به گزارش ایسنا، این کتاب پژوهشی در 70 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 16هزارتومان در انتشارات مهر و دل راهی بازار شده است.
در بخشی از این پژوهش آمده است: علی رغم همعصر بودن با قلههای بزرگ شعر معاصر، منوچهر نیستانی با تعداد غزلهای اندکش توانسته به عنوان غزلسرایی آوانگارد و مبتکر مطرح شود او تنها با 25 غزل یکی از تاثیرگذارترینها بویژه در حوزه فرم غزل است چیزی که بسیاری از شاعران با مجموعههای بسیار نه تنها انجام ندادند بلکه در سیاهچال فراموشی تاریخ ادبیات فراموش شدند و اثری از آنان نمانده است. به نوعی اغلب مانیفستها و بیانیههای چند دهه اخیر که پیرامون غزل صادر شده است مرهون ذهن خلاقانه منوچهر نیستانی است. هنر نیستانی شکستن هنجارهای عادی و متعارف در شکل غزل روزگار خویش است. نیستانی بیشتر از همنسلانش نیما را درک کرده و پیشنهادات پدر شعر نو را پذیرفته است. باید به شعر نیستانی بیشتر پرداخته شود. غزلهای نیمایی او که سالها بعد توسط شاعران دیگری مورد استقبال قرار گرفت شایسته بررسی و نقد عمیقتری هستند. سپیدنویسی غزل (نیمایینویسی)، تغییر در افاعیل عروضی و کمیت مصراعها (عدم تساوی مصراعها)، تغییر در الگوی سطربندی غزل (عمودگرایی)، مینیمالنویسی، استفاده از ردیفهای بلند، استفاده از جملههای معترضه، استفاده از علائم نگارشی برای پررنگ کردن فرم روایت، آوردن تعلیق در پایان، آوردن حرف ربط در ابتدا یا وسط مصراع از مشخصات غزلهای فرممحور نیستانی است که از او شاعری تمامقد ساخته است. آنچه در پایان این پژوهش میتوان بدان اذعان کرد این است که محوریت فرم در اغلب این غزلها دیده میشود.
رویکردی که نیستانی نسبت به فرم غزل داشت چند دهه بعد توسط شاعرانی جوان و به صورت پررنگتر و گستردهتر پیگیری شد. غزلهایی که در دهههای 70 و 80 با نام غزل پیشرو، فرم، خودکار، پستمدرن و… نامگذاری شدند در واقعیت تثبیت و تکمیل حرکتی است که منوچهر نیستانی در غزل آغاز کرد. نگارنده این پژوهش بدون هیچگونه نگاه جانبدارانه نیستانی را همچنان از پیشروترین غزلسرای معاصر در حوزه فرم میداند و معتقد است به لحاظ شکل غزل کسی به اندازه او تلاش نکرده است.