چند درصد مردم به کرونا مبتلا خواهند شد؟

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش محققان کشور برای تولید سرم درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا خبر داد و گفت: ۴۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا و اغلب با علائم خفیف بهبود پیدا می‌کنند.

 عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش محققان کشور برای تولید سرم درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا خبر داد و گفت: ۴۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا و اغلب با علائم خفیف بهبود پیدا می‌کنند.

مینو محرز روز شنبه افزود: اکنون در مرحله اپیدمی و همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا یا بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم و این جزو ذات اپیدمی است که حداقل ۴۰ درصد جامعه دچار این ویروس می شود تا بعد بیماری فروکش کند.

وی ادامه داد: هنوز به مرحله اوج بیماری نرسیده ایم و همچنان شاهد ابتلای روزافزون به این ویروس هستیم. پیش بینی است که طی دو تا سه هفته آینده همچنان روند صعودی این بیماری را شاهد باشیم و بعد از آن روند نزولی بیماری شروع می شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این اتفاقی است که در چین هم افتاده است. در ایران نیز باید منتظر همه گیری حداقل ۴۰ درصد افراد جامعه به این ویروس باشیم اما بیش از ۸۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند دچار بیماری خفیف با علائم خفیف می شوند و ممکن است آن قدر علائم بیماری خفیف باشد که خودشان هم متوجه نشوند.

فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: قانون ایپدمی یک بیماری ویروسی این است که حداقل ۴۰ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا می شوند. این پیش بینی متخصصان اپیدمیولوژی درباره بیماری کرونا در ایران هم است. پیش بینی اپیدمیولوژیست ها درست است و آن را قبول دارم. البته این بیماری در بین سالمندان شدیدتر است اما در بین افراد پیر هم ممکن است با علایم خفیف باشد و حتی احتیاج به مراقبت پزشکی هم نداشته باشند.

وی گفت: ایران جزو کشورهایی است که بعد از چین با اپیدمی بزرگ ویروس کرونا مواجه شده و حتی مشاهده شده که افرادی از ایران به کشورهای دیگر سفر کرده و به این ویروس مبتلا بوده اند که به احتمال زیاد این افراد جزو بیماران خفیف و کم علامت یا حتی بدون علامت بوده اند.

سه علامت ابتلا به کرونا

محرز افزود: اغلب جمعیت ۴۰ درصدی که احتمالا به ویروس کرونا مبتلا می شوند، بی علامت یا دچار علائم خفیف هستند و حدود نیمی از این افراد حتی متوجه نمی شوند که به ویروس مبتلا شده اند. به خصوص ابتلا به این ویروس در کودکان معمولا علامت چندانی ندارد. علامت اصلی این بیماری در افرادی که دچار علائم می شوند نیز بیشتر تب، سرفه خشک و تنگی نفس است و در تعداد کمتری ممکن است گلودرد مشاهده شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر ماندن در خانه و قرنطینه خانگی برای این است که شیوع این بیماری را کم کند. توصیه بسیار مهمی است که اگر مردم رعایت کنند میزان شیوع و همه گیری این بیماری بسیار کمتر می شود.

وی افزود: مدل قرنطینه ای که چین برای شهر ووهان اجرا کرد در کشور ما شدنی نیست زیرا حکومت چین با روش خود مردم را مجبور به ماندن در خانه کرد و حتی درِ خانه های مردم را قفل می کرد که بیرون نیایند. این شیوه با روحیه و فرهنگ مردم ایران شدنی نیست و از نظر حقوق بشر هم تبعات سنگینی دارد.

محرز ادامه داد: ویروس کرونای جدید در دنیا فقط یک نوع است که از نظر ژنوم ویروس همان ویروسی که در ووهان چین بوده اکنون در ایران و کشورهای دیگر هم گسترش یافته و تفاوتی ندارند. در مورد اینکه گفته می شود افراد بعد از ابتلا ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند هیچ سند علمی وجود ندارد و مشاهدات علمی نشان می دهد افراد بعد از یکبار ابتلا به این ویروس واکسینه می شوند به همین علت محققان در تلاش هستند تا از پلاسمای خون افرادی که واکسینه شده اند، داروی بیماری کووید ۱۹ را تولید کنند.

اینفودمی بدتر از اپیدمی کرونا

محرز گفت: اکنون مهمتر از اپیدمی بیماری ناشی از ویروس کرونا، اپیدمی شایعات و اخبار کذب است که در جامعه مشکل ایجاد کرده و همه را نگران کرده است. اسم این اپیدمی را «اینفودمی» یا اپیدمی شایعات گذاشته اند. یکسری شیادان هم پیدا شده اند که درمان و داروی کرونا را کشف کرده اند و به دنبال بهره خودشان از این اوضاع هستند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا افزود: ممکن است گرم شدن هوا هم بر کاهش اپیدمی بیماری موثر باشد اما مهمتر از آن این است که اپیدمی بیماری دوره ای دارد و بعد از ابتلای جمعیت مشخص مثلا حدود ۴۰ درصد دوره اپیدمی تمام می شود. در چین هم این اتفاق افتاد و اکنون روند بیماری رو به نزول است. اگر این طور نبود اپیدمی بیماری دائم باید ادامه پیدا می کرد.

محرز درباره اعلام وزارت بهداشت مبنی جریمه شدن افرادی که بیماری خود را کتمان کنند گفت: نمی دانم منظورشان چه بود. چطور می شود کسی دچار بیماری شود و کتمان کند. باید مسئولان وزارت بهداشت در این مورد توضیح دهند. شاید مواردی بوده که ما اطلاع نداریم.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته(جمعه) اعلام کرد: تاکنون موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۴ هزار و ۷۴۷ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۲۴ نفر رسیده و همچنین ۹۱۳ نفر بهبود یافته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان