خبرگزاری فارس: با تشدید نابسامانی در بازار خودرو و رشد بیرویه قیمتها جلسهای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو در وزارت صنعت تشکیل شد که البته فعلاً تأثیری در کنترل بازار و قیمتها نداشته و همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم. در این شرایط رشد نرخ ارز نیز باعث بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است به طوریکه قیمت سایپا 131 که هفته پیش تا 62 میلیون تومان نیز رسیده بود حالا به 65 میلیون تومان رسیده است. در همین حال قیمت سایپا 111 به 67.5 میلیون تومان و سایپا 151 به 71 میلیون تومان رسیده است.
همچنین تیبا معمولی با قیمت 76 میلیون تومان و تیبا هاچبک با قیمت 80 میلیون تومان در بازار عرضه میشود.
قیمت پژو405 دوگانهسوز در بازار به 120 میلیون تومان رسیده و 405 تکسوز نیز با قیمت 98 میلیون تومان در بازار عرضه میشود. در مورد پژوپارس نیز میتوان به قیمت 127 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد.
قیمت رانا هم در بازار به 110 میلیون تومان، سمند الایکس به 107.5 میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 به 105 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 به 126 میلیون تومان و پژو206 صندوقدار به 127 میلیون تومان رسیده است.
در همین حال پژو207 دندهای با قیمت 160 میلیون تومان در بازار معامله میشود، در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو 96 میلیون تومان تعیین شده است و به این ترتیب شاهد اختلاف 64 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو هستیم.
همچنین قیمت دنا ساده در بازار به 152 میلیون تومان رسیده در حالی که نرخ کارخانهای این خودرو 83 میلیون تومان است و در این زمینه نیز شاهد اختلاف قیمت 69 میلیون تومانی بین نرخ بازار و کارخانهای این خودرو هستیم.
در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیار بالا رفته است، به طوری که شهریورماه امسال این اختلاف قیمت در مورد پراید حدود 3 میلیون تومان بود ولی حالا به بیش از 25 میلیون تومان رسیده است.
* لزوم تعیین سقف قیمتی برای فروش خودرو در بازار
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد با بیان اینکه در حال حاضر قیمتهایی که برای خودرو در بازار و سایتها ارائه میشود، کاذب و غیرواقعی هستند به خبرنگار فارس گفت: اگر برای فروش خودرو در بازار، سقف قیمتی مشخص شود و به عنوان مثال بگویند که بیشتر از 20 تا 30 درصد امکان افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ کارخانه وجود ندارد، بازار قابل کنترل خواهد بود و این حد از نابسامانی به وجود نمیآید.
وی با بیان اینکه بازار خودرو راکد است و خرید و فروش زیادی انجام نمیشود، افزود: در حال حاضر قیمتها سلیقهای اعلام میشود و هر شخصی به دلخواه خود، قیمت تعیین میکند، در حالی که اگر سقف قیمتی مشخص بود، نهادهای نظارتی میتوانستند بر بازار نظارت بهتری داشته باشند.
مؤتمنی با بیان اینکه قیمت حاشیه بازار خودرو توسط خودروسازان تعیین میشود، افزود: کار تجاری را باید فعالان بازار انجام دهند و اگر فروش خودرو در دست اتاق اصناف و اتحادیهها بود امروز شاهد فاصله قیمت بالا بین کارخانه و بازار خودرو نبودیم.
به گزارش فارس، با تشدید نابسامانی در بازار خودرو، هفته گذشته خبرگزاری فارس گزارشی از اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار خودروها منتشر کرد که واکنش برخی دستگاههای ناظر از جمله پلیس و رئیس قوه قضائیه را به همراه داشت. این اتفاق باعث پیگیری موضوع در وزارت صنعت نیز شده است.
* درخواست خودروسازان برای فروش خودرو در حاشیه بازار
در این راستا یک مقام مسئول به فارس گفت: برای رفع مشکل هرج و مرج بازار خودرو، جلسهای با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و فعالان بازار خودرو تشکیل شد و موضوع نابسامانی بازار مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه خودروسازان خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بودند و میگفتند که بهتر است اختلاف قیمت کارخانه با بازار مدیریت شود و در صنعت خودرو مصرف شود، زیرا در حال حاضر این اختلاف قیمت نصیب دلالان میشود.
به گفته این مقام مسئول، عرضه محدود خودروسازان عاملی برای نابسامانی بازار خودرو است و مدیران خودروساز در شرایطی خواستار فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار هستند که نهادی برای تعیین قیمت حاشیه بازار وجود ندارد و تضمینی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت در بازار نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دستورالعملی از جلسه خودرویی وزارت صنعت بیرون نیامده است، گفت: افزایش قیمت خودرو اثر روانی بر بازار میگذارد و در عین حال علاوه بر رشد اجرت تعمیر خودرو و لوازم یدکی باعث بالا رفتن کرایه حمل و در نتیجه رشد قیمت در بخشهای دیگر نیز میشود.