خبرگزاری تسنیم: جدول زمانبندی ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی 1399-1400 برای دورههای تحصیلی مختلف ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان و کتابهای درسی دانش آموزان استثنایی از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbppk.com و برابر جدول تقویم زمانی ذیل انجام میشود.
کتابهای درسی براساس سفارشهای ثبت شده در سامانه توزیع خواهد شد.
ادارات کل آموزش و پرورش استانها باید براساس جدول زمانی ذیل نسبت به ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی 1399-1400 با فرض قبولی دانش آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند و در صورت عدم موفقیت دانش آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.
آغاز ثبتنام کتابهای درسی دوره ابتدایی از 21 اسفند
جدول زمانبندی ثبت سفارش بدین شرح است:
آمادگی تکمیلی (پیشدبستانی استثنایی)، پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)، پایه هشتم و نهم دوره متوسطه اول و پایه هشتم و نهم دوره متوسطه اول پیش حرفهای استثنایی؛ شروع ثبت نام از 21 اسفند 98 تا 29 اردیبهشت 99.
پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) و پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفهای استثنایی؛ از 24 فروردین 99 تا 23 خرداد 99.
امادگی مقدماتی (پیش دبستانی استثنایی و پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)؛ از 8 تیرماه 99 تا 9 شهریور 99.
پایه هفتم دوره اول متوسطه، پایه هفتم دوره اول متوسطه پیش حرفهای استثنایی؛ از 8 تیر 99 تا 15 شهریور 99.
اصلاح سفارشهای ثبتشده از 17 تیر 99
اصلاح سفارش تمام دورههای تحصیلی از 17 تیر 99 تا 31 شهریور 99 امکان پذیر است.
توزیع کتابهای درسی تمام دورههای تحصیلی از استان به منطقه از اول اردیبهشت 99 تا 31 شهریور ماه انجام میشود. همچنین توزیع کتابهای تمام دورههای تحصیلی استثنایی از 25 مرداد 99 تا 31 مرداد 99 انجام میشود.
توزیع کتابهای درسی دوره ابتدایی از منطقه به مدرسه از تاریخ اول شهریور 99 تا 13 شهریور 99، دوره اول متوسطه از تاریخ 25 مرداد 99 تا 15 شهریور 99، دوره دوم متوسطه نظری از تاریخ اول شهریور 99 تا 19 شهریور 99 و دوره دوم متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش از اول شهریور 99 تا 25 شهریور 99 انجام میشود.
کتابهای درسی دانش آموزان تمام دورههای تحصیلی توسط مدارس از 10 شهریور 99 تا اول مهر 99 انجام میشود.
شیوه ثبتنام و ثبت سفارش خرید کتاب درسی
با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانشآموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سناد انجام میشود مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامهای و تحصیلی دانش آموزان را در سامانه سناد به روزرسانی و در اولین فرصت دانش آموزان را برای سال تحصیلی 1399-1400 ثبتنام کنند.
مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه مربوطه نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان اقدام و از ارجاع موردی دانش آموزان و اولیای آنها به کافی نت برای سفارش انفرادی پرهیز کنند.
درصورت تمایل دانش آموزان وخانوادهها آنها میتوانند از طریق سامانه ذکر شده برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند نام کاربری برای ورود به سامانه کد ملی دانش آموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموز است.
بهای کتابهای درسی برای ثبت سفارش گروهی صرفاً براساس قیمتهای پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
کتابهای درسی دانش آموزان تمام دورههای تحصیلی از طریق مدرسه محل تحصیل آنها که در سفارش دانش آموز قید شده توزیع خواهد شد.
در صورتی که برای دانش آموزی سفارش کتاب درسی در سامانه ثبت شده باشد، اما در سامانه سناد برای سال تحصیلی 1399-1400 ثبتنام نشده باشد حواله از منطقه به مدرسه برای این دانش آموز (تا زمانی که در سامانه سناد ثبت نام نوشد) صادر نمیشود.
امکان توزیع کتابهای درسی دوره متوسطه توسط کتابفروشیها
درصورت استقبال کتاب فروشیهای مجاز در سطح مناطق و شهرستانها برای مشارکت در ثبت نام و توزیع الکترونیکی برابر ضوابط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، توزیع کتابهای درسی دانش آموزان متوسطه اول و متوسطه دوم نظری پس از ثبت سفارش کتاب در سامانه توسط کتاب فروشیهای مجاز که از طریق سامانه معرفی میشوند.
دانشآموزانی که مدرسهشان تغییر میکندباید چه کار کنند؟
در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش آموز قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه به شرح ذیل وجود دارد:
درصورت جابجایی دانشآموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسههای مبدأ و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش آموز به طور خودکار در سامانه اصلاح و کتابهای درسی دانشآموز در مدرسه جدید تحویل میشود.
در صورت جابجایی دانشآموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسههای مبدأ و مقصد مدرسه مقصد یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتابهای درسی دانشآموز در صورت اصلاح سفارش در مدرسه جدید تحویل میشود.
در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانشآموز قبل از صدورحواله از منطقه به مدرسه و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتابهای درسی دانش آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانش آموز به مدرسه فراهم شود.
در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه به شرح ذیل اقدام شود:
مدرسه مبدأ ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.
منطقه ملزم به بررسی و تأیید حواله مرجوعی از مدرسه است.
پس از تأیید منطقه مدرسه محل تحصیل یا دانشآموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتابهای درسی دانش آموز متناسب با پایه، رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانش آموز فراهم شود.
ثبت سفارش معلمان از 25 شهریور 99
معلمان و دبیران میتوانند از تاریخ 25 شهریور 99 و دانش آموزانی که فقط به تعدادی از کتابهای درسی نیاز دارند از تاریخ 7 مهر 99 فرآیند سفارش کتابهای درسی را از منوی سفارش تک جلدی کتابهای درسی و بسته آموزشی در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آنها تحویل شود این خدمت تا تاریخ 10 اسفند 99 ادامه خواهد داشت.
یک نسخه از کتابهای نونگاشت به تناسب دوره، شاخه و رشته تحصیلی دایر در هر مدرسه به صورت رایگان به مدرسه تحویل میشود تا مورد استفاده آموزگاران دبیران یا هنرآموزان مربوطه قرار گیرد.
توزیع کتابهای هنرجویان شاخه فنی و حرفهای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع بوده و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه برعهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.