از رکود کشنده در بهار ۹۹ تا رها شدن فنر قیمت ها از تابستان

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به شرایط سخت بازار خودرو در سال ۹۹ و صحبت در رابطه با تحولات بازار و صنعت خودرو در سال ٩٩، چنین عنوان کرد که در سال ٩٨ شاهد تنش های بسیار زیادی در بازار خودروی کشور بودیم، طوری که بازار خودرو تاثیر گرفته از سیاست های غلط بانک مرکزی و همچنین وزارت صمت، با تورم بیش از ۵۰ درصدی همراه شد

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به شرایط سخت بازار خودرو در سال 99 و صحبت در رابطه با تحولات بازار و صنعت خودرو در سال ٩٩، چنین عنوان کرد که در سال ٩٨ شاهد تنش های بسیار زیادی در بازار خودروی کشور بودیم، طوری که بازار خودرو تاثیر گرفته از سیاست های غلط بانک مرکزی و همچنین وزارت صمت، با تورم بیش از 50 درصدی همراه شد.
با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو در بازار کشور، دولت در این راستا سعى کرد با روش غلط قیمت ‌گذارى دستورى در کنار سیاست‌ هاى نمایشى ساخت داخل، جلوى افزایش قیمت خودرو در بازار را بگیرد، اما با این وجود در عرضه محصولات توسط شرکت های خودروسازی و همچنین در تقاضای مشتریان اختلال ایجاد کرد و نتیجه آن چیزی شد که در سال 98 شاهد آن بودیم و بار دیگر قیمت خودرو شیب صعودی به خود گرفت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اقتصاد آنلاین، فربد زاوه کارشناس بازار خودروی کشور در ادامه صحبت های خود اضافه می کند که در سال 98 تورم قیمت خودرو در کارخانه حدود ٢٥ درصد و در بازار بیش از ٥٠ درصد بود که هرچه این فاصله بیشتر شود، تورم قیمت خودرو در دوره‌ هاى بعد بیشتر خواهد شد. حال تصور کنید در کنار این تورم، قیمت ‌گذارى دستورى منجر به زیان بسیار زیاد شرکت ‌هاى خودروسازى شود که این زیان در سال ‌٩٩ نیز گریبان شرکت‌ هاى خودروسازى را خواهد گرفت. در سال گذشته میزان تولید خودروهای داخلی با کاهش چشمگیری همراه بود و با ایجاد تغییراتی در ساختار مدیریت، در تلاش برای جبران زیاد خودروسازان بودند، اما این اقدام نیز نتیجه مثبتی برای خودروسازان و زیان آنان در بر نداشت.
موضوعی که در سال 99 باید به آن توجه داشت، مشکلات خودروسازان در 3 ماهه نخست امسال در پی شیوع ویروس کرونا در کشور خواهد بود و بازار خودروی کشور را با رکورد شدیدی همراه کرده است. حال باتوجه به این شرایط، به نظر می رسد که فنر افزایش قیمت خودرو از ابتداى تابستان مجدد رها شده و بازار پرتنشی را در پی خواهیم داشت و پیش بینی می شود که بسیار بیشتر از سال 98 خواهد بود.
فربد زاوه در صحبت های پایانی خود با اشاره به تورم و رکود شدید در بازار خودرو، می گوید که شیوع بیماری کرونا منجر به رکود در بازار خودرو شده و قدرت خرید مردم را به شدت پایین خواهد آورد و شاهد یک رکود کشنده و کاملا محسوس در فصل بهار خواهیم بود که شاید هیچ معامله ای را در طول این 3 ماه شاهد نباشیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر