بار سنگین اتهامات بر دوش بار

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این نامه سرگشاده، با مضمون دعوت از ویلیام بار برای استعفا از عالی‌ترین سمت دادستانی امریکا آمده است: تک تک ما بشدت مداخله دونالد ترامپ و ویلیام بار در یک نظام قضایی منصف را محکوم می‌کنیم. ویلیام بار باید به‌خاطر اقداماتش استعفا دهد. در این نامه همچنین از کارکنان فعلی وزارت دادگستری و دولت امریکا خواسته شده هر نشانه‌ای از رفتارهای غیراخلاقی در وزارت دادگستری می‌بینند، به ناظران این وزارتخانه و اعضای کنگره، گزارش دهند و در صورت بروز چنین تخلفاتی همان‌طور که اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند، استعفا دهند و به مردم امریکا گزارش دهند که چرا استعفا داده‌اند.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده از طیف‌های سیاسی مختلف شامل دونالد آیر، معاون سابق دادستان کل دوره جورج بوش و حدود 50 نفر از دادستان‌های سابق امریکا هستند و گروه حقوقی غیرانتفاعی «حمایت از دموکراسی» این امضاها را از دادستان‌های فدرال سابق و مقامات سابق وزارت دادگستری جمع کرده و گفته است، در روزهای آینده امضاهای بیشتری را جمع خواهد کرد.

ویلیام بار زیر ذره بین

این نامه سرگشاده چند روز پس از آن منتشر شد که برخی سناتورهای دموکرات ویلیام بار را تحت فشار قرار دادند، استعفا دهد. در همین حال مؤسسه حقوقی «نیویورک سیتی بار» هم اعلام کرد، به طور رسمی عملکرد ویلیام بار را به ناظر کل وزارت دادگستری گزارش کرده است. روز جمعه گذشته تایمز در گزارشی فاش کرد که ویلیام بار یک دادستان خصوصی را به‌کار گمارده تا پرونده مایکل فلین، مشاور سابق ترامپ را که متهم به دروغگویی به اف بی‌آی است، بازبینی کند. او همچنین دادستان‌های خصوصی که در وزارت دادگستری شاغل نیستند، را به‌کار گمارده تا عملکرد دادستان‌ها در پرونده‌های حساس سیاسی را که امنیتی – ملی هستند، زیرنظر بگیرند. به‌نظر می‌رسد، این گام‌ها برای آرامش خاطر دادن به رئیس جمهوری بوده است.

به‌گزارش نیویورکر، استفان گیلرز، استاد مدرسه حقوق دانشگاه نیویورک در تحلیل تحولات اخیر در وزارت دادگستری امریکا می‌گوید: «با در نظر گرفتن سابقه تبعیت برده وار ویلیام بار از منافع ترامپ در مقابل منافع ملی، اینکه او اصرار دارد که بگوید مستقل عمل می‌کند و تحت نفوذ نیست، قابل قبول نیست. ترامپ بارها به اهداف احتمالی تحقیقات قضایی از افراد ثروتمند گرفته تا شرکت‌های بزرگ این سیگنال را ارسال کرده است که اگر به او وفادار باشند، او می‌تواند تخفیف‌های ویژه‌ای از وزارت دادگستری برای آنها بگیرد. همین که شما این ایده را به جامعه تزریق می‌کنید که ملاحظات سیاسی می‌تواند هر پیگیرد قضایی را هرچند کم تحت تأثیر قرار دهد، مخرب است و به محض اینکه چنین بابی باز شود اعتماد عمومی از بین می‌رود.»

نقطه آغاز رسوایی

جنجال تحت نفوذ بودن ویلیام بار از سوی ترامپ حدود 9 روز قبل پس‌از آن به پا شد که 4 دادستان پرونده راجر استون، دوست قدیمی و مشاور سابق ترامپ، پیشنهاد 7 تا 9 سال حبس راجر استون را به‌ وزارت دادگستری دادند اما ترامپ در توئیتر این مجازات را غیرمنصفانه توصیف کرد و ویلیام بار هم خواستار ارائه پیشنهاد مجازات سبک‌تر شد. پس‌از آن ترامپ مجدداً در توئیتر واکنش نشان داد و به ویلیام بار تبریک گفت که خواستار ارائه پیشنهاد مجازات سبک‌تر برای استون شده است. مجموع این تحولات به بدبینی‌ها درباره ویلیام بار و این احتمال که او تحت نفوذ و فرمان ترامپ است، را بالا برد تا جایی که ویلیام بار مجبور شد در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز از خود دفاع کند و بگوید که ترامپ هرگز از او درخواست نکرده است که جزئیات پرونده‌ای را در اختیار او قرار دهد. او حتی در این مصاحبه با لحنی سرزنش‌آمیز علیه ترامپ گفت: من نمی‌توانم اینجا در وزارتخانه‌ای کار کنم که تفسیرهای زمینه‌ای مداوم از کارم می‌شود. این مسأله کار کردن را برای من غیرممکن کرده است.» در نامه سرگشاده روز یکشنبه از سخنان سرزنش‌آمیز ویلیام بار خطاب به ترامپ استقبال شده اما امضا‌کنندگان نامه تأکید کرده‌اند: عملکرد آقای بار در تن دادن به فرمایش‌های شخصی رئیس جمهوری برای ما مهمتر از حرف‌هایش است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان