مدیرعامل شرکت مترو تهران خبر داد؛

تصویب نخستین طرح جامع قطار شهری پایتخت

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از تصویب اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی درون شهری برای پایتخت خبر داد.

تصویب نخستین طرح جامع قطار شهری پایتخت

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اعلام خبر تصویب اولین طرح جامع قطار شهری برای پایتخت پس از انقلاب اظهار کرد: در دهه 50 اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت تصویب شد. پس از آن طرح‌های مختلفی مطرح شد، اما در نهایت در سال 85 مطالعات طرح جامع ریلی تهران صورت گرفت، اما در سال 87 تقریباً نیمی از آن حذف شد.

وی گفت: در حالی که برای افق 1404 طرح جامع متروی تهران با 9 خط درون شهری و 4 خط اکسپرس طراحی شده بود، عملاً در تصویب نهایی طرح به دلیل مخالفت‌های دولت وقت با توسعه مترو، فقط 7 خط مورد تصویب قرار گرفت؛ لذا این طرح دیگر جامعیت خود را از دست داد.

امام با بیان اینکه آنچه از سال 87 تاکنون اجرا می‌کردیم اجرای 7 خط فوق بود، تاکید کرد: با حذف 4 خط اکسپرس و 2 خط درون شهری، این طرح دیگر یک طرح جامع برای افق 20 سال آینده نبود؛ لذا به دلیل این که در طرح جدید، 4 خط پیشنهادی درون شهری و نیز 2 خط اکسپرس با تمام جزئیات به تصویب رسیده است، می‌توان گفت تهران اکنون دارای طرح جامع ریلی شهری (مترو) شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که طرحی که 30 بهمن ماه جاری تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت به تصویب رسید نتیجه برنامه ریزی است که از سال 95 آغاز شد، گفت: 14 ماه قبل این طرح به شورای عالی ترافیک ارسال شد. پس از برگزاری جلسات فنی متعدد در شهریور ماه گذشته در شورای عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید و در نهایت در روز چهارشنبه 30 بهمن ماه، شورای عالی ترافیک کشور نیز این طرح جامع را با 11 خط درون شهری و 2 خط اکسپرس به تصویب رساند.

او در ادامه گفت: در نتیجه اجرای طرح جامع ریلی شهری برای تهران دسترسی 88 درصد مردم به ایستگاه‌های مترو و حمل و نقل عمومی به فاصله 800 متر از درب منزل کاهش می‌یابد. همچنین برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد.

امام با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی خطوطی که جدیداً به تصویب رسیده تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در پایتخت است، عنوان کرد: طرح فعلی اجرا شده متروی تهران یک طرح مرکزگرا است که خطوط آن به صورت ضربدری با یکدیگر تقاطع دارند. در حال حاضر تنها خطوط 6 و 7 متروی تهران هستند که با یکدیگر یک حلقه کوچک را تشکیل داده اند.

طرح جامع حمل و نقل ریلی شهری تهران و حومه

  طول خطوط  تعداد ایستگاه‌ها تعداد ایستگاه‌های تبادلی و تقاطعی
طرح مصوب سال 87

205 کیلومتر درون شهری

93 کیلومتر حومه‌ای

175 ایستگاه

40 ایستگاه

(21 موقعیت)

ساخته شده تاکنون

164 کیلومتر درون شهری

73 کیلومتر حومه‌ای

127 ایستگاه

26 ایستگاه

(14 موقعیت)

طرح جامع تصویب شده در 30 بهمن 98

398 کیلومتر درون شهری

222 کیلومتر حومه‌ای

299 ایستگاه 92 ایستگاه

 او در ادامه بیان کرد: با افزوده شدن 4 خط جدید 3 حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می‌شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکز گرا به شکل شبکه کامل درآیند. ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد.

امام در توضیح این مطلب عنوان کرد: خطوط 8 و 9 حلقه دوم، خطوط 9 و 11 حلقه سوم و خط 10 با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه متروی تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری مناقصه انتخاب مشاور طراح 4 خط جدید و 2 خط اکسپرس انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین تا یک سال آینده طراحی پایه خط 10 توسط مشاور به پایان می‌رسد. این خط نسبت به 3 خط دیگر پوشش ریلی کامل‌تر و فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

او در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا سال آینده عملیات اجرای خط 10 آغاز شود، گفت: همچنین تا یک سال آینده طرح اولیه 3 خط دیگر نیز تکمیل می‌شود و تا 2 سال دیگر طراحی پایه تمام خطوط فوق به پایان رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان