مرحله دوم ماموریت ۱۰۰ استارتاپ: سرمایه‌ گذاری‌ جدید در اکوسیستم استارتاپی ایران

۱۰۰ استارتاپ در شش ماه اول فعالیت خود نهایتا روی ۵ تیم و در مجموع مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و حالا قصد دارد در ادامه راه با نگرشی متفاوت، روی تیم‌های مرحله بذری و پیش‌بذری سرمایه‌گذاری کند.

مرحله دوم ماموریت 100 استارتاپ: سرمایه‌ گذاری‌ جدید در اکوسیستم استارتاپی ایران

100 استارتاپ در شش ماه اول فعالیت خود نهایتا روی 5 تیم و در مجموع مبلغ 2.5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و حالا قصد دارد در ادامه راه با نگرشی متفاوت، روی تیم‌های مرحله بذری و پیش‌بذری سرمایه‌گذاری کند.

گزارش دیجیاتو از نشست خبری 100 استارتاپ و جزییات بیشتر درخصوص سرمایه‌گذاری‌های آن را در این ویدیو مشاهده کنید. 

«محمد یاراحمدی» مدیر روابط عمومی 100 استارتاپ در نشست خبری این مجموعه اعلام کرد که برنامه سرمایه‌گذاری صد استارتاپ چابک‌تر از سایر نهادهای مرتبط بوده و تا پایان سال 98 این رقم سرمایه‌گذاری به 4 میلیارد تومان خواهد رسید.

او اعلام کرد: «در اولین دور سکوی پرتاب در آذر 98، ما 20 تیم را که از مجموعه‌ی 147 درخواست غربال شده بودند با کمک راهبران ارشد 100 استارت‌آپ داوری کردیم که از بین آنها 16 تیم برای گفت‌وگوهای بیشتر سرمایه‌گذاری انتخاب شدند و در نهایت سرمایه‌گذاری روی 5 تیم نهایی شد.»

او ادامه داد: «برنامه سرمایه‌گذاری چابک و سریع‌تری بود که در طول حداکثر یک ماه از درخواست تیم به سرمایه‌گذاری برسیم؛ با این حال به دلیل حجم زیاد درخواست‌هایی که پس از رویداد داوری آذرماه نیز به اوج رسید، کمی بررسی غیرحضوری تیم‌ها طولانی شد. ضمن اینکه قراردادها و فرایندهای 100 استارت‌آپ نیز در چندماه اخیر بازنگری و اصلاح شد تا به یک مدل پاسخگوتر برسیم. نکات مدنظر هم‌سرمایه‌گذاران و فرایندها آنها و شیوه تعامل تیم‌ها در فرایند سرمایه‌گذاری نیز از دیگر دلایلی بود که کمی فرایند سرمایه‌گذاری ما را طولانی‌تر کرد. با این حال خوشحالیم که دو ماه پس از رویداد داوری سکوی پرتاب پاییزی، می‌توانیم اولین دور سرمایه‌گذاری‌های خود را اعلام کنیم.»

مجموع مبلغ نهایی سرمایه‌گذاری تا الان 2.5 میلیارد تومان است که تا پایان سال 98 این رقم به 4 میلیارد تومان می‌رسد.

5 گروهی که تاکنون دور اول پرتفوی 100 استارت‌آپ را تشکیل می‌دهند این استارت‌آپ‌ها هستند:

  • ابر پزشکی با هم‌سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ

ابر پزشکی پلتفرم ابری ذخیره‌سازی مدارک بیماران است که با ذخیره‌سازی تصاویر رادیولوژی کار خود را آغاز کرده است.

  • فن‌آسا با هم‌سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ

فن‌آسا بر تولید ابزارهای توانبخشی برای معلولین و بیماران متمرکز است و فعالیت خود را با تولید قاشق‌های لرزه‌گیر برای بیماران پارکینسونی آغاز کرده است.

  • مدوپد با راهبری دکتر محمدحسین حمیدی

این استارت‌آپ حوزه هنر و مًد، پلتفرمی برای دسترسی هنرمندان به بازارهای خارجی و فروش اقلام تولید شده از طراحی هنرمندان است.

  • اسمارت مدیکو با هم‌سرمایه‌گذاری شتابدهنده هلثیو

اسمارت مدیکو، دستیار سلامت مخصوص بیماران دیابتی است که با هوش مصنوعی به این بیماران کمک می‌کند.

  • دست به رنگ با هم سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذار فرشته

این استارت‌آپ حوزه فرهنگ نیز بر تولید بوم‌های نیمه آماده آموزشی متمرکز است.

به گفته یاراحمدی در مدل ابتدایی 100 استارت‌آپ که در مهرماه با آغاز فعالیت این مجموعه ارائه شد، 100 استارت‌آپ برای سرمایه‌گذاری بر صندوق سرمایه‌گذاری خود با حجم سالانه 20 میلیاردتومان و چک‌سایز حداکثر 500 میلیون‌تومانی متمرکز بود:

«امروز 100 استارت‌آپ برای تامین بذرمایه با هم‌سرمایه‌گذاری دیگر صندوق‌های جسورانه و سندیکاهای سرمایه‌گذاران فرشته (مانند کارایا) و همکاری جمع‌سپاری‌ها (مانند نیک‌استارتر) و شتابدهنده‌ها عمل می‌کند. این مدل به ما اجازه می‌دهد که علاوه بر تامین بذرمایه بالاتر از چک‌سایز اختصاصی 100 استارت‌آپ و بیشتر از 1 میلیارد تومان، ریسک سرمایه‌گذاری باقی نهادها مانند صندو‌ق‌های جسورانه خصوصی، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته را پوشش دهیم و در عین حال نهادهای بیشتری را در 100 استارت‌آپ و رسالت فعال‌سازی لایه بذری شریک کنیم. در حال حاضر برای هم‌سرمایه‌گذاری در ارتباط نزدیکی با اسمارت‌آپ، کارایا، آمن، تریگ‌آپ و بهمن هستیم.»

یار احمدی می‌گوید در صندوق اختصاصی 100 استارت‌آپ هم تا الان وضعیت 19 میلیارد تومان از صندوق مشخص شده است. به گفته یاراحمدی تاکنون با صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی، سیستان بلوچستان صندوق پژوهش فارس، یزد و اصفهان مذاکراتی داشتند و همکاری با برخی از آنها قطعی شده است‌. او همچنین در مورد روش راهبری تیم‌ها گفت:

«برای راهبری تیم‌ها نیز ما در ابتدا صرفا متکی به شبکه راهبران حقیقی بودیم ولی امروز با همکاری نزدیکی که با شتابدهنده‌ها شکل گرفته است. در این مدل همکاری علاوه بر ورودی تیم‌های شتابدهنده‌ها که بدون غربالگری غیرحضوری وارد پروسه داوری حضوری می‌شوند، از ظرفیت شتابدهنده‌های تخصصی برای راهبری تیم‌های دیگر و همچنین استفاده از امکانات شتابدهنده‌ها چه در زیرساخت و چه شبکه منتورینگ استفاده می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانیم با پرداخت بخشی از بذرمایه به شتابدهنده‌ها جریان درآمدی در این نهادها در این دوره رکود نیز حفظ کنیم.»

همچنین یکی از ماموریت‌های جدیدی که در نهاد پشتیبان 100 استارت‌آپ تعریف شده کمک به آموزش گروه‌ها، بازپروری و بازگرداندن آنها به فرایند سرمایه‌گذاری است.

برای دور جدید داوری 100 استارتاپ شاهد 268 ثبت‌نام جدید بوده که از بین آنها 135 درخواست با مستندات کافی و معتبر دانسته شد و در نهایت از بین آنها 78 تیم برای داوری حضوری دور جدید انتخاب شده‌اند. این این 78 تیم را در روزهای 7 و 8 اسفند و رویداد داوری فصلی سکوی پرتاب با همکاری راهبران ارشد و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری داوری خواهند شد.

تفاوت این دور از سکوی پرتاب این است که مجموعه‌های هم‌سرمایه‌گذار رابه طور جدی‌تری در داوری دخیل داده شده‌اند و در صورت ابراز تمایل آنها به هم‌سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها فرایندهای بررسی بعدی به آنها واگذار خواهد شد و 100 استارت‌آپ منابع خود را برای کاهش ریسک آنها اهرم خواهد کرد. مجموعه‌هایی که تا الان برای حضور در رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند ادونچرز، اسمارت‌آپ، هم‌آوا، وی‌سی شریف، شناسا، کارایا، فینتک بانک انصار، توسعه کارآفرینی بهمن و صندوق‌های استان یزد، استان خراسان و دانشگاه تهران هستند.

این رویداد در «باهمستان 100 استارت‌آپ» برگزار خواهد شد و همزمان با آن در همان مکان اولین رویداد «نشونی» را نیز برگزار خواهد شد. «نشونی» فرصتی است تا بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها از نزدیک با راهبران، افراد شاخص زیست‌بوم و افراد موثر حاکمیتی و دولتی زیست‌بوم ارتباط داشته باشند و برای رشد کسب‌وکار خود راهنمایی یا کمکی کسب کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان