مصباحی مقدم: لیست سیاهی وجود ندارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در ارتباط با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: در FATF  اصطلاحی به نام لیست سیاه وجود ندارد. در این برهه ما مجددا وارد لیست کشورهای غیرهمکار با FATF  شدیم.

وی در ارتباط با امکان همکاری مجدد با FATF گفت: آنچه تصویب شده مجددا فرجه ای برای ایران باقی گذاشته که هر وقت دو کنوانسیون پالرمو و CFT  تصویب شد، امکان ورود ایران به لیست کشورهای همکار هست. اینکه گفته می‌شود اگر ایران با تعبیر غلط مطبوعات به لیست سیاه FATF بپیوندد برای بازگشتش حتی بعد از تحریم های آمریکا نیز پروسه طولانی نیاز است، باید بگویم که چنین حرفی درست نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: تا به الان 39 توصیه از 41 توصیه FATF عمل شده اما منفعتی برای ایران نداشته است.

وی گفت: از اتفاق اخیر به عنوان «لیست سیاه» نام بردن به هیچ وجه صحیح نیست؛ چراکه شرایطی به نام لیست سیاه FATF وجود ندارد این در حالی است که متأسفانه مطبوعات ایران دائما از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

وی در توضیح نام مناسب برای شرایط فعلی ایران در مقابل FATF گفت: آنچه وجود دارد لیست کشورهای همکار، غیرهمکار، در حال همکاری و تعلیق شده در حال همکاری با نهاد است. استفاده از لیست سیاه اثر بسیار بدی روی افکار عمومی جامعه ما دارد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: رئیس محترم بانک مرکزی نیز در واکنش به افزایش نرخ ارز گفت نرخ ارز در ایران تحت تاثیر قرارگرفتن ایران در گروه های غیرهمکار از سوی FATF قرار نمی گیرد. وقتی رئیس بانک مرکزی چنین اظهارنظری می کند چرا بقیه این حرف‌ها را نمی‌شنوند؟

مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق بر بازار اقتصادی ایران مثل ارز یا وضعیت تجارت خارجی اثر می‌گذارد یا نه؟ گفت: برخلاف فضاسازی مطبوعاتی که افکار عمومی، فعالان اقتصادی، بازار و کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند را می‌ترسانند باید گفت که در بازار اقتصادی هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است. انتشار اخبار غلط  باعث می شود کسانی که خرید و فروش ارز انجام می دهند به بالابردن قیمت ارز تشویق شوند.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: بانک‌های بین المللی چه درجه یک و دو و چه شرکت‌های بزرگ جهانی بر اساس تحریم‌های آمریکا با ما کار نمی‌کنند و تا وقتی هم که آمریکا تحریم‌های خود را برندارد این وضع ادامه پیدا می کند مگر آنکه کشورهای دیگر کم کم جرأت دور زدن تحریم ها را پیدا کنند که بعید است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد بانک ها و شرکت های درجه 3 دنیا اما هنوز با ایران همکاری می کنند. آن‌ها با آمریکایی ها تعاملی ندارند یا اگر دارند بسیار اندک است، بر همین اساس از مورد تحریم شدن نمی‌ترسند.

وی با بیان اینکه "همین وضعیتی که امروز داریم استمرار پیدا می‌کند" گفت: میزان صادرات ما در سال جاری 36میلیارد دلار بوده است. حدودا همین مقدار نیز واردات داشته ایم.  آیا این صادرات و واردات با استفاده از بانک ها و شرکت های بزرگ جهانی انجام شده است؟

مصباحی مقدم تصریح کرد: ما با استفاده از بانک ها و شرکت های درجه سه دنیا، صرافی ها و دولت های همکار ایران مانند چین، روسیه، هند، ترکیه و عراق در سال گذشته تجارت کردیم. این همکاری‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: بانک ها و کشورهای همکار ایران به خوبی می دانند که ایران نه پولشویی و نه تأمین مالی تروریسم می کند. بنابراین معنا ندارد که ما از طریق مطبوعات و رسانه ها افکار عمومی را پریشان کنیم تا مردم فکر کنند دنیا به آخر رسیده است؛ یک کشور 80 میلیونی، که 7درصد ذخایر زیرزمینی جهان را دارد به بن بست نمی رسد. 80درصد اقتصاد ایران داخلی است و تنها بیست درصد اقتصاد ایران وابسته به داد و ستدهای خارجی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان