۹مـاه حمایت از همسر باردار

پیاده‌روی یک فعالیت دو نفره کاملا مناسب برای دوران بارداری است، در حین پیاده‌روی یادتان نرود حرف‌های قشنگ بزنید. قبل از رفتن به سر کار و یا بعد از شام یک پیاده‌روی دو نفره روزانه داشته باشید.

9مـاه حمایت از همسر باردار

حبیبه مرتضی؛ کارشناس ارشد مامایی کارشناس مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمسار

اگر شما همسر یک خانم باردار هستید، با داشتن رابطه‌ای نزدیک‌تر، بیشتر می‌توانید تجربه شیرین بارداری و تولد نوزاد را با هم سهیم شوید. در هفته ششم تا حول و حوش هفته چهاردهم، خانم‌های باردار بسیار احساس خستگی و تهوع دارند. بوها و مزه‌های خاصی ممکن است موجب شود که همسرتان احساس تهوع کند و شاید فقط بخواهد که بخوابد. او شاید به خاطر چیزهایی که از نظر شما کوچک هستند، تندخو و زودرنج باشد. با رفتن به سمت انتهای بارداری (حدود هفته 27 تا 40) نوزاد می‌تواند برای مادر بسیار سنگین باشد و خستگی و تندخویی هفته‌های اولیه بارداری، در این زمان اغلب باز می‌گردد و همسرتان شاید شروع به ترسیدن درباره تولد نوزاد بکند. اگر همسرتان مضطرب است، او را ترغیب کنید که در این مورد با شما صحبت کند. بعضی از خانم‌ها بیشتر دوست دارند که بشنوند تا این که کسی به حرف‌هایشان گوش کند، بنابراین ممکن است کمی طول بکشد تا او لب به سخن گفتن با شما باز کند. صبور باشید. اگر شما یاد بگیرید که در این زمان از همدیگر حمایت کنید، رابطه‌تان پس از آمدن نوزاد مستحکم‌تر خواهد شد. خصایص فردی همسرتان را در این برهه از زمان درک کنید. او هم‌اکنون با بسیاری از هورمون‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که کنترل بدن او را بدست گرفته‌اند و موجب اتفاقات غیرعادی در بدنش می‌شوند. با محبت شما، به او احساس بهتری دست خواهد داد و قدردان توجه شما خواهد بود.

عاشقانه رفتار کنید

با همسرتان بیشتر صحبت کنید کمی پر شور و احساس و همچنین عاشقانه رفتار کنید. به همسرتان بگویید چه چیزی باعث شد که عاشق او شوید و در حال حاضر هم بیشتر از همه عاشق چه چیزی در او هستید. برای هم از اولین قرارتان بگویید، اولین بوسه و اولین گفتن جمله «دوستت دارم». درباره این صحبت کنید که چه چیزی شما را یک زوج قوی و مستحکم می‌کند و چطور پدر شدن و مادر شدن حتی شما را قوی‌تر نیز می‌کند. در هفته‌های پیش رو، رابطه شما با چالش‌های منحصر به فردی روبرو خواهد بود. کار عاقلانه این است که هم اکنون اندکی انرژی برای تحکیم پایه و اساس آن بگذارید. کشیدن سیگار برای نوزاد خطرناک است، بنابراین اگر سیگاری هستید سعی کنید که در زمینه ترک آن مشورت بگیرید. اگر به سیگار کشیدن ادامه می‌دهید، نزدیک همسرتان سیگار نکشید، به او سیگار تعارف نکنید و همچنین سیگارهای‌تان را در هر جای خانه رها نکنید.

تقسیم کارهای خانه

هم‌اکنون زمان شروع به تقسیم کردن کارهای خانه است، البته اگر این کار را نکرده اید. دو زمینه وجود دارد که شما می‌توانید در آنها کمک کار مادر باشید: آشپزی در ماه‌های اول بارداری. بوی آشپزی موجب تنفر و زدگی او می‌شود. اگر شما آشپزی کنید احتمال دارد که او با تمایل بیشتری مواد غذایی مورد نیاز خودش و نوزادتان را بخورد. حمل کردن خرید‌های سنگین حمل بار می‌تواند تنش زیادی به کمر او وارد کند، بنابراین خرید را به تنهایی خودتان و یا با هم انجام دهید.

سعی کنید زمان‌های غذا خوردن بیشتری را کنار همسرتان باشید، عادت‌های غذایی سالم اتخاذ کنید، عادت‌هایی که می‌خواهید آنها را به بچه نیز انتقال دهید. بگذارید او بداند که تنها نیست.

 در مورد بارداری و مشکلاتی که همسرتان دارد مطالعه کنید. از سایت‌های اینترنتی و یا اپلیکیشن‌های موبایل تایید شده متخصصان و مراکز معتبر اپلیکیشن بارداری استفاده کنید. در این صورت اطلاعات زیادی نصیب‌تان می‌شود. توصیه‌های پایه‌ای سلامت به همان اندازه که برای او مهم است، برای شما نیز مهم است.

همراهی کـــردن هـــــمسر هنگام مراجعه به پزشک

همسرتان پس از باردار شدن برای جلسات پزشکی به‌طور معمول، حدود 1 بار در ماه، به دکتر خواهد رفت. شما نیز دوست دارید، به همراه او به بعضی جلسات پزشکی بروید. حضور شما نه فقط برای قوت قلب دادن، بلکه برای دریافت کردن راهنمایی‌های دکتر و نیز پرسیدن سوال‌های خودتان ضروری است. این کار همچنین شما را درباره تغییرات شگفت‌انگیزی که در بدن او،

در بارداری، رخ می‌دهد، مطلع می‌کند. از همه بهتر، این فرصتی است که یکی از نقاط عطف بسیار مهم زندگی را با همسرتان تجربه کنید. وقتی که برای اولین بار صدای ضربان قلب بچه را از درون شکم همسرتان می‌شنوید، زندگی‌تان برای همیشه تغییر خواهد کرد، بنابراین تاریخ‌های جلسات پزشکی همسرتان را در تقویم علامت بزنید و همه سعی خودتان را بکنید که در مراجعات به پزشک کنار همسرتان باشید. همچنین در به خاطر سپردن توصیه‌ها و اجرای آنها طی هفته‌های آینده او را همراهی کنید.

تبدیل شدن به یک پدر

اگر در خلل فرآیند بارداری همسرتان، احساس دور بودن و طردشدگی می‌کنید، کاری در این باره انجام دهید. در 13 هفتگی بارداری، همسرتان چیزهای زیادی در ذهنش دارد و ممکن است که به شما نگوید. اگر او بیش از شما با دوستانش و مادرش درباره نوزاد صحبت می‌کند، این به شما بستگی دارد که خودتان را نیز وارد بازی کنید و نقش خود را هم ایفا کنید. ممکن است که خود او هم متوجه نباشد که دارد شما را از خود دور می‌کند یا ممکن است فکر نکند که عنوان کردن برخی مسائل برای شما جالب باشد، مخصوصا اگر خودتان را راغب نشان نداده باشید. یا اینکه مردد است که در اوایل دوران بارداری و به این زودی این موضوعات را با شما مطرح کند. خودتان گفتگو را درباره این موضوعات آغاز کنید و او را اذیت نکنید.

ورزش دو نفره

ورزش کردن یک راه بسیار خوب برای از بین بردن استرس در هر دوی شما است. این کاری است که می‌توانید آن را با هم انجام دهید. در حال حاضر همسرتان نمی‌تواند ورزش‌های سخت و سنگین انجام دهد، اما با این وجود باز هم می‌توانید برای خودتان یک برنامه ورزشی دو نفره بریزید مثل یک پیاده‌روی دو نفره در عصر یا شب. حرف‌های قشنگ و رویایی بزنید. پیاده‌روی یک فعالیت دو نفره کاملا مناسب برای دوران بارداری است، در حین پیاده‌روی یادتان نرود حرف‌های قشنگ بزنید. قبل از رفتن به سر کار و یا بعد از شام یک پیاده‌روی دو نفره روزانه داشته باشید. فعالیت‌های ورزشی برای هر دوی شما خوب و البته با هم بودن‌تان در حل مسائل بسیار موثر است. یک فایده چشمگیر ورزش کردن این است که موجب آزاد شدن اندروفین شده و حس خوبی به شما می‌دهد که موجب بهتر شدن خلق و خوی همسرتان نیز می‌شود. هر دوی شما خیلی به این امر احتیاج دارید. ورزش کردن را ادامه دهید. اگر همسرتان ببیند که شما در این زمینه جدی هستید، او نیز جدی و مصمم خواهد بود.

شما می‌توانید بهترین همسر باشید. می‌دانید چطور؟

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا به مقام بهترین نزد همسرتان برسید این است که در تهیه غذا کمک کنید. شما مجبور نیستید که حتما هم آشپزی کنید. از آن جایی که همسرتان برخی اوقات دچار ویار می‌شود، گرفتن

غذای سالم از بیرون هم می‌تواند به شما کمک کند.

چرا نیمه دوم بسیار طولانی‌تر به نظر می‌رسد؟

نیمه راه بارداری همسرتان یک نقطه عطف بسیار بزرگ است، خب، چرا نیمه دوم بسیار طولانی‌تر به نظر می‌رسد؟ قسمتی از این قضیه ممکن است به دلیل این باشد که شما بخش عمده‌ای از سه ماهه اول را در ناباوری بسر بردید (پیش از آنکه نشانه‌های بارداری کامل خود را نشان دهند). هم‌اکنون نشانه‌های واقعی بارداری همسرتان کامل نمایان شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. این میانه راه که جذاب هم هست را با یک شام به یاد ماندنی کنید (یا اگر خیلی سرمست از پدر شدن هستید، با یک کادو). به خارج از شهر بروید. یا به هر جای دیگری. هر جایی که خانه نباشد. یک مسافرت کوچک ایده خوبی برای این زمان  است. چه یک مسافرت ساده و کم‌خرج و چه یک مسافرت پرخرج و گران. چیزی که هردوی شما به آن نیاز دارید، استراحت و تفریح است. سریعا برنامه‌های‌تان را بریزید.همسرتان را برای خریدن لوازم نگهداری بچه و یا سیسمونی به تنهایی به مرکز خرید نفرستید. شما ممکن است درباره بعضی چیزها مانند پرده‌ها، کاغذ دیواری‌ها یا چیزهایی از این دست فکر نکنید، اما یک نوزاد به لوازم زیادی ورای این موارد نیاز دارد. شما و همسرتان مانند یک تیم دونفره هستید و باید هر دوی‌تان از لوازم مورد نیاز بچه آگاه باشید. یک برگه شامل همه لوازم موجود برای یک بچه تهیه کنید و با همسرتان تصمیم بگیرید که به کدام یک از آنها نیاز دارید.با وجود میلیاردها نوزادی که تاکنون در جهان متولد شده‌اند، زمان وضع حمل همچنان یک رویداد غیر قابل پیش بینی است. پیش‌تر و قبل از رسیدن به زمان تولد، با همسرتان درباره چیزهایی که در حین وضع حمل می‌خواهد و یا نمی‌خواهد صحبت کنید. شما کسی هستید که باید مسئولیت زایمان همسرتان را بر عهده بگیرید و با  پزشک و ماما نیز در ارتباط باشید. اگر همسرتان نظر خاصی برای نحوه زایمان و تولد نوزاد دارد، شما باید آن را به خاطر سپرده و در بیمارستان به ماما انتقال دهید. 

منبع: خودمراقبتی هفته به هفته بارداری/ تهیه و تنظیم محمدکیاسالار، زهرا مددی طائمه. تهران: پارسای سلامت، 1395

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان