بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال با چاشنی تفویض قدرت

نامزد ریاست و دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال در روزهایی که همه درگیر کرونا بودند، به یک باره صندلی سابق خود را پس گرفت تا معادلات برای ماه های آینده بهم بریزد.

بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال با چاشنی تفویض قدرت

به گزارش ایسنا، مهدی محمد نبی سال 93 و بعد از چندین سال مدیریت امور اجرایی و سرپرستی تیم ملی، از فدراسیون فوتبال جدا شد و برای چندین سال سمتی در فوتبال نداشت ولی رفته رفته به فوتبال بازگشت. ابتدا به هیات مدیره پرسپولیس آمد ولی کار در فدراسیون فوتبال، او را ترغیب به گرفتن سمت ریاست کرد اما مشکلات اساس نامه مانع از این اتفاق شد تا خود او هم در مصاحبه بگوید که این موضوع همه را شوکه کرده است.

با این وجود در شرایطی که اهالی فوتبال در سردرگمی ناشی از کرونا به سر می برند، محمدنبی به فدراسیون فوتبال برگشته تا معادلات در راس فوتبال ایران را بهم بریزد و به نوعی تصمیمات گذشته را زیر سوال ببرد.

*حضور طولانی در فوتبال

از سوابق ورزشی وی می‌توان به حضور در تیم فوتبال کلنی شرق تهران، تیم نوجوانان شاهین تهران، تیم منتخب آموزشگاه‌های تهران و تیم پتروشیمی تهران اشاره کرد. محمد نبی در کارنامه مدیریتی خود سابقه مدیرعاملی باشگاه گسترش پارس‌خودرو، قائم مقامی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران، عضویت در هیات موسس اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور، مشاور اجرایی رئیس فدراسیون فوتبال، معاونت اجرایی دبیر کل و رئیس کمیته مسابقات، دبیر کلی فدراسیون فوتبال، مدرس دوره‌های مدیریت فوتبال و عضویت در کمیته بازاریابی کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد.

محمد نبی تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی تا مقطع کارشناسی به پایان رساند. وی دارای مدارک مدیریت اداری از فیفا، مدیریت ورزشی از کمیته ملی المپیک و مدیریت حرفه‌ای از فیفا است.

نبی حضوری طولانی مدت در فدراسیون فوتبال ایران داشته و دوران مدیریتی محسن صفایی فراهانی تا کفاشیان را تجربه کرده است و منتقدانش او را رئیس پنهان فدراسیون فوتبال می‌نامیدند.

* خداحافظی از فدراسیون با استعفای زوری!

وی پیش از علیرضا اسدی در سمت دبیرکل فدراسیون فوتبال مشغول به فعالیت بود و در 11 بهمن 93 از سمت خود استعفا داد. نبی با ارسال نامه‌ای به علی کفاشیان از سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال استعفا کرد. بعد از مجمع عمومی ششم دی فدراسیون فوتبال در سال 93، شمارش معکوس برای رفتنش از فدراسیون فوتبال آغاز شده بود و سرانجام نهایی شد.

او قرار بود به عنوان آخرین ماموریت کاری در فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست راهی جام ملتهای آسیا شود و قبل از سفر آخر خود دیداری هم با وزیر ورزش وقت یعنی محمود گودرزی داشت اما این دیدار هم برایش کارساز نشد و سرانجام علی کفاشیان پس از تفاهم با وزارت ورزش در شرایطی قرار گرفت که نبی برود و جای او را علیرضا اسدی بگیرد.

*جدایی نبی و آغاز جنجال اسدی و کی روش

نبی در نهایت جای خود را در فدراسیون فوتبال به علیرضا اسدی داد و این تغییر شاید شروع جنجال‌های اخیر کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بود و اختلاف میان دبیرکل و سرمربی تیم ملی باعث شد کی‌روش در پستی اینستاگرامی به حمایت و تمجید از نبی بپردازد و او را یک جنتلمن و دوست واقعی خواند؛ تمجیدی که به نظر می‌رسد مخاطبش بیشتر اسدی بود تا نبی.

*بازگشت به فوتبال با رفتن گودرزی و آمدن سلطانی فر

نبی بعد از چند سال خانه نشینی و رفتن گودرزی از وزارت ورزش و آمدن سلطانی‌فر، در ترکیب هیات مدیره و در جمع پرسپولیسی ها قرار گرفت. اگر چه در اوایل همکاری او با پرسپولیس نگرانی هایی بابت رابطه نزدیکش با کی‌روش و سایه انداختن این موضوع در همکاری او با برانکو وجود داشت ولی نبی به شدت از برانکو حمایت کرد تا نگرانی ها برطرف شود.

او همواره در دوره های مختلف یکی از گزینه های مدیرعاملی این تیم بوده اما هیچ گاه چنین موضوعی محقق نشده و خود او به ظاهر تمایلی به این موضوع نشان نداده بود.

*آمادگی برای ریاست فدراسیون

انتخابات فدراسیون فوتبال در سال 98 و رفتن کفاشیان و تاج که از نفوذ بسیاری در میان اعضای مجمع برخوردار بودند، فرصتی برای قدرت نمایی نبی و رسیدن به صندلی ریاست بود ولی لغو انتخابات به علت مشکلات اساس نامه مانع از این اتفاق و رسیدن نبی به صندلی ریاست شد.

*بازگشت غیرمنتظره به فدراسیون و همکاری با رقبا

اگر چه ابراهیم شکوری مدت ها بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی عهده دار سمت سرپرستی دبیرکلی بود، اما رفتن او از این سمت در این شرایط یک اتفاق غیر منتظره به شمار می رود. حداقل با توجه به رقابت نبی با سایر نامزدها در انتخابات فدراسیون، آمدن نبی برای تصدی این صندلی دور از انتظار بود ولی او توانسته با مسئولان و کسانی فراتر از فدراسیون فوتبال به توافق برسد و در ماه های منتهی به اصلاح اساس نامه که نیازمند تایید فیفا و دولت است، به دبیرکلی بازگردد تا امور مربوط به فوتبال در مسیر پرپیچ و خم تدوین و تصویب گرفتار نشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان