نوسان قیمت‌ها در بازار سبزه شب عید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ آخرین‌ ماه سال هم از راه رسیده و کم‌کم شهرها رنگ و بوی عید می‌گیرند. خیابان‌ها و بازارها شلوغ می‌شود و رفت‌وآمدها شتاب می‌گیرد تا هیچ کاری ناتمام نماند. تا یکی دو هفته دیگر شیرینی‌فروشی‌ها پر می‌شود از شیرینی‌های عید و شکلات، محوطه جلوی میوه‌فروشی‌ها پر می‌شود از جعبه‌های پرتقال و سیب زرد و قرمز و جلوی گلفروشی‌ها پر از گل‌های رنگارنگ و ماهی قرمز. گل و سبزه، شاید آخرین خرید‌های عید باشند ولی بی‌تردید مهم‌ترین‌ها‌ هستند؛‌ شاید بتوان لباس نو نخرید یا ماهی را از سفره شام عید حذف کرد، ولی هیچ سفره هفت‌سینی بدون سبزه و سنبل سفره هفت‌سین نمی‌شود، انگار که بی‌سبزه، عید نمی‌آید. خیلی‌ها البته به سنبل و سبزه اکتفا نمی‌کنند؛ آنهایی که به پیشباز بهار می‌روند جعبه‌های بنفشه و پامچال و شمعدانی را می‌خرند و به باغچه‌ها و حیاط خانه‌هایشان جانی تازه می‌بخشند. برای آپارتمان‌نشین‌ها گلدان‌های کوچک و بزرگ آماده با انواع گل‌های سینره، آزالیا، گوشواره‌ای، سیکلامن و همینطور شاخه‌های بلند بید قرمز و بید فر، بهترین گزینه برای زیباتر کردن فضای خانه‌ است.

گلفروشی‌ها گرچه چند وقتی است که بازارشان به گرمی قبل نیست، ولی نزدیک عید که می‌شود سرشان حسابی شلوغ می‌شود؛ مخصوصا 4-3 روز آخر سال. مغازه‌های‌ گلفروشی و فضای بیرون آنها تا شعاع 5-4‌متری پر از گلدان‌های بزرگ و کوچک می‌شود با انواع گل‌های رنگارنگ بهاری که به‌سختی می‌توان از خریدشان صرف‌نظر کرد. البته قیمت گل و گیاه در یکی دو سال اخیر بالا رفته و فروش بیشتر گلفروشی‌ها محدود شده به مناسبت‌هایی مثل روز مادر، روز پدر و البته مناسبت‌های شخصی و مجالس. ولی نزدیک عید که می‌شود تنوع گل و تنوع قیمت در این مغازه‌ها آن‌قدر است که بتوان یک گلدان ولو کوچک خرید و حال و هوای خانه را عوض کرد. البته هنوز قیمت‌ها به‌روز نشده و برای پیش‌بینی اینکه چقدر باید برای خرید گل و گلدان هزینه کرد باید به قیمت‌های کنونی و قیمت‌های نزدیک عید پارسال اکتفا کنیم.

گل‌ها و گیاهان عیدانه

بعضی از گل‌ها و گیاهان، عیدها بازار بهتری نسبت به بقیه دارند و گل‌های ویژه عید محسوب می‌شوند. این گل‌ها از گروه‌های مختلفی هستند؛ گل‌های شاخه‌‌بریده، گیاهان آپارتمانی و گیاهانی که گل و ریشه ندارند و صرفا تزئینی هستند. گل‌های ریشه‌ای در روزهای نزدیک عید بهترین بازار را دارند. گلدان‌های ریشه‌ای فصلی گلدار خودشان به 2دسته تقسیم می‌شوند؛ گل‌هایی که ماندگاری کمی دارند و بعد از 13تا 15روز اول عید پژمرده می‌شوند، مثل سنبل، لاله، پامچال، بنفشه، شقایق و سینره. دسته دوم گل‌هایی هستند که دائمی و ماندگارند مثل رزهای بوته‌ای، ژرورا (ژربرا)، آنتریوم و ارکیده. در این گروه گیاهانی هم هستند که مدت زیادی نیست مد شده و به بازار آمده‌اند، مثل گل اژدر که نوعی شمعدانی است و کالانکوا. این گل‌ها را می‌توان به‌مدت طولانی‌تری در خانه نگهداری کرد. گیاهان ریشه‌ای و گلدار دیگری مثل آزالیا یا گل‌کاغذی هم نزدیک عید به عمل می‌آیند که به گفته گلفروشان در سال‌های اخیر مشتری‌های زیاد و بازار خوبی داشته‌اند. بین گل‌های شاخه‌بریده نزدیک عید، شب‌بو پرطرفدارترین است، البته گل‌های دیگری مثل فرزیا، مریم، رز، آلستر و اورینتال هم فروش خوبی دارند، ولی شب‌بو به گفته گلفروش‌ها حرف اول را می‌زند و بیشتر مردم حتی در حد یکی دو شاخه هم که شده شب ‌عید از این گل خوشبو می‌خرند. شب‌بو معمولا در 3رنگ سفید، صورتی و بنفش عرضه می‌شود، اما نسبت سفید به رنگ‌های دیگر بیشتر است. دسته سوم از گیاهانی که عیدها بازار خوبی دارند، گیاهان بدون ریشه تزئینی هستند. بید قرمز، بید فر و بیدمشک در این دسته قرار دارند.

چقدر هزینه می‌کنیم؟

قیمت امسال گل‌ و گیاهان نوروزی هنوز اعلام نشده و گلفروشی‌ها نمی‌دانند قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود. رئیس اتحادیه فروشندگان گل وگیاه هم می‌گوید که هنوز برای برآورد قیمت‌ها زود است. اکبر شاهرخی  می‌گوید: تا زمان برداشت و رسیدن گل‌ها به بازارعوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد و به همین دلیل تا 10 الی 15روز دیگر نمی‌توان قیمت گل و گیاه شب عید را اعلام کرد. البته رئیس اتحادیه احتمال وارد شدن شوک قیمت به بازار را هم منتفی می‌داند. در چنین شرایطی شاید بتوان با نگاهی به قیمت‌های پارسال برآوردی تقریبی از قیمت‌ها داشت. سال گذشته هر گلدان سنبل و لاله بین 35تا 40هزار تومان قیمت داشت و بعید است امسال از این ارزان‌تر باشد. البته به گفته یکی از گلفروشان، سال گذشته واردات سنبل وضعیت خوبی نداشت و میزان آن به یک‌سوم هرسال رسیده بود و به همین دلیل قیمت آن افزایش یافته بود. به گفته رئیس اتحادیه گلفروشان امسال از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و اقلام وارداتی از جمله سنبل به میزان کافی وارد کشور شده است‌ و به همین دلیل احتمال افزایش قیمت این گل کم است. بنفشه، پامچال، شمعدانی، گوشواره‌ای، سینره، کالانکوا، سیکلامن و آزالیا، هم به‌صورت گلدانی فروخته می‌شوند و هم به‌صورت جعبه‌ای. هر جعبه بنفشه یا پامچال شامل 10تا 20گل، سال گذشته بین 30تا 40هزار تومان فروخته می‌شد ولی گل‌های گران‌تری مثل آزالیا قیمت‌های بالاتری داشتند. پارسال برای یک جعبه آزالیا بسته به تعداد، گا‌هی باید بین 100تا 200هزار تومان هزینه می‌کردید. بید هم که به شکل دسته‌ای فروخته می‌شود و هر دسته شامل 10تا 15شاخه است. یک دسته بید قرمز پارسال بین 10تا 15هزار تومان، بید فر بین 15تا 25هزار تومان و بیدمشک که طرفدار کمتری دارد بین 10تا 20هزار تومان قیمت داشته است. قیمت گل‌های شاخه‌بریده بعید است تغییر کند مگر در یکی دو روز پایانی سال که تقاضا خیلی بالا می‌رود و ممکن است کمبود گل در بازار قیمت‌ها را افزایش دهد. قیمت شب‌بو به طول ساقه و تعداد گل آن بستگی دارد، بهترین گل‌ها، ساقه‌ای بین 30تا 40سانتی‌متر طول دارند. هر دسته شب‌بو شامل 25شاخه را گلفروشی‌ها بین 60تا 70هزار تومان می‌خرند که پیش‌بینی می‌شود تا عید به 100هزار تومان هم برسد. هر شاخه شب‌بو در حال حاضر 10هزار تومان فروخته می‌شود که پارسال نزدیک عید بین 10تا 15هزار تومان قیمت داشت. پیک کار گلفروشی‌ها هفته آخر سال است ولی تا 5روز اول سال هم که بازار دید و بازدید داغ است و کوچک‌ترها به دیدن بزرگ‌‌ترها می‌روند، گل خریدار زیادی دارد. گلدان‌های سینره معمولا انتخاب بیشتر مشتری‌هاست که نسبت به شکل ظاهری و رنگ و لعاب آن قیمت مناسب‌تری دارد و می‌شود آن را 60-70هزار تومان خرید. ارکیده و آنتریوم و کالانکوا یا درختچه‌هایی مثل بنسای قیمت‌های بالاتری دارند. نرخ گل ارکیده کاشته شده در یک گلدان فانتزی و شیک از 150هزار تومان شروع می‌شود و بسته به منطقه شهری به 300هزار‌تومان هم می‌رسد.

از گل‌ها که بگذریم می‌رسیم به اصل موضوع که سبزه است. سبزه انداختن هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها متداول است، ولی بیشتر مردم امروز دیگر فرصت سبزه انداختن ندارند و سبزه عیدشان را آماده می‌خرند. سبزه هم انواع مختلفی دارد که متداول‌ترین نوع آن گندم است، ولی انواع دیگری از سبزه را هم در بازار می‌شود دید. عدس، ماشک(قره‌ماش) و گاودانه، بذرهای دیگری هستند که برای به عمل آوردن سبزه استفاده می‌شوند. اما قیمت سبزه به خیلی چیزها بستگی دارد؛ نوع بذر، کیفیت عمل‌آوری و ظرف. سبزه گندم پایین‌ترین نرخ را بین سبزه‌ها دارد و بین 2تا 7هزار تومان قیمت می‌خورد. سبزه‌های ماش و ماشک و عدس گران‌ترند و بسته به اندازه آنها بین 10تا 20هزار تومان قیمت دارند. برای سبزه‌هایی که در ظروف سفالی کاشته شده‌اند، قیمت ظرف هم به قیمت سبزه اضافه می‌شود و البته ظرف‌های گران‌تر و لاکچری هم هستند که می‌توانند قیمت یک سبزه را به 100تا 120هزار تومان هم برسانند.

نبض بازار

سال گذشته هر گلدان سنبل و لاله بین 35تا 40هزار تومان قیمت داشت و بعید است امسال از این ارزان‌تر باشد. البته به گفته یکی از گلفروشان سال گذشته واردات سنبل وضعیت خوبی نداشت و میزان آن به یک‌سوم هرسال رسیده و به همین دلیل قیمت آن افزایش یافته بود. به گفته رئیس اتحادیه گلفروشان امسال از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و اقلام وارداتی از جمله سنبل به میزان کافی وارد کشور شده است و به همین دلیل احتمال افزایش قیمت این گل هم کم است

رئیس اتحادیه فروشندگان گل وگیاه: هنوز برای برآورد قیمت‌ گل و گیاه زود است، تا زمان برداشت و رسیدن گل‌ها به بازار، عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد و به همین دلیل تا 10 الی 15روز دیگر نمی‌توان قیمت گل و گیاه شب عید را اعلام کرد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان