نگاهی به ۱۰ فیلم‌ برتر الیزابت تیلور

الیزابت تیلور Elizabeth Taylor در ۲۷ فوریه ۱۹۳۲ از پدر و مادری آمریکایی در لندن به دنیا آمد و از ۹ سالگی وارد عرصه بازیگری شد

الیزابت تیلور Elizabeth Taylor در 27 فوریه 1932 از پدر و مادری آمریکایی در لندن به دنیا آمد و از 9 سالگی وارد عرصه بازیگری شد. او همیشه به‌عنوان یکی از زیباترین و بهترین بازیگران سینما در دنیا زبانزد همگان بود. تیلور یکی از آخرین بازمانده‌های دوران طلائی هالیوود بود و در بسیاری از ماندگارترین و معروف‌ترین فیلم‌های کلاسیک آن دوران به ایفای نقش پرداخته بود.
به 10 تا از بهترین بازی‌های او در فیلم‌های سینمایی نگاهی انداخته ایم. اگر این فیلم‌ها را دیده‌اید، می‌دانید که از ارزش آن‌ها کم نشده و همچنان می‌توان به تماشای آن‌ها نشست. اگر هم برای بار اول این فیلم‌ها را می‌بینید، متوجه قدرت حیرت‌آور آن‌ها خواهید شد.

10. پدر عروس Father of the Bride 1950

پدر عروس - الیزابت تیلور

اکران این فیلم با ازدواج تیلور 18 ساله با نیکی هیلتون Nicky Hilton هم‌زمان شد و صحنه تماشایی از تیلور در لباس عروس را به تصویر کشید. «پدر عروس» بر اساس رمانی با همین نام اثر ادوارد استریتر Edward Streeter و به کارگردانی وینسنت مینلی Vincente Minnelli ساخته شده است. در اصل فیلم متعلق به اسپنسر تریسی Spencer Tracy (پدر عروس) است اما خداحافظی تیلور از دوران کودکی‌اش، به فیلم روح و احساس خاصی تزریق کرده است.

9. باترفیلد 8 Butterfield 8 1960

باترفیلد 8

خود الیزابت تیلور به این موضوع اعتراف کرد که احتمالاً دریافت اسکار بهترین بازیگر زن، به خاطر حس ترحم اعضای آکادمی پس از دچار شدن او به یک  بیماری نادر ریوی که او را تا پای مرگ برد، بوده است. البته بازی او در نقش گلوریا که زنی مهارنشدنی و جذاب بود در تصمیم داوران بی‌تأثیر نبود. او حتی باعث شد شوهر سابقش ادی فیشر Eddie Fisher خواننده در نقش مهیجی که در این فیلم داشت بسیار خوب بدرخشد.

8. کلئوپاترا Cleopatra 1963

کلئوپاترا - الیزابت تیلور

ماجراهای خارج از این فیلم تاریخی- حماسی به کارگردانی جوزف ال. منکیه‌ویچ Joseph L. Mankiewicz بیش از خود فیلم موردتوجه قرار گرفت؛ ماجرای عشق جنجالی میان تیلور و بازیگر مقابلش ریچارد برتون Richard Burton، دستمزد بی‌سابقه 1 میلیون دلاری تیلور و هزینه تولید بسیار بالای فیلم که تقریباً کمپانی فاکس قرن بیستم را به ورشکستگی کشاند و به یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد. «کلئوپاترا» برنده 4 جایزه اسکار ازجمله بهترین طراحی لباس و کارگردان هنری شد و در پنج رشته دیگر مثل بهترین فیلم سال و بهترین بازیگر مرد نامزد شده بود.

7. ناگهان تابستان گذشته Suddenly Last Summer 1959

ناگهان تابستان گذشته

در این فیلم نمایش روان‌درمانی (psychodrama) عجیب که بر پایه نمایش‌نامه تنسی ویلیامز Tennessee Williams ساخته شده، الیزابت تیلور نقش زنی بی‌طاقت را دارد که از سرنوشت توصیف‌ناپذیر پسرعمویش در رنج است. او برای دفاع از خود در موقعیت دشواری در برابر کاترین هپبورن Katharine Hepburn که نقش ویولت زن‌عموی ترسناک او را داشت، قرار می‌گیرد. ویولت برای مخفی کردن مسئله شرم‌آوری که در خانواده رخ داده، سعی در آسیب رساندن به او دارد. تیلور و هپبورن هر دو نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

6. رام کردن زن سرکش The Taming of the Shrew 1967

رام کردن زن سرکش - الیزابت تیلور

به نظر می‌رسد بسیاری از فیلم‌های بی‌شماری که برتون در آن‌ها بازی کرده، بازتابی از زندگی واقعی زودگذر او و عشق طوفانی 15 ساله‌اش با الیزابت تیلور باشد. حداقل این فیلم توانست رابطه بحرانی آن‌ها را به کمدی موفقی در دوران الیزابت (دوران شکوفایی و رشد درام و تئاتر انگلیس) تبدیل کند. تیلور برخلاف شخصیت واقعی‌اش، در این فیلم مطیع بی‌چون‌وچرای شوهرش می‌گردد. این فیلم بر اساس نمایش‌نامه‌ای به همین نام اثر شکسپیر و به کارگردانی فرانکو زفیرلی Franco Zeffirelli ساخته شده است.

5. ولوت ملی National Velvet 1944

ولوت ملی

این فیلم تیلور 12 ساله را به یک ستاره تبدیل کرد. «ولوت ملی» درباره دختر نوجوان و اسبش است که همچنان یکی از بهترین فیلم‌ها به‌حساب می‌آید. در این فیلم بود که دنیا چشمان یاقوتی معروف و درخشان تیلور را با عطش و اراده وصف‌ناپذیرش که به نماد شخصی او در حرفه‌اش تبدیل شد، دید. این فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار و در سه رشته دیگر نامزد شد.

4. غول Giant 1956

غول - الیزابت تیلور

در این داستان تاریخی حماسی درباره تگزاس مدرن، راک هادسن Rock Hudson ستاره اصلی فیلم است و جیمز دین James Dean عنصر جذاب آن، اما الیزابت تیلور قلب داستان و نقطه مرکزی اخلاقیات فیلم است. دو مرد عاشق او شدند ولی او تسلیم هیچ‌کدام نشده است. تیلور در حین ساخت این فیلم وارد دهه سوم زندگی‌اش شده و درحالی‌که برای زندگی و استقلالش همچنان حفظ‌شده، بیش‌ازپیش فروتن گشته است.

3. مکانی در آفتاب A Place in the Sun 1951

مکانی در آفتاب - الیزابت تیلور

این اولین باری نبود که تیلور نقش یک بزرگ‌سال را ایفا می‌کرد، اما اولین باری بود که یک بازی بزرگ سالانه در نقش یک دختر ثروتمند با رؤیاهای سرزنده را اجرا کرد. تیلور در نقش آنجلا، احساسات جورج (مونتگومری کلیفت Montgomery Clift) جوان را برانگیخت و او را به مسیر نامشخصی کشاند و خیالات خمود او را به چنگ آورد.

2. گربه روی شیروانی داغ Cat on a Hot Tin Roof 1958

گربه روی شیروانی داغ

تیلور که براثر مرگ همسرش مایک تاد Mike Todd در یک حادثه هوایی گیج و مبهوت شده بود، سوگواری خود را به نقشش در اقتباس تنسی ویلیامز Tennessee Williams تزریق کرد و یکی از بهترین، جذاب‌ترین و پراحساس‌ترین بازی‌هایش را در این فیلم عرضه کرد. او در نقش مگی گربه به‌عنوان یکی از هوشیارترین اعضای خانواده که به خاطر طمع، بیماری، مصرف الکل و عدم وجود عشق در حال فروپاشی بود، ظاهر گشت. این فیلم در شش بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

1. چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ Who’s Afraid of Virginia Woolf 1966

چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟

بهترین نقش‌آفرینی تیلور در فیلمی که به یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های تاریخ فیلم و سینما تبدیل شد، دومین جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. تیلور و برتون در فیلم مایک نیکولز Mike Nichols در نقش یک زوج جنجالی و پرتنش، بهترین بازی خود را به نمایش گذاشتند و رک‌گویی آن‌ها باعث شد سانسورهای هالیوود که بیش از 30 سال گریبان فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها را می‌گرفت، از بین برود.
این مطلب برگرفته از مقاله‌ای در وبسایت moviefone.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان