دهستان ایسین شهرستان بندرعباس واقع در استان هرمزگان، به‌عنوان یکی از روستاهای برگزیده شناخته شد.

کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان روستای پشته دهستان ایسین در گفت‌وگو با ایسنا، در معرفی این روستا گفت: دهستان ایسین دارای 28 روستا است و برای سال‌ها کتابخانه فرهیختگان روستای پشته،‌ تنها کتابخانه این دهستان بود تا اینکه امسال روستای غلات ایسین نیز صاحب کتابخانه شد. روستای پشته حدود 3800 نفر جمعیت دارد. عده‌ای از ساکنان روستا به کشاورزی مشغول و تعداد زیادی از افراد نیز در بندرعباس شاغل هستند و به دلیل فاصله اندک روستا تا شهر، رفت‌وآمد می‌کنند.

زهرا پور حسن اظهار کرد: من در این روستا متولد و اینجا بزرگ‌شده‌ام، نوع ارتباطات مردم در روستا بسیار ساده و صمیمی است و مردم از مشکلات و نیازهای یکدیگر آگاه هستند. این موضوع مسئولیت مرا به‌عنوان کتابدار روستا سنگین‌تر می‌کند؛ چراکه کتابخانه،‌ جدای از محلی برای امانت کتاب و ارائه خدمات فرهنگی، جایی برای گفتگو و درد دل نیز هست.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد،‌ ضمن اینکه کتابی به امانت می‌گیرند و یا کودک خود را درآمدن به کتابخانه همراهی می‌کنند، با من از مشکلات خانوادگی خود در زمینه همسرداری و فرزند پروری نیز می‌گویند، به این امید که چاره مشکل را در میان کتاب‌ها بیابند. این نیاز، مقدمه شکل‌گیری کلاس‌های مشاوره در کتابخانه فرهیختگان بود.

پورحسن بیان کرد: بعد از هماهنگی با اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان،‌ با همکاری بهزیستی، کلاس‌های مشاوره،‌ یک‌بار در ماه به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. مهارت‌های زندگی، فرزند پروری، همسرداری عمده‌ترین موضوعات این کلاس‌ها است. در خلال برگزاری این کلاس‌ها، مرتبط با موضوع مورد بحث، نشست‌های کتاب‌خوان نیز برگزار می‌کنیم و شرکت‌کنندگان با مطالعه کتابی در زمینه موضوعی موردنظر، به درک و دریافت بهتری از موضوع می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه این کلاس‌ها ضمن اینکه بسیار موردعلاقه و استقبال اهالی روستا، به‌ویژه بانوان،‌ قرارگرفته، منجر به تغییر رفتار مطالعاتی آنان نیز شده است، عنوان کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان که پیش‌ازاین تنها سراغ کتاب‌های داستان و رمان می‌رفتند، حالا دیگر مخاطب منابع روانشناسی هستند.

پورحسن افزود: از دیگر برنامه‌های موفق کتابخانه فرهیختگان طرح «شنبه‌ها و یکشنبه‌های با کتاب» بوده است. این برنامه ویژه دختران و پسران دانش‌آموز برگزار می‌شود و طی آن دانش‌آموزان در کنار یکدیگر ساعتی را به کتاب‌خوانی می‌گذرانند. تجربه این برنامه،‌ به من آموخت که نوجوانان از مسابقات کتاب‌خوانی بسیار استقبال می‌کنند، به همین دلیل «شنبه‌ها و یکشنبه‌های با کتاب» خیلی وقت‌ها به مسابقه کتاب‌خوانی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: ازآنجاکه معمولاً از هر منبع، تعداد محدودی در کتابخانه وجود دارد، ما ابتدا کتاب را جمع خوانی می‌کنیم و در نهایت من پرسش‌هایی از آن طرح می‌کنم. این برنامه ضمن افزایش تمرکز نوجوانان به تقویت مهارت خوان‌داری آنان نیز منجر شده است.

کتابدار کتابخانه عمومی فرهیختگان روستای پشته دهستان ایسین برگزاری کلاس‌های خلاقیت، را از دیگر برنامه‌هایی دانست که بسیار مورد استقبال کودکان قرارگرفته است.

وی در این خصوص گفت: با توجه به حضور کودکان در طول هفته در مدارس، کلاس‌های خلاقیت روزهای پنج‌شنبه با عنوان «پنج‌شنبه‌های خلاق» تشکیل می‌شود. در این برنامه ساخت کاردستی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهم و از آنان می‌خواهم با استفاده از کاردستی‌هایی که ساخته‌اند، داستانی تعریف کنند. استقبال کودکان از این برنامه به‌قدری است که، خیلی وقت‌ها روزهای پنج‌شنبه پیش از باز شدن کتابخانه، پشت در منتظر می‌مانند.

پورحسن تعامل با مراکز فرهنگی روستا همچون کانون مسجد کوثر، پایگاه بسیج الزهرا، مدارس و مهدهای کودک و نیز حمایت دهیاری و شورای روستا از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه فرهیختگان را از عوامل مؤثر در معرفی روستای پشته به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور دانست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان