آموزش کاشت سبزه خرما برای سفره هفت سین

یکی از ایده های جالب و خلاقانه ای که برای داشتن یک سبزه زیبا برای سفره هفت سین در عید نوروز می توانید از آن بهره مند شوید کاشت سبزه خرما می باشد که برای بانوان خوش ذوق و هنرمندی که علاقه مند به سبز کردن سبزه عید با دست خود هستند گزینه مناسب و خاصی می باشد.

آموزش کاشت سبزه خرما برای سفره هفت سین

از جمله اقداماتی که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز عید نوروز بسیاری از افراد علاقه مند به انجام آن هستند کاشت سبزه عید می باشد که برای این کار می توان از بذرهای مختلفی همچون حبوبات و دانه های گوناگون استفاده کرد و بدین گونه هفت سین خود را جلوه زیبایی بخشید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه خرما بپردازیم.

نحوه کاشت سبزه خرما

به طور کلی یکی از اجزای مهم و اصلی هفت سین که به عنوان نماد سرسبزی و شادابی در این مجموعه قرار گرفته می شود سبزه بوده که امروزه به منظور عدم هدر دادن حبوبات و غلات خوراکی مختلف برای کاشتن آن از ایده های جالبی در این زمینه استفاده می شود که از انواع آن می توان به کاشت سبزه خرما اشاره کرد که به راحتی با یاد گرفتن روش آموزشی ساده ای می توانید در خانه به تهیه آن بپردازید.

طریقه کشت سبزه خرما

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

این عمل علاوه بر کمک به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف دانه های خوراکی همچون عدس، ماش، گندم و … باعث می شود سبزه ای زیبا و ماندگار برای عید نوروز داشته باشید. در صورتی که تمایل به آماده سازی این نوع سبزه دارید بهتر است که در زمان مناسب یعنی حدود 20 الی 30 روز پیش از عید آن را بکارید تا سر موقع ریشه بزنند و سبز شوند.

باید توجه داشته باشید که این نوع سبزه همچون دیگر سبزه ها دارای نکات و مراحل کاشت مخصوص به خود است و باید به شیوه صحیح و اصولی آبیاری و از آن مراقبت شود تا به موقع و سروقت سبزه شما آماده شود و سفره هفت سین خود را با آن زینت ببخشید و همچنین از هنر دست خود لذت ببرید. بنابراین اگر از سبزه های تکراری خسته شده اید و تمایل دارید امسال سبزه ای خاص و جذاب برای عید داشته باشید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مراحل کشت سبزه خرما به روشی ساده

مراحل کاشتن سبزه

در ابتدا برای کاشت سبزه خرما باید هسته های خرما را آماده نمایید. بدین منظور چند عدد خرمای رسیده را انتخاب کرده و هسته آن ها را جدا سازی نمایید. سپس هسته خرمای کاملا رسیده را تمیز کرده و درون آب سرد بگذارید. سعی کنید روزانه آب داخل ظرف را عوض کرده و به خاطر داشته باشید که آب سرد را هرگز از یاد نبرید. این کار حدود 7 الی 10 روز بایستی ادامه یابد تا هسته خرما ریشه بزند.

طریقه کشت سبزه خرما برای عید نوروز

هسته های خرما پس از 7 روز شروع به ریشه زنی یا جوانه زنی می کنند. جوانه هسته خرما باید در این مرحله کاشته شود. دقت کنید که برای قسمت ریشه زنی نیز بایستی موارد مهمی را رعایت کرده و انجام دهید. بدین ترتیب که ابتدا هسته خرما را درون یک دستمال نم دار گذاشته و آن دستمال را به شکل منظم دور آن بپیچید. سپس دانه های خرمای پیچیده شده در پارچه را داخل نایلون بگذارید. بهتر است که از نایلون زیپ دار استفاده نمایید. بعد از آن باید صبر کنید تا هسته خرما ریشه بزند. سعی کنید از باز و بسته کردن آن خودداری نمایید. این پروسه تقریبا دو هفته و نیم یعنی 15 الی 20 روز طول می کشد.

آموزش کشت سبزه هسته خرما

هسته خرما به طور معمول برای کاشت با سایر دانه ها تفاوت های زیادی دارد و خاک مناسب از جمله اصلی ترین موارد در کشت این دانه به شمار می آید. به همین دلیل خاک سبک و مناسب که باکیفیت باشد را برای این کار انتخاب نمایید و اصول مهمی که در این زمینه باید رعایت کنید را انجام دهید. بدین ترتیب که پس از ریشه زنی هسته ها آن ها را داخل یک گلدان که با خاک باغچه پر شده بکارید. پس از گذاشتن هسته ها درون گلدان بر روی آن ها لایه ای خاک ریخته و تا هنگام سبز شدن بذرها خاک را به طور مرتب به صورت نم دار نگه دارید. بهتر است از اسپری کردن آب بر روی خاک گلدان استفاده نمایید و آب را به شکل معمولی درون گلدان نریزید.

آموزش کاشت سبزه خرما

به طور کلی آبیاری گلدان ها مهمترین قسمت رویش دانه ها می باشد. در کاشتن سبزه با هسته خرما این موضوع اهمیت بالاتری به خود می گیرد. به همین دلیل باید با دقت و حوصله زیادی مواردی را انجام دهید تا از این نوع سبزه استفاده درستی داشته باشید. از جمله این موارد این است که پس از سبز شدن هسته خرما آب دادن به گلدان را به شکل متوسط انجام بدهید. دقت داشته باشید که آب تمیز برای این نوع سبزه اثر مثبتی دارد.

توجه داشته باشید که خرما درخت گرمسیری بوده که ماندگاری بالایی دارد ولی این به این معنی نمی باشد که در مرحله سبز شدن بایستی به آن آب کمی بدهید. پس از سبز شدن سبزه خرما میزان فاصله آبیاری را به مرور افزایش بدهید یعنی تا زمانی که خاک گلدان خشک نشده آن را آبیاری نکنید.

مراحل کاشت سبزه خرما

نکات و توصیه های مهم

  • گلدان سبزه خرما احتیاج به تابش ملایم نور آفتاب دارد. آفتابی که به شکل غیرمستقیم به آن بتابد بسیار مناسب می باشد. در واقع مورد مهمی که باید به آن توجه شود عدم تابیدن نور به شکل مستقیم است. نور آفتاب مناسب ترین تور برای کاشتن این نوع سبزه به حساب می آید.
  • در مرحله ریشه زنی بهتر است که نایلون در مکان گرمی قرار گرفته شود.
  • رطوبت داشتن دانه ها خیلی مهم می باشد. باید دقت کنید که دانه های درون دستمال خشک نشوند.
  • از جابجایی مداوم گلدان پرهیز نمایید.
  • تا جای امکان از دستمال کاغذی برای دانه ها استفاده نکنید. ولی در صورت استفاده باید دقت کنید که آن ها خیلی زود از بین می روند.
  • توجه داشته باشید که خاک سبک برای گلدان این نوع سبزه خیلی مناسب می باشد و باعث رشد بهتر آن می شود و در نتیجه سبزه خرما را پرپشت تر می کند.

شیوه کشت سبزه هسته خرما

در این مطلب با نحوه کاشت سبزه خرما و نکات مهم در این زمینه آشنا شدید که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان